از آن‌جایی‌که هزینه جراحی پلاستیک در برخی از کشورها مانند آمریکا در حال افزایش است برخی از متقاضیان جراحی پلاستیک اقدام به انجام جراحی پلاستیک در کشورهای ارزان دیگر می‌کنند. به‌طور مثال بیشترین کشور‌هایی که مردم آمریکا برای انجام جراحی پلاستیک به آن‌ها سفر کرده‌اند کانادا، بریتانیا، کاستاریکا، اسرائیل و سنگاپور بوده است. اگرچه جراحی پلاستیک در یک کشور ارزان‌تر، سودمند خواهد بود اما این‌گونه سفرها نمی‌تواند خالی از خطر باشد. ملکه زیبایی برزیل دو بار به دلیل عفونت شدید و خطرناک در بیمارستان بستری شد که این عفونت ناشی از تزریق اشتباه در ران بود یا یک زن آمریکایی در هنگام لیپوساکشن در جمهوری دومینیکن جان خود را از دست داد. جالب توجه است که بدانید او چهارمین زنی است که در یک‌سال در این کشور در کلینیک‌های جراحی زیبایی به مرگ دچار می‌شود. در سانتیاگو یک نفر به کما رفت و در تیجوانا چندین نفر در اثر تزریق آنتی‌بیوتیک پس از جراحی پلاستیک، از خود واکنش‌های بسیار شدید آلرژیکی نشان دادند. در این‌جا یک پرسش به‌وجود می آید. آیا با وجود این خطرات احتمالی‌، جراحی پلاستیک در یک کشور دیگر تنها برای هزینه‌های کمتر، به صلاح خواهد بود؟
 اگر هم‌چنان تصمیم سفر به کشورهای ارزان برای عمل جراحی پلاستیک را در سر می‌پرورانید بهتر است قبل از سفر به این کشورها از همه جوانب، این کشور‌ها را بررسی کنید. برای بررسی بهتر و دقیق‌تر این کشورها، بهتر است به چند نکته توجه کنید.

در مورد سابقه و گواهینامه‌ی جراح پلاستیک تحقیق کنید

تحقیق کنید جراح پلاستیک دارای گواهینامه معتبر بوده و آموزش‌های لازم را دیده باشد. برای این‌که مطمئن شوید که جراح پلاستیک در کشورهای مقصد دارای گواهینامه‌های معتبر هستند و آموزش‌های لازم دیده‌اند، بهتر است به وب‌سایت رسمی جامعه جراحان پلاستیک آمریکا و یا جامعه بین‌المللی جراحان پلاستیک مراجعه کنید. این وب‌سایت‌ها اسامی افرادی که دارای گواهینامه‌های معتبر هستند و در دوره‌های آموزشی شرکت داشته‌اند را به داوطلبین جراحی پلاستیک معرفی می‌کنند. اما یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد انتخاب یک جراح پلاستیک در کشور دیگری را دارند این است که آیا دوره‌های آموزشی برگزار شده در کشور مقصد معتبر بوده است و یا این‌که این دوره‌ها دارای کیفیت مناسبی بوده‌اند؟ پاسخ این است که افرادی که در جامعه بین‌المللی جراحان پلاستیک عضو هستند همگی در دوره‌های معتبر و تحت نظارت این سازمان شرکت داشته‌اند و از طرف این جامعه تضمین می‌شوند.


قبل از سفر برای جراحی پلاستیک در مورد بیمارستان، نحوه اجرای جراحی و خدمات دیگر رفاهی و درمانی تحقیق کنید.

سوال کنید

انجام یک عمل جراحی پلاستیک که منجر به زیبایی شود بسیار مفید است، اما در درجه دوم اهمیت قرار دارد. مهم‌ترین مسئله در جراحی زیبایی پلاستیک حفظ سلامت و جان شما است. بنابراین در انتخاب یک جراح پلاستیک تنها به جستجو و تحقیق اینترنتی قناعت نکنید. پس از انتخاب یک جراح پلاستیک، در مورد بیمارستان طرف قرارداد با آن جراح پلاستیک، نحوه نگهداری و بستری شدن در آن بیمارستان، نحوه و مکان اجرای جراحی پلاستیک و یا خدمات دیگر رفاهی و درمانی که در صورت نیاز احتمالی بیمارستان قادر است ارائه بدهد، پرسش و تحقیق به‌عمل آورید.

 در خصوص شرایط قانونی در حوزه خدمات پزشکی آن کشور تحقیق کنید

 در اکثر کشورها بیماران معترض می‌توانند در خصوص خدمات بد یا نامناسب پزشکی در مراجع قضایی شکایت و اقدام به پیگیری آن کنند. اما این موضوع در همه کشورها صادق نمی‌باشد. اگر هم کشور مد نظر شما دارای قوانین پیگرد پزشکان متخلف باشد ممکن است قوانین آن کشور با آن‌چه که در کشور شما وجود دارد متفاوت باشد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که بدانید در صورت سوءاستفاده یا ارائه خدمات نامناسب از طریق پزشکان معتبر در یک کشور دیگر،  شما نمی‌توانید از طریق مراجع قضایی و طبق قوانین کشور خود اقدام به پیگیری این مورد و شکایت و پیگرد قانونی شخص یا سازمان متخلف کنید. بنابراین یکی از اقدامات اولیه قبل از سفر به کشوری دیگر جهت اجرای عمل جراحی پلاستیک، تحقیق در خصوص شرایط قانونی در حوزه خدمات پزشکی و روند پیگیری آن است.

قبل از سفر برای جراحی پلاستیک در خصوص خطرات و پیامدهای احتمالی جراحی پلاستیک در کشور مقصد تحقیق کنید.

تمام جوانب و خطرات احتمالی را بسنجید

جراحی پلاستیک همیشه با خطراتی همراه خواهد بود. قبل از مسافرت برای اجرای عمل جراحی پلاستیک، در خصوص خطرات و پیامدهای احتمالی جراحی پلاستیک در کشور مقصد تحقیق کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. به‌طور مثال پرواز قبل از جراحی می‌تواند احتمال لخته‌شدن خون شما را افزایش دهد به‌همین دلیل گاهی اوقات پزشکان قبل از جراحی پلاستیک آسپرین تجویز می‌کنند. اگر شما بلافاصله پس از پرواز قرار است جراحی کنید، بهتر است ده روز قبل از پرواز و ده روز پس از آن، یک آسپرین بخورید تا احتمال لخته‌شدن خون در شما کاهش یابد. علاوه بر این چنان‌چه شما نوعی جراحی انجام داده‌اید که پس از آن مجبور هستید دوباره به جراح پلاستیک مراجعه کنید تا او اعمال و خدمات تکمیلی را انجام دهد و یا این‌که احتمال عفونت پس از جراحی در شما وجود دارد که نیاز به بر بستری شدن و یا هزینه‌های اضافی پزشکی دارد، هزینه‌های این نوع خدمات و پیامدها را نیز محاسبه و همراه داشته باشید.

قبل از تصمیم به انجام هر نوع فعالیتی با جراح پلاستیک خود مشورت کنید

 قبل و بعد از هرگونه جراحی پلاستیک یک‌ سری از مراقبت‌های خاص وجود دارند که باید آن‌ها را رعایت نمود. بنابراین چنان‌چه قبل از هرگونه مسافرت برای جراحی پلاستیک، قصد رفتن به تعطیلات یا تفریح را دارید از جراح پلاستیک خود اجازه بگیرید و مطمئن شوید که برای جراحی پلاستیک شما خطرآفرین نباشد. البته این کار را پس از انجام جراحی پلاستیک نیز باید انجام دهید.

از خودتان بپرسید آیا انتخاب مناسبی داشته‌اید

 دلیل مسافرت اکثر گردشگران بخش پزشکی دریافت خدمات پزشکی با قیمت ارزان‌‌تر و یا کیفیت بالاتر است. بسیاری از این افراد از دریافت این خدمات اظهار رضایت و شادمانی می‌کنند. به خاطر داشته باشید همیشه با توجه به سطح کشوری که سفر می‌کنید، خدمات دریافت می‌کنید. به‌عبارت دیگر سطح رضایت‌مندی شما از خدمات پزشکی ارائه شده، به کشور مقصد شما بستگی دارد. وقتی شما جهت دریافت خدمات پزشکی و اجرای جراحی پلاستیک با یک جراح پلاستیک خاص در کشوری دیگر ارتباط برقرار می کنید، قبل از این اقدام از خود بپرسید که آیا انتخاب مناسبی داشته‌‌‌اید؟ و یا این‌که آیا می‌توانید به جراح پلاستیک و بیمارستان انتخاب شده اعتماد کامل داشته باشید؟ چون مسئله سلامتی و زندگی شما در میان است.

منبع : Cosmopolitan