هر چه در تاریخ دقیق‌تر می‌شویم، بیشتر به اهمیت مصالح ساختمانی پی می‌بریم. اگر 50 سال پبش از مردم می‌پرسیدید در سال 2010 ساختمان‌ها از چه چیزی ساخته خواهند شد، معمولا در جواب می‌گفتند تیتانیوم، آلومینیوم و پلاستیک های فشرده. اما زمان ثابت کرد که این پیش بینی اشتباه بوده است. می‌دانیم که جهان منابع محدودی دارد و مصالح ساختمانی هم همین وضعیت را دارد.

امروزه ممکن است از کاغذ بازیافتی برای نمای بیرونی ساختمان و از کاه برای عایق استفاده کنیم. ممکن است از آجرهایی استفاده کنیم که از پس ماندهای تصفیه خانه‌ها ساخته شده باشند و سقف‌های خانه‌ها را از گیاهان زنده بسازیم. چون فلسفه‌ی ساختمان‌های سبز به معنای انتخاب مصالح ساختمانی است که سازگار با شرایط ویژه‌ی یک منطقه‌ی خاص است.


مصالح ساختمانی مناسب برای محیط

یکی از شرایط جالب توجه در انتخاب مصالح ساختمانی این است که این مصالح تا جایی که امکان دارد در نزدیکی محل ساخت و ساز تولید شوند. مصالح ساختمانی نباید حاوی مواد خطرناک باشند و باید در هنگام تولید کمترین تاثیر مخرب را بر روی محیط زیست داشته باشند. مصالح ساختمانی باید به راحتی بازیافت شوند و ترجیحا از مواد بازیافتی مثل کاغذ، آلومینیوم بازیافتی و نخاله‌های سنگ‌ها تولید شوند. طبیعتا حتی الامکان باید مصالح ساختمانی که دارای بر چسب سازگاری با محیط زیست هستند برای کار انتخاب شوند. نکته‌ی دیگر این که مصالح ساختمانی باید تا پایان عمر مفید ساختمان دوام داشته باشند.


برای کمک به محیط زیست مصالح ساختمانی باید به اندازه مصرف شوند و بیش از اندازه‌ی لازم فرآوری نشوند.

کاهش ضایعات و بسته‌بندی

چیزی که به اندازه‌ی انتخاب صحیح مصالح ساختمانی اهمیت دارد این است که مصالح ساختمانی باید به اندازه مصرف شوند و بیش از اندازه‌ی لازم فرآوری نشوند. با این کار کمک زیادی به محیط زیست می‌شود. در نتیجه در مصرف منابع صرفه جویی می‌شود. علاوه بر آن میزان حمل و نقل جاده‌ای مصالح ساختمانی به محل ساخت و ساز و همین طور  حمل مصالح ساختمانی باقی‌مانده و ضایعات به بیرون از آن کاهش می‌یابد. یکی دیگر از راه‌های کاهش ضایعات تحویل مصالح ساختمانی از قبیل ماشین آلات بدون بسته‌بندی است. مصالح ساختمانی و بسته بندی کمتر، باعث صرفه جویی در مصرف منابع می‌شود و در نهایت این که مصالح ساختمانی کمتر یعنی هزینه‌های کمتر. کاغذ بازیافتی استفاده‌های زیادی دارد. ریچ لایت ماده‌ای است که در بیرون دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از کاغذ بازیافتی و فیبرهای طبیعی ساخته می‌شود. 

آجرهای سازگار با محیط زیست از بطری‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند که از ضایعات غیر قابل باز یافت پر شده‌اند و شامل پس ماندهای حاصل از تصفیه‌ی آب هستند. این آجرها می‌توانند جایگزین مناسبی برای آجرهای معمولی باشند.

سنگ کاغذی از کاغذ بازیافتی، روغن کاشو و رزین‌های با پایه‌ی آب ساخته می‌شود. از این مصالح ساختمانی در کار مقاوم سازی طبقه‌ی سی و دوم ساختمان امپایر استیت استفاده شد. لاستیک ‌های بازیافتی کامیون‌ها برای کف سازی محوطه‌های بازی در مدارس عالی است.


منبع : Skanska