برای آن‌که از وقوع حادثه در آسانسور ساختمان خود جلوگیری کنید می‌توانید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

هوشیار باشید

حفظ کردن آسانسور ساختمان در یک شرایط خوب نیاز به هوشیاری بالایی دارد. مدیر ساختمان اولین شخصی است که باید برای خوب و راحت کار کردن آسانسور در یک ساختمان تلاش کند. هنگام بررسی آسانسور ساختمان از پرسنل تعمیر و نگهداری آسانسور در مورد مشکلات یا نقص‌هایی که ممکن است داشته باشد سوال کنید. هم‌چنین شکایت‌های ساکنان ساختمان در مورد مشکلات‌شان با آسانسور را جویا شده و صحت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. سابقه‌ی این شکایات و مشکلات را پیش خود نگه دارید.

هر گونه گرد و خاک را تمیز کنید

اگر روی قطعات آسانسور در هر قسمتی گرد و خاک وجود دارد این موضوع بدان معنی خواهد بود که مراقبت و تعمیر آسانسور به خوبی انجام نگرفته است. شرکت تعمیر و سرویس آسانسور که با آن قراداد بسته‌اید باید همواره و در فاصله‌های زمانی مناسب و معین به آسانسور شما سر زده و تجهیزات آن را بررسی کرده و تعمیرات و سرویس‌های لازم را انجام دهد. تمیز کردن قطعات آسانسور نیز شامل این سرویس خواهد بود. اگر شما به‌عنوان مدیر ساختمان هر گونه نقص و کم کاری در این حوزه دیدید، باید سریعا با شرکت مذکور تماس گرفته و آن‌ها را در جریان امر قرار دهید.

آسانسور باید کاملا تراز باشد

تراز نبودن آسانسور می‌تواند به این معنا باشد که ترمز‌های آسانسور در شرایط خوبی قرار نداشته و به اصطلاح خورده شده‌اند. این موضوع معمولا با ایستادن آسانسور کمی بالاتر یا پایین‌تر از سطح زمین در طبقات همراه است و به عبارت بهتر، آسانسور تراز با سطح زمین متوقف نمی‌شود و این موضوع مشکلاتی مانند زمین خوردن را برای مسافران آسانسور به وجود می‌آورد. اگر هرگونه تراز نبودن در هر اندازه‌ای را در آسانسور ساختمان خود دیدید هر چه سریع‌تر این موضوع را به شرکت مسئول تعمیر و نگهداری آسانسور اطلاع دهید.

برای سالم ماندن آسانسور ساختمان هنگامی که درب آسانسور بسته است به سمت آن هجوم نبرید.

هنگامی که درب آسانسور بسته است به سمت آن هجوم نبرید

یکی از معمول‌ترین و شایع‌ترین حوادث مربوط به آسانسور زمانی اتفاق می‌افتد که افراد فکر می‌کنند تحت هر شرایطی درب آسانسور به روی آن‌ها بسته نخواهد شد. اگر چه این موضوع در اغلب موارد صحت دارد، اما می‌تواند باعث مجروح شدن افراد نیز بشود. بهتر است هنگامی که می‌بینید درب‌های آسانسور در حال بسته شدن هستند، کمی صبر کنید و به‌جای این‌که به سمت درب‌های آسانسور هجوم برده و سعی کنید وارد آسانسور شوید، کمی صبر کرده و آسانسور بعدی را سوار شوید.
آسانسورهای مدرن بسیار ایمن هستند. مسئولین تعمیر و نگهداری آسانسورها معمولا کارکرد آسانسور را با سوار شدن به آن قبل و بعد از انجام تعمیرات بررسی کرده و در صورت زیاد بودن یا کم بودن سرعت حرکت، یا هر مشکل دیگری آن را تعمیر کرده و مشکل را برطرف خواهند کرد تا آسانسور حرکت و توقف بسیار آرام و نرمی داشته باشد. لازم به ذکر است که در این آسانسورهای مدرن یک ترمز اضطراری دستی وجود دارد که در مواردی که ترمز دستگاه به صورت خودکار عمل نمی‌کند افراد می‌توانند با فشردن دکمه‌ی مربوط به این ترمز دستی آسانسور را متوقف کنند. این آسانسورها با درب‌های باز حرکت نکرده و قبل از حرکت درب‌های آن‌ها بسته خواهد شد. هم‌چنین قبل از رسیدن به نقطه‌ی توقف به هیچ وجه درب آسانسور باز نخواهد شد.

صبور باشید

اگر در آسانسور هستید و آسانسور نیز کارکرد خوبی ندارد و توقف آن طبیعی نیست، بهتر است برای خارج شدن از آسانسور عجله نکرده و به زور قصد خارج شدن از کابین نداشته باشید. برای رسیدن کمک صبر کنید و بیهوده تلاش نکنید. زنگ خطر و هشدار تعبیه شده درون کابین آسانسور را به صدا درآورده و صبر کنید تا کسی  پاسخ شما را بدهد.

منبع : Wordpress