افراد دلایل متفاوتی برای انجام عمل‌های جراحی پلاستیک دارند و وقتی که به جراح پلاستیک مراجعه می‌کنید، آن‌ها درباره دلایل شما پرسش خواهند کرد. این پرسش پزشکان دو علت دارد: 
دلیل نخست این است که جراح پلاستیک متوجه شود آن‌چه شما می‌خواهید، عملی و ممکن است یا خیر. مثلا ممکن است فردی بخواهد که بینی یا سینه‌هایش شبیه به بازیگر مورد علاقه‌اش بشود. اما به دلیل منحصر به فرد بودن شکل بدن هر شخص، این امر غیر ممکن است.
دومین دلیل که تنها تعداد اندکی از آن آگاهی دارند، این است که با این پرسش جراح پلاستیک متوجه می‌شود که آیا شما گزینه‌ی خوبی برای انجام این جراحی پلاستیک هستید یا خیر و آیا واقعا انجام این جراحی پلاستیک برای شما مفید است یا خیر.
مثلا برای برخی افراد مراجعه به روانپزشک یا روانشناس خیلی بهتر از مراجعه به جراح پلاستیک است  که در صورت تشخیص چنین موردی، سریعا بیمار را به روانپزشک ارجاع دهد.

دلایل انجام جراحی پلاستیک

دلیل شما برای انجام عمل جراحی پلاستیک، در موافقت جراح پلاستیک نقش مهمی دارد. پس بهتر است همین الان به این فکر کنید که چرا می‌خواهید جراحی پلاستیک را انجام دهید و انگیزه‌های شما چیست؟
در ادامه با متداول‌ترین دلایل انجام جراحی پلاستیک آشنا می‌شوید. وقتی که دلیل خود را مشخص کردید، از میان این دلایل، موردی که به خودتان نزدیک‌تر است را پیدا کنید:

ژنتیک یکی از عوامل انگیزشی بسیار مهم در انجام جراحی پلاستیک است.

ژنتیک و وراثت بد

یکی از مواردی که در انتخاب آن هیچ‌گونه نقشی نداریم، ژن‌های‌مان هستند. این ژن‌ها در زمان تولد به شما منتقل می‌شوند و ظاهر شما را در تمام طول زندگی مشخص می‌کنند.
بنابراین ژنتیک یکی از عوامل انگیزشی بسیار مهم در انجام جراحی پلاستیک است. بسته به ژن‌هایی که به ارث برده‌اید، می‌توانید برای انجام یا عدم انجام عمل جراحی پلاستیک تصمیم‌گیری کنید.
البته هیچ ایرادی به این خواسته برای بهبود دادن و بهتر کردن ظاهر وارد نیست. علاوه‌ بر این تنها تعداد کمی از افراد ژن‌هایی را به ارث می‌برند که به آن‌ها ظاهر دلخواه‌شان را می‌دهد.
پس برای مثال اگر شما بینی بدفرمی دارید، می‌توانید با جراحی پلاستیک به آن شکل طبیعی‌تری بدهید و به‌ این صورت اعتماد به‌نفس خود را تا حدی افزایش دهید.
مشکل از آن‌جا شروع می‌شود که فرد تصمیم به تغییر تمامی ظاهر و اجزای صورت خود می‌گیرد و زمانی به خود می‌آید که به‌جای تغییر یکی دو چیز در ظاهر و بدن خود، اصلا از ظاهر خود راضی نیست و می‌خواهد همه چیز را تغییر دهد.
در چنین مواردی، انجام جراحی پلاستیک مسلما ایده‌ی خوبی نیست. زیرا به احتمال خیلی زیاد بیمار از یک اختلال روانی رنج می‌برد و باید برای آن تحت درمان قرار بگیرد.
ممکن است فرد حس کند که عمل جراحی پلاستیک می‌تواند به او کمک کند، اما درحقیقت این‌طور نیست و حتی باوجود عمل جراحی نیز همان حس را نسبت به خود خواهد داشت.
جراحان زیبایی خوب معمولا از انجام جراحی روی چنین افرادی خودداری می‌کنند زیرا افرادی که هیچ چیز ظاهر خود را دوست ندارند، به‌راحتی معتاد و درگیر انواع جراحی زیبایی می‌شوند و درنهایت ظاهرشان غیرطبیعی می‌شود.
بنابراین به‌عنوان یک قانون کلی به‌خاطر داشته باشید که تغییر یکی یا چند چیز در ظاهر مشکلی ندارد، اما تغییر همه چیز و کل ظاهر مسلما مشکل‌ساز است.

انواع مختلف جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک در مقابله با علائم پیری بسیار کارآمد هستند.

از بین بردن نشانه‌های پیری

باوجود تمامی رویکردها و اقدامات کاهش و به تعویق انداختن علائم پیری، بالاخره زمان از ما سبقت می‌گیرد. با بالا رفتن سن پوست شل می‌شود و دیر یا زود خطوط و چین و چروک‌ها هویدا می‌شوند.
خوشبختانه انواع مختلف جراحی زیبایی در مقابله با علائم پیری بسیار کارآمد هستند و ممکن است با انجام یک جراحی لیفتینگ خوب و موفق، فرد 10 سال جوان‌تر به‌نظر برسد. اگر صورت‌تان دارای چین و چروک است، استفاده از فیلرهای پوستی، مثل کلاژن یا تزریق اسید هیالورونیک می‌تواند بسیار مفید باشد و ظاهر شما را دوباره جوان سازد. بنابراین اصلا جای تعجب نیست که یکی از انگیزه‌های اولیه افراد برای انجام جراحی پلاستیک، ازبین بردن علائم پیری باشد. اما اگر امیدوارید که با جراحی پلاستیک دوباره مثل یک نوجوان شوید، مسلما ناامید خواهید شد زیرا این‌کار با هیچ جراحی ممکن نخواهد بود. جراحی پلاستیک تنها برای بهتر کردن ظاهر است و شاید چندین سال شما را جوان‌تر نشان دهد.اگر بتوانید این واقعیت را بپذیرید، مسلما از نتیجه راضی خواهید بود. اما اگر نمی‌توانید سن خود را بپذیرید، هیچ عمل جراحی باعث خوشحالی شما نخواهد شد.
در کل باید گفت هرچه در سن پایین‌تری جراحی زیبایی را انجام دهید، هزینه‌ی کمتری متقبل می‌شوید. زیرا جراح کار کمتری باید روی صورت شما انجام دهد.
برای مثال، خانمی که حدودا در سن 35 سالگی لیفتینگ صورت انجام می‌دهد نیازمند لیفتینگ خفیف است، بنابراین هزینه‌ی جراحی پلاستیک بسیار کمتر از لیفتینگ صورت یک خانم 60 ساله خواهد شد. 
بنابراین اگر می‌خواهید با هدف جوان ماندن جراحی زیبایی انجام دهید، به‌جای این‌که در سنین بالا و دوران پیری یک جراحی پلاستیک کلی داشته باشید، بهتر است  متناسب با سن خود جراحی‌ها و درمان‌های متداول و کوچک را به‌مرور انجام دهید. 
با این‌کار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و هم نتایج خیلی بهتری می‌گیرید.

بی‌رنگ شدن پوست در اثر نور آفتاب و سرطان پوست معمولا نیاز به جراحی پلاستیک دارد.

پوستی که در اثر آفتاب آسیب دیده

پیش از این مردم چندان نسبت به مضرات و خطرات نور آفتاب برای پوست آگاهی نداشتند و مدت زمان طولانی بدون هیچ محافظ و ضدآفتابی در نور خورشید راه می‌رفتند تا حسابی برنزه شوند.
در اکثر موارد این خانم‌ها بودند که آفتاب می‌گرفتند. ولی بعدها که دستگاه‌های مختلفی برای برنزه کردن وارد بازرا شد، هم مردان و هم زنان از این وسیله ارزان و سریع استفاده می‌کردند.
متاسفانه براساس آن‌چه اکنون می‌دانیم، اشعه UV  برای پوست بسیار مضر است و آثار مخربی روی پوست دارد و مهم‌ترین ضرر آن پیری زودرس پوست است. اولین آثار آسیب پوستی به‌صورت چروک‌های ریز، کک و مک، تیرگی پوست نمود می‌یابند و حتی دربرخی افراد ممکن است سبب بروز سرطان پوست شود. بی‌رنگ شدن پوست در اثر نور آفتاب را می‌توان با پیلرهای شیمیایی نظیر آلفاهیدروکسی اسید، درمان کرد و سرطان پوست معمولا نیاز به جراحی پلاستیک دارد.
از دیگر علائم آسیب‌دیدگی پوست در اثر نور آفتاب می‌توان به لک‌های پیری، شلی و آویزان شدن پوست و ظاهر چرم مانند پوست اشاره کرد. باتوجه به میزان آسیب‌دیدگی پوست می‌توان از پیلرهای TCA یا لیزر برای اصلاح ظاهر پوست استفاده کرد. اما اگر شل شدن و افتادگی پوست شدید باشد، آن‌گاه لیفتینگ یا کشیدن پوست تنها گزینه باقی‌مانده خواهد بود.
آسیب‌دیدگی پوست در اثر نور آفتاب دلیل بسیار خوبی برای مراجعه به جراح پلاستیک است. اما اگر پوست شما وضعیت خوبی دارد، فکر نکنید که مجاز هستید زمان طولانی را در آفتاب بگذرانید و بعد هم در نهایت وقتی مسن شدید برای جبران به جراح پلاستیک مراجعه کنید.
باوجود این‌که جراحان زیبایی قادرند ظاهر پوست آسیب‌دیده را بهبود بخشند، اما هنوز هم حوزه‌ی فعالیت آن‌ها محدود است. بنابراین هرچقدر هم که ظاهر پوست با جراحی پلاستیک بهتر شود، باز هم مثل پوست سالم نمی‌شود.

پیری زودرس پوست ناشی از استعمال دخانیات با انجام جراحی پلاستیک قابل درمان است.

پیری زودرس در اثر مصرف دخانیات

اگر سیگاری هستید و به مدت طولانی دخانیات و سیگار استعمال کرده‌اید، احتمال پیری زودرس پوست شما زیاد است. درنتیجه پوست دچار چین و چروک شده، افتاده می‌شود و خسته و پیرتر از آن‌چه هست، به‌نظر می‌رسد. پیلینگ شیمیایی، رتین A، بوتاکس، میکرودرم‌ ابریژن یا جراحی لیفتینگ صورت می‌تواند در بهبود چهره و جوان‌تر کردن آن موثر باشد.
البته لازم به‌ذکر است که اکثر جراحان از درمان این‌گونه افراد سرباز می‌زنند زیرا قابلیت درمان زخم‌ها در این افراد خیلی کم است و زخم‌ها دیر خوب می‌شوند.
بنابراین اگر قبل از جراحی پلاستیک سیگار کشیدن را ترک نکنید، نتیجه‌ی مطلوبی از جراحی پلاستیک نخواهید گرفت.

جای جوش

جای جوش‌ها تا حد بسیار زیادی در اعتماد به نفس فرد تاثیر می‌گذارد بنابراین اصلا جای تعجب نیست که افراد در دهه دوم و سوم زندگی برای درمان‌ این زخم‌ها به متخصص پوست و مو و جراح پلاستیک مراجعه می‌کنند.  متاسفانه هنوز امکان از بین بردن تمام انواع زخم‌ها وجود ندارد. اما می‌توان ظاهر آن‌ها را تا حدی کاهش داده و بهتر کرد تا دیگر باعث ناراحتی نشوند.
با استفاده از لیزر، میکرودرم یا نیدلینگ پوست می‌توان با پر کردن و پوشاندن لبه‌های زخم، تاحد زیادی ظاهر زخم‌های سطحی را بهبود بخشید. فیلرهای پوستی نیز ممکن است برای پوشاندن زخم‌ها به‌کار بروند اما این راه تنها یک درمان موقتی به حساب می‌آید.
جای جوش‌های بسیار عمیق را نیز می‌توان به‌صورت موقتی با فیلرهای زیرپوستی درمان کرد. در بعضی موارد نیز می‌توان جای زخم‌های عمیق را شکافت و بخیه کرد که البته این روش باعث می‌شود جای زخم کوچک‌تری روی پوست به‌وجود بیاید. باید هشدار بدهیم که جای زخم‌ها و جوش‌های خیلی عمیق کامل ازبین نمی‌روند و دربسیاری از موارد فقط کم‌رنگ‌تر می‌شوند.
بنابراین وقتی که می‌خواهید جای جوش‌ها را درمان کنید، باید واقع‌بین باشید. در غیر این‌ صورت ناامید خواهید شد و نتیجه‌ی روانی موردنظر خود را دریافت نمی‌کنید.

جراحی پلاستیک پلک بالایی می‌تواند به اصلاح دید جانبی فرد به‌ویژه هنگام رانندگی کمک کند.

رفع مشکلات فیزیکی

گاهی جراحی پلاستیک برای بازیابی عملکرد صحیح قسمتی از بدن لازم است. برای مثال جراحی پلاستیک پلک بالایی می‌تواند به اصلاح دید جانبی فرد به‌ویژه هنگام رانندگی کمک کند.
یا جراحی مزوتراپی برای افرادی که وزن زیادی کم کرده‌اند و دچار افتادگی پوست و اختلال در حرکات طبیعی شده‌اند، مفید است.
جراحی پلاستیک می‌تواند برای افرادی که از بدو تولد دارای دیفورمیتی و بدفرمی فیزیکی بوده‌اند و یا دراثر بیماری دچار این مشکل شده‌اند، مفید و موثر باشد.
درچنین مواردی جراحی پلاستیک بهترین گزینه است زیرا این جراحی نه‌تنها به افراد برای بازگشت به زندگی عادی و جامعه کمک می‌کند، بلکه احساس آن‌ها نسبت به خودشان را نیز بهتر می‌کند.
بنابراین اکثر والدینی که فرزندشان با یک دیفورمیتی و مشکل به‌دنیا آمده است، اقدام به جراحی پلاستیک می‌کنند تا به کودک خود کمک کنند تا به‌راحتی و بدون خجالت به مدرسه بروند.
اگر دیفورمیتی در اثر یک بیماری یا جراحت به‌وجود آمده باشد، احتمالا بیمه هزینه جراحی پلاستیک را خواهد پرداخت.

ارتقای شغلی

اگر در شغل خود خیلی با مردم سروکار دارید، ممکن است بخواهید ظاهرتان را بهتر کنید تا روی مشتری‌ها تاثیر بگذارید. افزایش اعتماد به‌ نفسی که پس از جراحی زیبایی به‌وجود می‌آید، در کنار این واقعیت که مردم ترجیح می‌دهند به افراد زیبا و جذاب نگاه کنند، به این معنا است که با انجام یک جراحی زیبایی خوب می‌توانید از موقعیت شغلی بهتری برخوردار شوید.
حتی اگر با مردم نیز سر و کار و تعامل دارید، با افزایش اعتماد به نفس می‌توانید با همکاران خود راحت‌تر برخورد کرده و امنیت شغلی خود را ارتقا دهید و علاوه بر این احتمال کنار گذاشتن شما به‌دلیل این‌که پیر به نظر می‌رسید، از بین می‌رود. افرادی که با هدف ارتقا شغلی اقدام به جراحی پلاستیک می‌کنند به دو گروه تقسیم می‌شوند:
  • گروه اول مدل‌ها، بازیگران  یا خواندگان جوانی هستند که نه برای جوان شدن، بلکه با هدف جذاب‌تر و زیباتر شدن، در بدن یا چهره خود تغییراتی ایجاد می‌کنند.
  • دسته‌ی دوم افراد حرفه‌ای و باتجربه‌ی میانسالی هستند که باهدف ازبین بردن علائم پیری اقدام به انجام جراحی پلاستیک می‌کنند تا اعتماد به‌ نفس خود را افزایش داده و یا در محیط کار جوان‌پسند خود جایگاه بهتری داشته باشند.
اگر فکر می‌کنید که با انجام جراحی پلاستیک موقعیت شغلی بهتری خواهید داشت، ارزش امتحان کردن را دارد زیرا پولی که با ارتقای شغلی نصیب‌تان می‌شود خیلی بیشتر از هزینه جراحی پلاستیک خواهد بود.

جراحی پلاستیک می‌تواند شیوه‌ی تعامل با مردم و شرایط شغلی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

مقبولیت عام

دوست‌ داشته شدن و مقبولیت عام یکی از دلایل عمده انجام جراحی زیبایی است. اما از طرفی هم ممکن است که بعضی افراد از آن سوی بام بیفتند.
از آن‌جا که رسانه‌های جمعی الگوی جذابیت و زیبایی را به مردم دیکته می‌کند، اگر ظاهر شما مطابق با آن الگو نباشد ممکن است احساس کنید که اصلا زیبا نیستید و درنتیجه روح و شخصیت شما تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرد.
اگر یک جراحی پلاستیک نظیر پروتز سینه یا جراحی زیبایی بینی باعث شود ظاهر شما به الگوی زیبایی نزدیک‌تر شود، این جراحی پلاستیک روی روحیه و شخصیت شما  نیز تاثیر می‌گذارد و اوضاع را بهبود می‌بخشد.
اما این راه خطرناکی است زیرا احتمال این‌که پس از عمل شبیه به تصاویر فوتوشاپ شده مدل‌های مجلات شوید، بسیار کم است.
بنابراین کسانی که سعی دارند با جراحی پلاستیک شبیه مدل‌ها شوند، اغلب هیچ‌گاه از نتیجه‌ جراحی پلاستیک رضایت ندارند و همواره خواهان انجام جراحی‌های بیشتری برای زیباتر شدن هستند.
یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید این است که باوجود این‌که جراحی زیبایی می‌تواند شیوه‌ی تعامل شما با مردم را  تحت تاثیر قرار دهد، اما مسلما نمی‌تواند تغییر چشم‌گیری در شخصیت شما ایجاد کند. به‌عبارت دیگر، اگر مردم و اطرافیان ظاهر کنونی شما را چندان نمی‌پسندند، تغییر در ظاهر نیز نمی‌تواند دید آن‌ها را نسبت به شما بهتر کند.
مسلما توجه جنس مخالف به شما بیشتر خواهد شد اما در زمینه‌ی دوست‌یابی هیچ کمکی به شما نمی‌کند زیرا این موضوع کاملا درونی است و به ظاهر ارتباطی ندارد. بنابراین لطفا فکر نکنید که با زیباتر شدن، ناگهان تبدیل به یک انسان محبوب می‌شوید. اصلا این‌طور نیست.

جراحی پلاستیک در نوجوانان

برخی از والدین می‌خواهند که فرزندانشان تحت جراحی زیبایی قرار بگیرند زیرا تصور می‌کنند که این امر می‌تواند به آن‌ها در مدرسه کمک کند. برای مثال اگر کودکی دارای یک اختلال فیزیکی مثل برجستگی و بیرون‌زدگی گوش‌ها، فک جلو آمده یا بدفرمی چهره باشد، معمولا والدین می‌خواهند فرزندشان تحت جراحی زیبایی قرار بگیرد زیرا ظاهر کودک تاثیری منفی روی زندگی او گذاشته است.
یکی از مواردی که به شدت منع می‌شود موافقت با عمل جراحی پلاستیک نوجوانان است که صرفا با هدف زیبایی انجام می‌شوند مانند ایمپلنت سینه برای دخترانی که هنوز کامل رشد نکرده‌اند.
این نوع انگیزه‌ها برای انجام جراحی پلاستیک اکثرا برخواسته از اجتماع است و ممکن است درآینده تبدیل به وسواس فکری جراحی زیبایی و نظرات دیگران شود. بنابراین باید گفت که عمل جراحی زیبایی برای کودکان و نوجوانان تنها در صورت وجود بدفرمی و اختلال توصیه می‌‌شود و جراحی‌هایی که صرفا جنبه زیبایی دارند، به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شوند.

بعد از انجام جراحی پلاستیک زمان کاملا خوبی برای آغاز یک زندگی جدید است.

شروع جدید در زندگی

اگر در شرف ازدواج هستید، رابطه جدیدی را شروع کرده‌اید، دارید به مکان جدیدی نقل مکان می‌کنید یا این‌که می‌خواهید زندگی جدیدی را آغاز کنید، جراحی زیبایی یکی از راه‌هایی است که به ذهن‌تان می‌رسد زیرا افراد بسیاری به این دلیل اقدام به جراحی پلاستیک می‌کنند.
جراحی پلاستیک ظاهری جدید به شما می‌بخشد و باعث می‌شود حس کنید آدم جدیدی هستید. وقتی چنین احساسی داشته باشید، زمان کاملا خوبی برای آغاز یک زندگی جدید است.
اما فقط به‌خاطر داشته باشید که برای تغییر ظاهر نیز محدودیتی وجود دارد. این تغییرات خود واقعی شما را تغییر نخواهد داد اما به شما انرژی و شور و هیجانی خواه داد که بتوانید تغییرات مثبتی در زندگی‌تان ایجاد کنید.
یک شروع دوباره در زندگی از جهات مختلفی مفید است و هر فردی شیوه خود را برای این‌ کار دارد. اگر شیوه شما انجام جراحی زیبایی است و فکر می‌کنید با این کار به هدف خود می‌رسید، پس جراحی زیبایی را انجام دهید و مشتاقانه منتظر زندگی جدید خود باشید.

بعد از بارداری

بارداری می‌تواند سبب ایجاد تغییرات سریعی در بدن زنان شود که بدن با آن‌ها ناسازگار است. پس از زایمان، بسیاری از خانم‌ها تلاش می‌کنند تا بدن را به حالت قبلی خود بازگردانند.
عمده‌ترین شکایت خانم‌ها پس از زایمان، افتادگی سینه‌ها و پوست ترک خورده و افتاده‌ی شکم است و جراحی زیبایی می‌تواند در از بین بردن این نگرانی‌ها موثر باشد.
افتادگی سینه‌ها را می‌توان با عمل لیفتینگ سینه‌ها درمان کرد. در این جراحی پلاستیک نوک سینه بالا کشیده می‌شود و باتوجه به میزان افتادگی از ایمپلنت‌ها و پروتز‌های سینه استفاده می‌شود.
 در اکثر موارد، جای زخمی که باقی می‌ماند بسیار کوچک و ناچیز است و اکثر خانم‌ها از نتیجه این عمل کاملا راضی هستند. از بین بردن پوست اضافه شکم و کمر، با روش‌هایی نظیر ابدومینوپلاستی، ممکن است جای زخم بزرگی باقی بگذارد و باعث کاهش اعتماد به نفس شود. خوشبختانه می‌توان این عمل را به‌گونه‌ای انجام داد که جای زخم روی خط بکینی بیافتد و بنابراین با پوشیدن شلوار جین، مایو یا لباس‌زیر دیگر مشخص نیست. بنابراین وقتی می‌خواهید از شر پوست اضافه شکم خلاص شوید، باید بین خلاصی از پوست اضافه و جای زخم یکی را انتخاب کنید.

مزیت اصلی لیپوساکشن این است که جای زخمی که بعد از این جراحی پلاستیک باقی می‌ماند بسیار کوچک است.

خارج کردن چربی

افرادی که دارای اضافه وزن زیادی هستند و وزن کم می‌کنند نیز ممکن است پوست اضافه افتاده داشته باشند که فقط از طریق جراحی پلاستیک از بین می‌رود. معمولا به این جراحی پلاستیک «لیفت پایین تنه» می‌گویند که ترکیبی از لیفت کفل، ابدومینوپلاستی و لیفت ران و فخذ است. در این نوع جراحی پلاستیک که اغلب به آن جراحی فرم‌دهی بدن، می گویند، جای زخم زیادی باقی می‌ماند.
بنابراین سعی کنید که به تدریج وزن کم کنید. اما اگر دچار بیماری چاقی هستید ممکن است برای خارج کردن چربی‌های اضافه از بدن نیازمند جراحی پلاستیک باشید. بعضی مواقع خانم‌ها تمایل دارند که تحت عمل جراحی پلاستیک کاهش اندازه‌ی سینه قرار بگیرند، به‌ویژه هنگامی که دارای سینه‌های بزرگ و افتاده‌ هستند. یکی دیگر از روش‌های خروج چربی از بدن، لیپوساکشن است. البته این روش بیشتر برای مناطق کوچک چربی که آب کردن آن‌ها از طریق رژیم غذایی یا ورزش مشکل است، کاربرد دارد.
اما مزیت اصلی لیپوساکشن این است که جای زخمی که بعد از این جراحی پلاستیک باقی می‌ماند بسیار کوچک است و زمان بهبود نیز به مراتب سریع‌تر است و با درد کمتری همراه است و شما می‌توانید خیلی زود به محل کار برگردید.

دلایل غیرقابل قبول  برای انجام جراحی پلاستیک

باوجود این‌که جراحی زیبایی باعث بهتر شدن ظاهر و احساس شما نسبت به خودتان می‌شود، هنوز هم پاسخ تمامی نگرانی‌ها و مشکلات نیست. جراحی زیبایی با دلایل بد و نادرست، می‌تواند باعث شود تا شرایط احساسی و گاهی فیزیکی شما نسبت به قبل از عمل، بدتر شود. 
بنابراین اگر واقعا قصد انجام جراحی زیبایی را دارید، بار دیگر درباره‌ی آن فکر کنید. آیا جراحی زیبایی واقعا راه حل مشکل شما است و یا بهتر است از راه حل دیگری را جایگزین آن کنید.

اگر به هریک از دلایل زیر قصد انجام جراحی پلاستیک را دارید، باید درباره تصمیم خود تجدید نظر کنید زیرا احتمالا جراحی پلاستیک راه حل مناسبی برای شما نخواهد بود. 

یک جراح پلاستیک خوب روی قسمت‌های طبیعی و بدون عیب جراحی پلاستیک انجام نمی‌دهد.

با هدف بی عیب و نقص شدن

گاهی ممکن است چیزی در ظاهر شما به نظرتان عجیب، غیر طبیعی یا زشت بیاید اما وقتی از دیگران یا جراح پلاستیک در این‌ باره سوال می‌کنید هیچ مشکلی در ظاهر شما نمی‌بینند. اصطلاح پزشکی این مورد اختلال بدفرمی بدن ( BDD) است. فرد بیش از جراحی پلاستیک، به کمک روانپزشک یا روانشناس نیاز  دارد.
یک جراح پلاستیک خوب معمولا عضوی که طبیعی باشد را عمل نمی‌کند زیرا افرادی که قصد انجام جراحی پلاستیک روی این قسمت‌ها را دارند اغلب دارای مشکلات روانی هستند و باید پیش از هرگونه جراحی پلاستیک، این مشکلات مرتفع گردد.
یکی از مثال‌های بارز اختلال بدفرمی بدن، مایکل جکسون است. باوجود این‌که او مرد سیاه‌پوست جذابی بود، احساس می‌کرد که باید رنگ پوست خود را تغییر داده و ظاهر چهره و بینی خود را کاملا تغییر داد. اما به عقیده‌ی اکثر مردم، چهره‌ی او بعد از این جراحی‌ها بهتر نشد. این امر درباره بسیاری از شخصیت‌های مشهور صدق می‌کند. شدت این اختلال متفاوت است. در موارد بسیار حاد فرد تصوری کاملا غیرواقعی از ظاهر خود دارد. از طرف دیگر، فرد ظاهر خود را همان‌گونه که هست می‌بیند اما هرگونه نقص کوچکی به نظر او کاملا نامتناسب است.
از طرفی هم، این‌که دیگران مخالف جراحی زیبایی شما هستند، به این معنا نیست که باید به حرف آن‌ها گوش کرد. گذشته از همه‌ی این‌ها، بدن متعلق به شما است و اگر بخواهید آن را تغییر دهید کاملا به خودتان مربوط است.
اما همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، باید کاملا درباره علی تغییر ظاهرتان مطمئن باشید زیرا اگر یک مشکل روانی را با جراحی زیبایی درمان کنید، موفق نخواهید بود و حتی ممکن است در آینده نزدیک مشکلات بیشتری برای شما ایجاد شود.
بنابراین اگر درباره دلیل درست انجام جراحی پلاستیک شک دارید، و یا اگر جراح پلاستیک به شما گفت که نیازی به جراحی ندارید حتما به روانپزشک مراجعه کنید تا درصورت وجود هرگونه مشکلی ابتدا آن را درمان کنید.

فردی که دارای دیفورمیتی و بدشکلی درظاهر باشد باید اقدام به جراحی پلاستیک کند.

احساس افسردگی

جراحی زیبایی می‌تواند باعث شود نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید، اما مهم است به‌خاطر داشته باشید که جراحی زیبایی جایگزین اقدامات لازم برای سلامت دهنی و روانی نخواهد بود.
بنابراین اگر احساس افسردگی می‌کنید توصیه می‌شود که ابتدا افسردگی خود را درمان کرده و سپس اگر هنوز هم مایل بودید، می‌توانید برای انجام جراحی زیبایی اقدام کنید. البته این مورد یک استثنا هم دارد و آن هم درباره‌ی کسانی که دارای دیفورمیتی و بدشکلی مادرزادی هستند.
اگر ظاهر شما غیرعادی باشد و یا در اثر تصادف یا بیماری عیب و نقصی در شما به‌وجود آمده، آن‌گاه انجام جراحی پلاستیک بازسازی کننده توصیه می‌شود زیرا فردی که دارای دیفورمیتی و بدشکلی درظاهر باشد، به احتمال زیاد به علت ظاهر خود، دارای اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی است. 
البته برای اغلب مردم بهتر است پیش از انجام هر عملی، افسردگی خود را با صحبت با یک روانپزشک درمان کنند زیرا طرز فکر یک فرد  افسرده با یک فرد نرمال کاملا متفاوت است. در نتیجه هیچ عمل جراحی نمی‌تواند باعث باعث از بین رفتن افسردگی آن‌ها شود.
در بسیاری موارد بیمار پس از جراحی پلاستیک افسرده‌تر می‌شود زیرا پس از جراحی پلاستیک به‌تدریج متوجه چیزهای دیگری در بدن خود می‌شود که آن‌ها را دوست ندارد و می‌خواهد آن را تغییر دهد و این آغاز اعتیاد به جراحی زیبایی است.
به همین دلیل هیچ جراح پلاستیک و پزشکی اقدام به انجام جراحی پلاستیک بر روی یک فرد افسرده که می‌خواهد از این طریق بر افسردگی خود غلبه کند نخواهد کرد و معمولا اگر جراح پلاستیک در این‌باره دچار شک شود، حتما پیش از جراحی پلاستیک تقاضای گواهی سلامت روانی از بیمار می‌کند.

بعضی افراد معتقدند که با انجام جراحی پلاستیک مشکل اصلی که منجر به اتمام رابطه شده را می‌توان حل کرد.

برگرداندن شریک زندگی سابق

اگر رابطه‌‌ای داشتید که تمام شده و شما هنوز عاشق شریک زندگی‌تان هستید، طبیعی است که هر کاری از دست‌تان برمی‌آید برای برگرداندن او انجام دهید. بعضی از افراد برای این منظور از جراحی پلاستیک استفاده می‌کنند با این امید که با تغییر ظاهر همسر سابق‌شان را برگردانند. گاهی نیز این روش جواب می‌دهد و شریک سابق زندگی شما برمی‌گردد .اما این رابطه‌ها معمولا چندان دوامی ندارند زیرا دلیل اصلی اتمام رابطه ظاهر فرد نبوده بلکه شخصیت و رفتار او بوده است.
بنابراین حتی اگر با جراحی پلاستیک ظاهر خود را زیباتر کنید و برای طرف مقابل جذاب‌تر شوید، باز هم نمی‌توانید با این روش مشکل اصلی که منجر به اتمام رابطه شده را حل کنید. 
منطقی این است که ابتدا سعی کنید طرف مقابل را بازگرداید و یک رابطه شاد و استوار را پایه بگذارید و سپس در صورت تمایل اقدام به جراحی زیبایی کنید.

بازیابی روحیه پس از مرگ یک عزیز

برخی افراد پس از این‌که همسر خود را از دست می‌دهند دچار این نگرانی می‌شوند که بقیه زندگی خود را باید به تنهایی سپری کنند و هیچ‌کس دیگر جذب آ‌ن‌ها نخواهد شد زیرا خیلی پیر شده‌اند. در نتیجه فکر می‌کنند که با انجام جراحی پلاستیک پس از مرگ همسر خود، دوباره می‌توانند شخص دیگری را پیدا کنند.
باوجود این‌‌که این موضوع ممکن است تا حدی درست باشد اما انجام جراحی پلاستیک در شرایطی که فشار زیادی را در زندگی تحمل می‌کنید، اصلا ایده‌ی خوبی نیست. زیرا در این شرایط قدرت تفکر منطقی از انسان گرفته می‌شود و ممکن است تصمیماتی بگیرید که بعدا موجب پشیمانی شود.

احساس خستگی و بی‌حوصلگی

ممکن است باور نکنید اما برخی افراد صرفا برای این‌که به زندگی‌شان کمی هیجان بدهند، اقدام به انجام جراحی زیبایی می‌کنند. هیچ جراح محترم و موجهی چنین دلیلی را نمی‌پذیرد و از عمل چنین افرادی سرباز می‌زند. اگر از زندگی خود خسته شده‌اید، سعی کند سرگرمی جدیدی برای خود بیابید یا شروع به ورزش کردن کنید. جراحی زیبایی تنها برای کمک به بهبود شرایطی که زندگی شما را با مشکل روبرو کرده است به‌کار می‌رود، و وسیله‌ تفریح و افزایش هیجان زندگی نیست.

در صورتی‌که شریک زندگی‌تان شما را وادار به جراحی پلاستیک می‌کند، باید درباره این رابطه تجدید نظر کنید.

خوشحال کردن دیگران

این شما هستید که باید درباره‌ی انجام جراحی پلاستیک تصمیم بگیرید و نه شخص دیگری. اگر حس می‌کنید که شخص دیگری مثلا شریک زندگی‌تان شما را وادار به جراحی پلاستیک می‌کند، باید درباره این رابطه تجدید نظر کنید.
اگر شریک زندگی شما نمی‌تواند شما را همان‌طور که هستید بپذیرد، پس شاید بهتر باشد شخص دیگری را پیدا کنید که شما را به‌خاطر خودتان دوست داشته باشد و نه به‌خاطر  تصور فانتزی که از شما در ذهن دارد.
در اغلب موارد این مردها هستند که زنان را وادار به انجام جراحی زیبایی می‌کنند. این درحالی است که این یک تصمیم شخصی است و اگر زن ایده همسر خود را قبول نداشته باشد (مثلا درباره بزرگ کردن سینه‌ها) پس نباید اجازه دهد که کسی او را وادار به تغییر ظاهر خود کند، تغییری که ممکن است بعدها موجب پشیمانی شود.
برای مثال اگر زنی فقط به‌خاطر خواسته‌ی همسر خود و تصور او از زیبایی زنانه، خود را تغییر دهد و آن رابطه به هر دلیل تمام شود، ممکن است در جذب دیگر مردانبا مشکل مواجه شود زیرا مسلما تصور آن‌ها از زیبایی متفاوت است.
تغییر ظاهر خود صرفا به‌خاطر شخص دیگری، بسیار خطرناک است به‌ویژه اگر این کار باعث شود به نظر دیگران زیبا نباشید. بنابراین اگر تصمیم به انجام جراحی پلاستیک دارید، باید این‌کار را فقط و فقط به‌خاطر خودتان انجام دهید و نه به خاطر این‌که شخص دیگری شما را با ظاهری متفاوت می‌خواهد.

منبع : Eruptingmind