این‌که سبزیجات پخته خاصیت بیشتری دارند یا سبزیجات خام، یکی از بحث‌های داغ بین علاقه‌مندان به سبزیجات است. طرفداران خام‌خواری می‌گویند پختن سبزیجات تمام مواد مغذی را از آن‌ها خارج می‌کند و آنزیم‌های مفید را نابود می‌کند. اما به همین سادگی هم نیست. بله سبزیجات خام باید زیاد مصرف شوند اما سبزیجات پخته، کبابی و سرخ‌شده هم همین‌طور. تحقیقات نشان داده است که پختن مواد غذایی باعث می‌شود سلول‌های سخت شکسته شوند و جذب مواد مغذی برای بدن آسان‌تر شود. این‌ها سبزیجاتی هستند که در حالت پخته خاصیت بیشتری دارند.


هویج

حتما می‌دانید هویج برای چشم مفید است، اما می‌دانید چرا؟ترکیبی به نام بتاکاروتن وجود دارد که رنگ نارنجی هویج از آن ناشی می‌شود. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که برای بینایی بسیار مفید است. در تحقیقاتی که در سال 2002 به انجام رسید مشخص شد که بدن بتاکاروتن بیشتری از هویج پخته جذب می‌کند. پس اگر در رژیم غذایی خود هویج دارید یا رژیم گیاه‌خواری دارید بهتر است هویج را پخته میل کنید.


اسفناج

به‌نظرتان وقتی ملوان زبل یک قوطی اسفناج می‌خورد چه چیزی باعث می‌شد عضلاتش باد کنند؟ اگر آهن در ذهن‌تان است درست فکر می‌کنید. اما ممکن است فولیت باشد، یک ویتامین B که برای رشد و سلامت سلول‌ها ضروری است و در سبزیجات برگ‌دار و سبز رنگ یافت می‌شود. در حالی که پختن اسفناج میزان فولیت آن را بیشتر نمی‌کند، باعث می‌شود میزان فولیت آن پایدار بماند و از آن‌جایی که وقتی اسفناج را می‌پزیم حجمش بسیار کم می‌شود می‌توانیم اسفناج بیشتری میل کنیم و در نتیجه فولیت بیشتری جذب کنیم.


سس گوجه فرنگی و رب گوجه و خیلی از فرآورده‌های دیگر گوجه فرنگی سرشار از لیکوپین هستند.

گوجه فرنگی

احتمالا از سس گوجه فرنگی و رب گوجه و خیلی از فرآورده‌های دیگر گوجه فرنگی زیاد استفاده می‌کنید. اما اگر این کار را نمی‌کنید بهتر است شروع کنید. اگر به‌جز گوجه فرنگی تازه نوع دیگر آن را میل نمی‌کنید فقط 4٪ از آنتی‌اکسیدان قدرتمند آن یعنی لیکوپین را دریافت می‌کنید. از آن‌جایی که دیواره‌های سلول‌های گوجه‌ فرنگی ضخیم هستند بدن نمی‌تواند به‌راحتی لیکوپین جذب کند. اما وقتی پخته می‌شود جذب لیپوکسین برای بدن بسیار ساده‌تر می‌شود. سعی کنید از این میوه‌‌ی شبه سبزی بیشتر در رژیم غذایی خود و مخصوصا در غذاهای پخته شده استفاده کنید.


مارچوبه

این چوب‌های سبز رنگ سرشار از ویتامین‌های ضد سرطان مثل ویتامین A ،C و E و هم‌چنین فولیت هستند. اما دیواره‌های ضخیم سلولی کار جذب این مواد مغذی و مفید را برای بدن سخت می‌کنند. پختن مارچوبه سلول‌های فیبری آن را می‌شکند و باعث می‌شود بدن بتواند ویتامین‌های بیشتری جذب کند. این سبزی مفید می‌تواند یکی از مواد غذایی خوردن بسیار مفید رژیم غذایی شما باشد.


کدو

درست است تقریبا کسی کدوی خام نمی‌خورد و این چیز خوبی است. کدوی پخته به‌طرز عجیبی از کدوی خام مفیدتر است. کدو هم مثل هویج سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل بتاکاروتن که در حالت پخته راحت‌تر جذب می‌شوند. پوره‌ی کدوی پخته می‌تواند یکی از گزینه‌های پرخاصیت رژیم غذایی شما باشد.


منبع : prevention