در دنیای امروزی دادن هدایای تبلیغاتی بسیار مهم است. هدایای تبلیغاتی به عنوان بخشی از یک برنامه مدون پیشرفت تجاری می‌تواند در بهبود سطح روابط میان شرکت با مشتریان و کارمندان نقش به سزایی داشته باشد. هدایای تبلیغاتی شیوه‌ای مقرون به صرفه جهت سودآوری شرکت است. در این مطلب به مسائلی می‌پردازیم که در موفقیت این راهبرد نقش مهمی دارند.
طبق تحقیقات صورت گرفته اکثر هدایای تبلیغاتی برای مشتریان ثابت در نظر گرفته می‌شود. بعد از آن کارمندان و در آخر هم مشتریان احتمالی می‌باشند. دلایل مختلفی برای دادن هدایای تبلیغاتی مانند قدردانی از مشتریان دائمی و کارمندان وظیفه شناس وجود دارد. اما هدف یک چیز است، حفظ رابطه با مخاطبان و بهبود سطح روابط با آن‌ها.
هدایای تبلیغاتی بدون هیچ شرط خاصی داده می‌شوند. هدایای تبلیغاتی باید بدون هیچ نوشته یا آرم تبلیغاتی باشد. اما با این حال مزایای زیاد این هدایا را نمی‌توان کتمان کرد. برای بسیاری از شرکت‌ها هدایای تبلیغاتی قسمتی از راهبرد بازاریابی است. اگر این راهبرد به درستی انجام شود یکی از مقرون به صرفه‌ترین شیوه‌های جلب مشتری و انگیزه دادن به کارمندان است.
اگرچه شواهد مبنی بر تاثیر مثبت هدایای تبلیغاتی در افزایش بهره‌وری اقتصادی است، اما این مسئله به شرکت‌ها توانایی طرح پروژه بازگشت سرمایه را نمی‌دهد.
طی تحقیقات صورت گرفته نشان داده شد شرکت‌هایی که در برنامه‌ی خود هدایای تبلیغاتی گنجانده‌اند، دوبرابر شانس بیش‌تری برای جلب مشتری در مقایسه با دیگر شرکت‌ها دارند. 

به هدایای تبلیغاتی به‌عنوان فرآیندی بلند مدت و پیچیده نگاه کنید که می‌تواند رابط شما با مخاطب‌تان را بهبود ببخشد.

فرق تشویقی با هدایای تبلیغاتی

برای این‌که از اثربخشی هدایای تبلیغاتی آگاه شوید، ابتدا با تفاوت میان تشویقی و هدایای تبلیغاتی شروع می‌کنیم. اگرچه مخاطب هدایای تبلغاتی و مشوق یکی است، اما این دو در سطح راهبردی و عملی تفاوت‌هایی دارند. مشوق برای دستیابی به سطحی از فعالیت مانند افزایش فروش، بهبود ایمنی و یا جذب شرکت کننده است. از طرف دیگر دادن هدایای تبلیغاتی تا حدودی اقدامی یک‌باره و بدون برنامه مشخص است. هدایای تبلیغاتی با هدف مشخص از پیش تعیین شده‌ای داده نمی‌شود، اما تشویقی دارای هدفی خاص و برنامه‌ریزی شده است. شاید اکثر افراد این دو را مشابه یکدیگر بدانند. هر شرکتی می‌خواهد به هر نحوی مخاطب خود را راضی کند. اما مراقب باشید، اگر کارمندان و یا مشتریان به این نتیجه برسند که هدف هدایای تبلیغاتی شما تنها جلب نظر آن‌ها است، شاید پیامد آن بیش‌تر به ضرر شرکت باشد. بنابراین به هدایای تبلیغاتی به‌عنوان فرآیندی بلند مدت و پیچیده نگاه کنید که می‌تواند رابط شما با مخاطب‌تان را بهبود ببخشد. در این‌جا به نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها جنبه‌های اخلاقی و اقتصادی هدایای تبلیغاتی حفظ خواهد شد.

جنبه اخلاقی هدایای تبلیغاتی

قبل از هر کاری باید ببینید که آیا شرکت دهنده یا گیرنده‌ی هدایای تبلیغاتی ضوابط خاصی در رابطه با این موضوع دارد. بعضی از شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های مالی، بیمه و پزشکی از دریافت یا دادن هدایای تبلیغاتی جلوگیری می‌کنند. مهم‌تر این‌که بعضی از شرکت‌ها محدودیت‌هایی برای سقف قیمت هدایای تبلیغاتی دارند. از مخاطب خود بخواهید تا شما را از ضوابط و قوانین خود آگاه سازد. 
هنگام دادن هدایای تبلیغاتی نکات زیر را در نظر بگیرید:
  • هدایای تبلیغاتی در زمان پیشنهاد همکاری یا اخذ قرارداد حتی اگر هم متقارن با مناسبت خاصی باشد گزینه مناسبی نیست.
  • هدایای تبلیغاتی گران‌قیمت مانند ماشین و کمک هزینه مسافرت‌های لوکس برای مخاطب مشکوک به نظر می‌رسد و باید قبل از دادن این چنین هدایایی تمام جوانب کار را درنظر بگیرید. امروزه با وجود قوانین مربوط به شفاف سازی مالی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دولتی، این چنین هدایای تبلیغاتی چندان معقول نیست.
  • ارزش هدایای تبلیغاتی در شرکت‌های دولتی شامل محدودیت‌هایی می‌شود و سقف مشخصی برای آن وجود دارد.
  • حتی اگر محدودیتی برای هزینه هدایای تبلیغاتی نباشد، مواظب باشید که با دادن هدایای تبلیغاتی برداشت بدی در ذهن مخاطب ایجاد نکنید.

قبل از خرید باید از تناسب هدایای تبلیغاتی با رابطه میان شرکت و مخاطب مطمئن شوید.

انتخاب هدایای تبلیغاتی

با انتخاب بهترین و مناسب‌ترین هدایای تبلیغاتی می‌توانید بیش‌ترین بهره را از آن بگیرید. دادن هدایای تبلیغاتی یک هنر است، بنابراین قبل از خرید به نکات زیر دقت کنید:
  • تناسب: قبل از خرید باید از تناسب هدایای تبلیغاتی با رابطه میان شرکت و مخاطب مطمئن شوید. این به معنی ارزش مالی هدایای تبلیغاتی و یا حتی مدت همکاری نیست، بلکه به میزان نزدیکی و صمیمیت مخاطب با شرکت اشاره دارد. برای مثال اگر مخاطب شما فردی جدی و سرسخت است دادن عروسک یا وسیله‌ی تزئینی می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. اگر رابطه شرکت با مخاطب تازه شکل گرفته است سعی کنید از دادن هدایای تبلیغاتی شخصی و گران قیمت اجتناب کنید. بهتر است دادن هدایای تبلیغاتی را محدود به مناسبت‌های خاص و عمومی کنید. حتما دقت کنید که هدایای تبلیغاتی باعث برداشت اشتباه در ذهن مخاطب نشود.
  • ویژگی‌های شخصیتی: هنگام انتخاب هدایای تبلیغاتی به ویژگی‌های شخصیتی مخاطب دقت کنید. سعی کنید چیزهایی که مخاطب شما به آن علاقه دارد مانند رشته ورزشی، رنگ، کتاب خوانی و دیگر موارد را بفهمید. این کار از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه مخاطب به این برداشت می‌رسد که شما به او اهمیت می‌دهید و برای پیدا کردن هدیه‌ی مورد علاقه او وقت صرف کرده‌اید.‌
  • زمان بندی: بهترین زمان دادن هدایای تبلغاتی هنگام مناسبت‌های عمومی است. اما افراد خبره به دنبال فرصت‌های دیگری که تاثیر عمیق‌تری بر روابط دارد می‌گردند. برای مثال هدیه‌ی تولد بسیار تاثیر گذار است چراکه نشان دهند توجه خاص شرکت به مخاطبش است. مناسبت‌های مهم از قبیل سالگرد ازدواج، سالگرد شروع به کار در شرکت، تولد نوزاد و یا تکمیل یک پروژه می‌تواند برای هدیه دادن بهترین زمان باشد. با این حال انتخاب مناسبت‌های عمومی و یا شخصی تا حدی بستگی به نوع رابطه شما با مخاطب دارد. انتخاب زمان نامناسب برای هدیه دادن می‌تواند حتی به‌عنوان بی‌احترامی تلقی شود.
  • نحوه‌ی دادن هدایای تبلیعاتی: نحوه‌ی تزیین و ارائه‌ی هدایای تبلیغاتی می‌تواند تاثیر بسیار در اثربخشی آن داشته باشد. برای بسته‌بندی هدایای تبلیغاتی از کاغذ کادو استفاده کنید و بر روی آن نوشته‌ای متناسب با مناسبت آن بنویسید. نوشته‌ی روی کاغذ کادو قصد و هدف‌تان را از دادن هدیه بیان می‌کند و به اندازه خود هدایای تبلیغاتی اهمیت دارد. مسئله‌ی دیگر پست کردن یا دادن هدیه‌ی تبلیغاتی به صورت حضوری است. پست کردن هدایای تبلیغاتی مخاطب را معذب نمی‌کند و می‌تواند احساس شادی بیش‌تری را در فرد ایجاد کند.
  • تبلیغات: استفاده کردن یا نکردن از آرم شرکت مسئله‌ی بسیار مهم دیگر است که باید به آن دقت کرد. برای بسیاری از شرکت‌ها هدایای تبلیغاتی به همراه آرم می‌تواند نام شرکت را در ذهن مخاطبان حک کند. هدایای تبلیغاتی مانند تقویم، لیوان یا کیف که افراد به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند برای تبلیغات مناسب هستند. اما باید به یاد داشت که زدن آرم شرکت بر روی هدیه حس شخصی بودن آن را از بین می‌برد. به طور کلی از زدن آرم و تبلیغات شرکت بر روی هدایای تبلیغاتی گران‌قیمت و شخصی خودداری کنید.

به طور کلی آیتم‌های غذایی هدایای تبلیغاتی پرطرفداری هستند.

هدایای تبلیغاتی مناسب

در انتخاب هدایای تبلیغاتی دست‌تان باز است. در این‌جا به ذکر چند مورد از هدایای تبلیغاتی که می‌توانید در برنامه خود بگنجانید می‌پردازیم.
  • بسته‌ی غذایی: به طور کلی آیتم‌های غذایی هدایای تبلیغاتی پرطرفداری هستند. با این حال انتخاب سبد غذایی مناسب بسیار مهم است. در صورت امکان از سلیقه مخاطبین خود آگاه شوید. در صورت گیاه خوار بودن بعضی از مخاطبان از انتخاب غذاهای دارای گوشت خودداری کنید.
  • نوشیدنی: نوشیدنی نیز گزینه خوبی برای مناسبت‌های عمومی است. بهترین گزینه برای نوشیدنی آب میوه، شیر کاکائو و قهوه می‌باشد.
  • نوشت افزار: هدایای تبلیغاتی می‌تواند شامل ست مداد، خودکار و تراش باشد.
  • بلیط مسابقات ورزشی و کنسرت: بلیط مسابقات ورزشی و کنسرت جزء بهترین هدایای تبلیغاتی می‌توانند باشند. انتخاب رویدادهای مهم ورزشی و هنری می‌تواند شما را در دید مخاطبان‌تان به یک قهرمان تبدیل کنید. در این مورد هم باید سلیقه مخاطبان را در نظر بگیرید. با این حال این نوع هدایا گران قیمت هستند و بهتر است ابتدا قوانین و ضوابط شرکت در رابطه با سقف هزینه هدایای تبلیغاتی به دقت بررسی کرد.
  • کارت هدیه یا گیفت کارت: اگر می‌خواهید به مخاطبان خود آزادی بیش‌تری دهید، کارت هدیه می‌تواند بهترین گزینه باشد. تنها مشکل کارت هدیه این است که میزان اعتبار روی آن نوشته شده است و شاید حواس مخاطب را از هدف اصلی‌تان پرت کند.
قبل از خرید هدیه به خوبی فکر کنید، چراکه هدایای تبلیغاتی یک راهبرد بازار یابی و ایجاد رابطه قدرمتند است. هر هدیه تبلیغاتی دارای مزیت و معایب است. مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که دادن پول نقدی به عنوان هدایای تبلیغاتی اشتباه است. این روش خلاقانه‌ای نیست و ممکن است برداشت رشوه را در ذهن افراد تدائی کند.

مکان خرید بستگی به نوع و تعداد هدایای تبلیغاتی که می‌خواهید بخرید دارد.

کجا هدایای تبلیغاتی تهیه کنیم

به اندازه‌ی تمام گزینه‌های هدایای تبلیغاتی مکان برای خرید آن‌ها وجود دارد. مکان خرید بستگی به نوع و تعداد هدایای تبلیغاتی که می‌خواهید بخرید دارد. اگر می‌خواهید هدایای تبلیغاتی با آرم شما تولید شود و یا طرح خاصی را مد نظر دارید، بهتر است با شرکت‌هایی که تخصص آن‌ها ساخت این‌گونه سفارشات می‌باشد همکاری کنید.
  • مغازه و فروشگاه: مغازه و فروشگاه برای تهیه کردن هدایای تبلیغاتی با تعداد کم نقطه شروع خوبی هستند. اما در صورتی که می‌خواهید هدایای تبلیغاتی شفارسی و با آرم شرکت باشد، مغازه یا فروشگاه چندان مناسب نیستند. بسیاری از خرده فروشی‌ها تجهیزات کافی برای طراحی این نوع هدایا را ندارند.
  • مراکز عرضه مستقیم یا تولیدی: بسیاری از سازندگان کوچک و بزرگ دارای مراکز عرضه مستقیم کالای خود هستند. دسترسی به آدرس بسیاری از این مراکز به صورت اینترنتی امکان پذیر است.
  • نمایندگی: اگر قصد خرید هدایای تبلیغاتی با تعداد سفارشات بالا را دارید یکی از گزینه‌های مناسب مراجعه به نمایندگی‌های معتبر شرکت سازنده آن است. به طور معمول قیمت هدایای تبلیغاتی در نمایندگی‌ها کمتر است.
  • خرید اینترنتی: اغلب شرکت‌های بزرگ سازنده هدایای تبلیغاتی دارای سایت اینترنتی هستند. شما می‌توانید برای راحتی کار ابتدا در سایت شرکت جستجو کنید و بعد از پیدا کردن کالای مورد نظر آن را سفارش دهید.

معمولا از هدایای تبلیغاتی با هدف ایجاد رقابت میان کامندان خود استفاده نمی‌کنند.

کاربردهای هدایای تبلیغاتی

علاوه‌بر کاربرد معمول هدایای تبلیغاتی در مناسبت‌های خاص، این هدایای کاربردهای دیگری نیز دارند.
  • قدردانی از کارمندان: شرکت‌ها معمولا از هدایای تبلیغاتی با هدف ایجاد رقابت میان کامندان خود استفاده نمی‌کنند. در عوض آن‌ها برای قدردانی از کارمندانی که خدمات ویژه‌ای ارائه کرده‌اند هدایای تبلیغاتی درنظر می‌گیرند. خدماتی که قابل قدردانی هستند شامل خوش رویی با مشریان، صرف وقت بسیار برای به موقع تکمیل کردن پروژه، پیشنهاد اقتصادی عالی و یا موفقیت در انعقاد قرارداد بزرگ می‌باشد. بعضی از مدیران شرکت‌ها بر این باورند که این نوع رفتاها جزء شرح وظایف کارمندان است. اما شواهد حاکی از آن است که هدایای تبلیغاتی نه تنها باعث افزایش سطح رضایت‌مندی کارمندان می‌شود بلکه می‌تواند آن‌ها را برای اقدام به این چنین رفتارهایی در آینده ترغیب کند. زمان دادن هدایای تبلیغاتی به ویژگی‌های شخصیتی کارمند دقت کنید و حدالمقدور هدیه در جمع به او داده شود. همکاران و مشتریان باید از عملکرد عالی کارمند مورد نظر آگاه شوند. هم‌چنین هدایای تبلیغاتی می‌تواند برای قدردانی از همکاری طولانی مدت افراد نیز داده شود.
  • مشتریان: پس از آن‌که مشتری که قرار است به آن هدیه تبلیغاتی بدهید را مشخص کردید، نوبت به انتخاب هدیه مناسب و نحوه تزیین و ارائه آن به مشتری می‌رسد. بهتر است هدایای تبلیغاتی شخصا به مشتری داده شود تا تاثیر آن بیش‌تر شود. لحظه‌ای را تصور کنید که مشتری با گرفتن هدیه غافل‌گیر می‌شود.
  • شرکت‌های پشتیبان: ایجاد ارتباط پایدار با شرکت‌های تامین کننده و پشتیبان بسیار مهم است. هر شرکتی نیازمند تحویل به موقع کالا می‌باشد. علی‌رغم این طبق تحقیقات صورت گرفته شرکت‌های تامین کننده و پشتیبان جزء گروه‌هایی است که کمترین هدایای تبلیغاتی را می‌گیرند. بنابراین اگر موفقیت شرکت‌تان بستگی به خدمات رسانی عالی از چند تامین کننده است به فکر مستحکم سازی رابطه با آن‌ها باشید.
  • رسانه: اکثر روزنامه‌ها و مجلات محلی قوانین سفت و سختی در رابطه با اهدای هدایا به سردبیران و خبرنگاران‌شان دارند. اما اگر هدایای تبلیغاتی ساده و کم هزینه باشد و به مناسبت خاصی باشد می‌تواند به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز داده شود. 
  • مقامات دولتی: موفقیت بسیاری از شرکت‌ها مستلزم داشتن رابطه‌ی خوب با مقامات دولتی است. اما زمانی که هدایای تبلیغاتی برای مراجع قانون‌گذار و سیاست مداران است، باید احتیاط زیادی به خرج داد. با این وجود زمانی که هدایای تبلیغاتی برای مامور شهرداری وظیفه شناسی که برای شما کار کرده است می‌باشد، می‌تواند توجهات بسیاری را به خود جلب کند و مثمر ثمر واقع شود.