ورزش کردن عالی است و باعث می‌شود سالم بمانید و عمر طولانی‌تری داشته باشید. اما اگر ورزش کردن باعث شود دست و پای‌تان آن‌قدر ورم کنند که آن‌ها را نشناسید کمی آزاردهنده می‌شود. ورم ناشی از ورزش که «ادما» نام دارد مشکلی جدی است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ورم موقتی که به‌مرور زمان از بین می‌رود مشکل جدی نیست، اما ورم شدید ممکن است ناشی از بیماری‌های جدی مثل فشار خون یا بیماری‌های قلبی باشد و به درمان نیاز دارد.

اگر پس از ورزش کردن پای‌تان ورم کند و وقتی آن را روی چهارپایه می‌گذارید ورم از بین می‌رود، روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دلایل ورم را کشف و از بروز مجدد آن جلوگیری کنید.


خون را به گردش دربیاورید

حتما متوجه شده‌اید که ورزش کردن دمای بدن را افزایش می‌دهد و سرعت جریان خون را بیشتر می‌کند. گاهی اوقات این خون از عضلات خارج شده و در دست‌ها جمع می‌شود؛ مخصوصا اگر چرخش خون در بدن به درستی انجام نشود. می‌توانید دست‌ها را باز و بسته کنید و  بالای سر نگهدارید تا خون به گردش دربیاید و ورم کمتر شود. هم‌چنین می‌توانید دست‌ها به دو طرف باز کنید و بچرخانید یا انگشتان‌تان را کش بیاورید.


به حالت خود دقت کنید

کسانی که ورم پس از ورزش را تجربه می‌کنند باید به حالت و شکل ورزش کردن‌شان توجه کنند. شاید حل این مشکل به سادگی باز کردن یک گرفتگی که جریان خود را دچار اختلال کرده باشد. بهتر است  وزن را روی یک طرف بدن متمرکز نکنید یا دستان‌تان هنگام ورزش کردن سفت نباشند.


برای جلوگیری از اختلال در گردش خون هنگام ورزش حلقه، دستبند و مچ‌بند را در بیاورید.

ساده ورزش کنید

ورزش کردن برای سلامت و شادابی است و باشگاه ورزشی شوی لباس نیست. هنگام ورزش کردن حلقه، دستبند، مچ‌بند و هر چیز دیگری که ممکن است روی رگ‌ها فشار وارد کند و گردش خون را دچار اختلال کند را باز کنید.


خوب بخورید، خوب بنوشید

اگر رژیم دارید، زیاد غذاهای فرآوری شده می‌خورید یا آب کم می‌نوشید ممکن است دچار ورم پس از ورزش شوید. بدن برای ترمیم و احیا کردن خود به مواد مغذی نیاز دارد. اگر به اندازه‌ی کافی غذا یا مواد مغذی مثل اسید‌های چرب اومگا 3 نمی‌خورید ممکن است دچار ورم پس از ورزش شوید. وقتی گرسنه هستید غذاهای سالم میل کنید و وقتی تشنه هستید، یا حتی قبل از این‌که تشنه شوید آب بنوشید.


لباس ورزشی مناسب بپوشید

لباس ورزش نباید زیادی تنگ باشد و کفش‌ ورزشی باید به اندازه‌ای شل بسته شود که خون به‌راحتی در پاها گردش کند. نباید لباس‌هایی بپوشید که به هر شکل جریان خون را متوقف می‌کنند. هم‌چنین بهتر است طوری لباس‌ها را انتخاب کنید که با هم اصطکاک زیادی نداشته باشند. اگر پس از ورزش ورم می‌کنید می‌توانید از جوراب‌های واریس که جریان خون در رگ‌های پا را بهتر می‌کنند استفاده کنید.


دلیل اصلی 

اگر جاهایی که ورم می‌کنند جوش هم می‌زنند و خارش هم دارند احتمالا کهیر ورزشی زده‌اید. این یک نوع حساسیت است که به ورم، خارش و کهیر زدن منجر می‌شود. کهیر پس از چند دقیقه ناپدید می‌شود و به همین دلیل کسی به آن‌ توجه نمی‌کند. کهیر ورزشی معمولا از بالا و پایین شدن دمای بدن یا ساییده شدن لباس روی پوست ایجاد می‌شود.


منبع : Prevention