همه‌ی ما می‌دانیم که استرس مزمن اثر بدی روی بدن می‌گذارد چون باعث می‌شود که هورمون‌ها به ویژه آدرنالین و کورتیزول از کنترل خارج شوند. افزایش کورتیزول می‌تواند باعث افزایش وزن شده و سیستم ایمنی را سرکوب کند. اما نگران نباشید چون یوگا می‌تواند این هورمون‌ها را در حالت تعادل نگه دارد.

نتایج پژوهشی در مرکز طب جفرسون آمریکا نشان داد که یک ساعت کلاس یوگا می‌تواند میزان کورتیزول خون را در افرادی مبتدی سالم پایین بیاورد. اما تنها مبتدیان از یوگا سود نمی‌برند. این تحقیق نشان دادکه پس از هفت روز متوالی تمرین یوگا، میزان کورتیزول خون شرکت کنندگان باز هم کاهش پیدا کرد. یوگا یک تکنیک ریلکسیشن است که دستگاه‌های مختلف بدن را دگرگون می‌کند. یوگا باعث برقراری تعادل هورمون‌های بدن می‌شود.

یوگا یک فعالیت آرام بخش است که می‌تواند ذهن را فریب داده و  آرام کند که به کنترل افسردگی و استرس کمک می‌کند. در هنگامی که احساس شادی و آرامش داریم میزان کورتیزول پایین‌تر است. وقتی احساس آرامش و امنیت می‌کنیم تنفس به صورت عمیق و طبیعی انجام می‌گیرد در این حالت پاسخ «جنگ یا گریز» خاموش شده و «استراحت و هضم» فعال می‌شود.

پیش از شروع سه پتو و دو آجر یوگا آماده کنید. اگر آجر یوگا ندارید، می‌توانید از کوسن استفاده کنید. این حرکات یوگا را اول شب انجام دهید و حداقل 5 تا 15 دقیقه در هر حرکت بمانید. 


حرکت الهه خفته

این حرکت آرام بخش یوگا فضای نفس کشیدن را فراهم می‌کند. دو پتو را از طول تا کنید و روی تشک بر روی یکدیگر قرار دهید. آجرها را به صورت خوابیده به فاصله‌ی سه سانتی‌متر از هم در پای تشک بگذارید. پتوی سوم را لوله کنید و روی دو آجر قرار دهید. به پشت روی پتو‌ها بخوابید و پاها را روی پتوی سوم که لوله شده بیندازید. دو پتوی زیرین باید از پایین کمر تا زیر سر ادامه داشته باشد. قوس کف پاها را کنار هم بیاورید، زانوها را از طرفین باز کنید و روی آجرها قرار دهید. آرنج‌ها را روی زمین قرار دهید. اگر دوست داشتید، می‌توانید یک پتوی تا شده هم زیر سر قرار دهید.


خیلی‌ها با انجام حرکت حرکت تخته‌ موج سواری یوگا احساس آرامش عمیقی پیدا می‌کنند.

حرکت تخته‌ موج سواری

خیلی‌ها با این حرکت یوگا احساس آرامش عمیقی پیدا می‌کنند. حرکت تخته موج تنش‌های عضلات در قسمت جلو و پشت بدن را از بین می‌برد. دو پتویی را که از طول تا کرده‌اید و روی هم گذاشته‌اید به وسط تشک بکشید. دو آجر و پتوی لوله شده‌ی روی‌ آن‌ها را طوری در پای تشک بگذارید که تکیه‌گاهی برای پاها باشند. به صورت چهار دست و پا روی تشک قرار بگیرید و به شکم بخوابید طوری که انگار می‌خواهید روی تخته‌ی موج سواری بخوابید. بدن شما باید از بالای ران‌ها تا سر روی پتو‌ها قرار بگیرد. روی پاها را بر روی پتوی لوله شده قرار دهید.

25 سانتی‌متر از بالای پتو را تا کرده و سینه را روی آن قرار دهید. سپس دست‌ها را زیر سر برده و پیشانی را روی پشت دسته‌ها قرار دهید.


حرکت پاهای بالا به صورت ساده

این حرکت یوگا سنسورهای فشار خون را در گردن و بالای سینه تحریک می‌کند که ممکن است رفلکس‌های را به وجود بیاورد و باعث کم شدن فعالیت آدرنال، کند شدن ضربان قلب و آرامش مغز شود. این حرکت به ساواسانا شباهت دارد با این تفاوت که کل ساق پاها و خود پاها بلند شده و پتو‌ها به‌عنوان تکیه گاه زیر آن‌ها قرار می‌گیرند. اگر در خانه وسایل  ندارید، می‌توانید به‌جای آن از کاناپه یا صندلی استفاده کنید.

اگر وسایل دارید دو پتو را تا کنید. آن‌ها را در پای تشک قرار دهید و دو آجر یوگا پشت آن‌ها قرار دهید. به پشت بخوابید. ساق پاها را روی پتوها و پاشنه‌ها را روی آجر‌های یوگا قرار دهید. می‌توانید یک پتوی اضافه هم روی ساق پا‌ها قرار دهید.


ساواسانا

این حرکت نهایی باعث تعادل سیستم عصبی و خالی شدن ذهن می‌شود. پتو را لوله کنید و روی دو آجر در نزدیکی پای تشک قرار دهید. پاها را بلند کرده و روی پتوی لوله شده قرار دهید، طوری که دقیقا زیر زانوها قرار بگیرد و فضای خالی پشت زانوها را پر کند. پاشنه‌ها را روی زمین قرار دهید. یک یا دو پتوی تا شده را روی لگن و شکم قرار دهید. حداقل از پانزده دقیقه در این حالت بمانید.


منبع : Prevention