یک لبخند زیبا می‌تواند جذاب‌ترین ویژگی چهره هر فرد باشد. با پیشرفت‌های زیادی که در علم دندانپزشکی و حوزه‌ی طراحی لبخند صورت گرفته است، دیگر کسی مجبور نیست با دندان‌های بدرنگ، جرم‌دار یا بدشکل خود کنار بیاید.
جزئی‌ترین تغییرات در لبخند فرد، باعث ایجاد تفاوتی آشکار و چشم‌گیر در ظاهر و نیز احساس شخصی او نسبت به خودش می‌شود.  در این مطلب، تعدادی از راه‌های زیباسازی دندان از طریق طراحی لبخند شرح داده شده‌ است. البته قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، باید با دندانپزشک در میان گذاشته شوند.

ترمیم دندان شکسته

اگر دندان‌های شکسته داشته باشید، ترمیم دندان بخشی ضروری از طراحی لبخند است. در این فرایند ماده‌ای همرنگ با دندان به آن پیوند زده می‌شود تا قسمت‌های خالی آن را پر شده یا به شکل دلخواه‌تان درآورد. به این ترتیب، شما لبخند زیباتری را تجربه خواهید کرد. ترمیم دندان در بسیاری از موارد ساختار دندان را تغییر نمی‌هد و یا تغییرات صورت گرفته، بسیار جزئی خواهند بود. هم‌چنین در بیشتر مواقع به بیهوشی نیاز نیست. اما گاهی مواقع، امکان بازگشت دندان‌ها به حالت قبلی خود نیز وجود دارد.
ترمیم دندان، گزینه‌های زیادی را برای زیباسازی چهره، پیش روی بیمار می‌گذارد. با عمل ترمیم دندان می‌توان فاصله‌ی میان دندان‌ها را پر کرد، ارتفاع آن‌ها را افزایش داد، کجی دندان‌ها را اصلاح کرد و دندان‌های از دست رفته را بازیابی نمود. ترمیم دندان ممکن است تنها با یک بار مراجعه به دندانپزشکی صورت پذیرد که در طی آن دندانپزشک، رستوریشن یا پوشش شبه دندانی را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. اما گاهی مواقع نیاز خواهد بود که رستوریشن‌ها بیرون در آزمایشگاه‌های دندانپزشکی ساخته شوند و بعدا توسط دندانپزشک، در جایگاه خود پیوند زده شوند. مواد هم‌رنگ با دندان که در عمل ترمیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند رزین‌های کامپوزیتی یا سرامیک باشند.
  • رزین‌های کامپوزیتی:‌ رستوریشن‌های بدست آمده از رزین‌های کامپوزیتی، از ترکیب تعدادی از مواد هم‌رنگ با دندان ساخته می‌شوند. این مواد مستقیما در یک جلسه توسط دندانپزشک در جای خود قرار داده می‌شوند. بنابراین نسبت به رستوریشن‌های سرامیکی کم‌هزینه‌تر بوده و کار گذاشتن آن‌ها نیز زمان کمتری نیز می‌برند. این رستوریشن‌ها هم‌چنین می‌توانند در دندان‌های عقبی به‌عنوان جایگزین رستوریشن‌های ملغمه، برای زیبایی دندان‌ها و طراحی لبخند به کار گرفته شوند. رزین‌های کامپوزیتی، ساختار دندان را کمتر تغییر می‌دهند. هم‌چنین ماندگاری و زیبایی بالایی نیز برای دندان به ارمغان می‌آورند. اما گاهی مواقع و با گذر زمان، ممکن است دچار جرم یا تیرگی شوند که در این مواقع ترمیم آن‌ها به آسانی صورت می‌پذیرد. در هر حال، رزین‌های کامپوزیتی نسبت به سرامیک ماندگاری کمتری دارند.
  • سرامیک:‌ سرامیک معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مقدار کمی از بافت دندان باقی مانده باشد یا به اعمال تغییرات اساسی در دندان یا دندان‌ها نیاز باشد. از آن‌جا که رستوریشن‌های سرامیکی باید در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته شوند، استفاده از آن‌ها به ویزیت‌های بیشتری نیازمند بوده و هزینه آن‌ها نیز بیشتر است.

طراحی لبخند به‌وسیله‌ی روکش های دندانی یکی از رایج‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند است.

روکش‌های دندانی

اگر می‌خواهید هنگام لبخند زدن زیبایی دندان‌های‌تان نمایان شود،‌ طراحی لبخند به‌وسیله‌ی روکش های دندانی این امکان را برای‌تان فراهم می‌سازند. روکش‌های دندانی با پوشاندن بافت دندان، شکل، اندازه و رنگ آن را به حالت طبیعی بازمی‌گردانند. اگر دندان‌تان تا حد زیادی ضعیف شده است، استفاده از روکش دندانی می‌تواند آن را زیباتر و مستحکم‌تر نماید.
یک روکش دندانی می‌تواند به‌عنوان بخشی از پل دندانی به کار رود. روکش‌های دندانی هم‌چنین برای تقویت دندان‌های ضعیف و  ترمیم دندان‌های شکسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر روکش‌های دندان‌های جلویی از سرامیک ساخته شده‌اند اما روکش‌های دندان‌های عقبی ممکن است از رزین‌های تهیه شده در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته شده باشند.

ونیر یا لمینت دندانی

ونیر لایه‌ نازکی است که از مواد هم‌رنگ با دندان (معمولا سرامیک)‌ به صورت اختصاصی ساخته می‌شود و در طراحی لبخند برای پوشاندن جلوی دندان‌ها به کار می‌رود. ونیرها توسط تکنسین دندانپزشکی و از طریق مدلی که دندانپزشک ارائه می‌دهد، تهیه می‌شوند.
ونیر دندانی راه حل مناسبی با هدف طراحی لبخند برای پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها و تصحیح دندان‌های جرم‌دار، بدشکل یا کج هستند. ونیرها یا لامینت‌های دندانی معمولا برگشت‌ناپذیر هستند و امکان کنار گذاشتن‌شان وجود ندارد. زیرا برای تطبیق آن‌ها با بافت دندان، باید قسمتی از مینای دندان برداشته شود. ونیر ممکن است لایه‌لایه یا شکسته شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

مواد سفیدکننده‌ای که برای طراحی لبخند استفاده می‌شود تاثیری روی مواد پرکننده دندان نخواهد داشت.

سفید کردن دندان

راه‌های زیادی برای داشتن دندان‌های سفیدتر و لبخندی جذاب‌تر و طراحی لبخند وجود دارند.
مواد سفیدکننده دندان نمی‌توانند تمامی انواع تیرگی‌های دندان را برطرف نمایند. برای مثال، دندان‌های زرد‌رنگ ممکن است به خوبی سفید شوند اما دندان‌های قهوه‌ای یا خاکستری رنگ کمتر سفید خواهند شد. هم‌چنین برای افرادی که پیوند دندان داشته‌اند یا دندان‌های جلویی‌شان با ترکیبات هم‌رنگ دندان پر شده است، مواد سفیدکننده تاثیری روی مواد پرکننده دندان نخواهد داشت. بنابراین تفاوت رنگی‌شان با دندان‌هایی که به تازگی سفید شده نمایان می‌شود. در این مواقع، بهتر است که ونیرهای سرامیکی مورد استفاده قرار گیرند.

سفید کردن دندان در دنداپزشکی

سفید کردن دندان‌‌ها یکی از مراحل رایج طراحی لبخند است. کسانی که می‌خواهند دندان‌های‌شان را سفید کنند، ممکن است دندانپزشک به آن‌ها راهکار سفیدکردن دندان در دندانپزشکی را پیشنهاد دهد. این کار در بیش از یک جلسه انجام می‌شود و هر جلسه سی دقیقه تا یک ساعت به طول می‌انجامد.  طی عمل سفید کردن دندان در دندانپزشکی، دندانپزشک با استفاده از ژل یا لایه لاستیکی محافظ از آسیب دیدن بافت نرم دهان جلوگیری می‌نماید. سپس ماده سفیدکننده روی دندان‌ها مالیده شده و برای بالا بردن دقت، ممکن است از چراغ قوه مخصوص نیز استفاده شود.
محلول‌های سفیدکننده حاوی پراکسیدهایی هستند که باعث سفید شدن بافت دندان می‌شوند. آن‌ها معمولا به شکل ژل عرضه شده و درون قالب دندانی قرار می‌گیرند. دندانپزشک می‌تواند یک قالب دندانی سفارشی بسازد به گونه‌ای که کاملا با دندان‌های فرد انطباق پیدا کرده و به این ترتیب کارایی و پخش یکنواخت محلول روی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

محصولات سفیدکننده گوناگونی برای استفاده خانگی و طراحی لبخند در دسترس هستند.

سفید کردن دندان در خانه

محصولات سفیدکننده گوناگونی برای استفاده خانگی در دسترس هستند. این محصولات می‌توانند توسط دندانپزشک تجویز شوند  یا بدون ارائه‌ی نسخه، از داروخانه خریداری شوند. هرچند کارایی محصولات خانگی سفید کننده دندان در طی سال‌های متمادی ارتقاء پیدا کرده و استفاده از آن‌ها ساده‌تر گشته است، اما سفید کردن دندان‌‌ها بهتر است تحت نظارت یک دندانپزشک صورت پذیرد تا با انتخاب قالب‌های دندانی مناسب، تشخیص تیرگی و میزان سفیدکنندگی، کنترل پیشرفت و مدیریت عوارض جانبی موفقیت بیشتری حاصل آید. دندانپزشک هم‌چنین می‌تواند همزمان با نظارت بر فرآیند سفید شدن دندان‌ها، به سایر مشکلات دندانی نیز پی ببرد.
عوارض جانبی متعددی ممکن است در پی سفید کردن دندان هم‌چون حساسیت و تحریک بافت نرم دهان پیش آیند. حساسیت دندان‌ها ممکن است در طول استفاده از محلول‌های سفیدکننده افزایش یابد. در بسیاری از مواقع، این حساسیت موقتی بوده و بعد از اتمام درمان، کاهش می‌یابد. بعضی افراد همچنین به التهاب بافت نرم دهان (لثه) مبتلا می‌شوند. علت آن می‌تواند استفاده از قالب دندانی نامناسب یا محلول سفیدکننده‌ای باشد که باعث تحریک بافت‌های اطراف دندان شده است.  نگرانی‌های راجع به این عوارض جانبی،‌ باید با دندانپزشک در میان گذاشته شوند.
استفاده از خمیردندان برای سفید کردن دندان با ساییده شدن ملایم روی دندان، به از بین بردن جرم‌های دندانی کمک می‌کنند. تعدادی از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد شیمیایی یا براق‌کننده مخصوصی هستند که قدرت خمیردندان را در از بین بردن جرم‌های دندانی افزایش می‌دهند. خمیردندان‌ها بر خلاف سفیدکننده‌ها، تاثیری روی رنگ دندان‌ها ندارند.

مراقبت و نگهداری

بعد از تمام شدن طراحی لبخند، ماندگاری سلامت و زیبایی دندان‌ها و جذابیت چهره شما هنگام لبخند زدن به خودتان وابسته است. رستوریشن‌های پیوندی، به اندازه‌ی دندان‌های معمولی شما نیازمند مراقبت و درمان هستند. دندان‌های خود را با دقت و به صورت روزانه مسواک بزنید. از مسواک‌های دارای برس‌های نرم استفاده نمایید. به صورت منظم و مطابق با راهنمایی‌های دندانپزشک از نخ دندان استفاده کنید.
نوشیدنی‌هایی چون قهوه یا چای، احتمال لکه‌دار شدن و جرم‌گرفتن این رستوریشن‌ها را افزایش می‌دهند. تحت فشار قرار دادن دندان‌ها یا ساییدن آن‌ها به هم و یا گاز گرفتن غذاهای سخت یا یخ، ممکن است باعث خرابی یا لایه‌لایه شدن رستوریشن دندانی شوند.
معاینه‌های منظم و براق کردن منظم رستوریشن‌های زیبایی دندان، دوام و ماندگاری آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

منبع : Venkatdental