بچه‌دار شدن یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که یک زوج می‌توانند داشته باشند. از طرفی این تجربه می‌تواند با استرس زیادی همراه باشد. تغییرات فیزیکی، هورمونی و احساسی و عاطفی که هم‌زمان با بارداری رخ می‌دهد می‌توانند کاملا دست‌پاچه‌کننده باشند. در دوران بارداری خانم‌ها بیش از هر دوران دیگری به حمایت همسران خود نیاز دارند. در این‌جا با چندین نکته جالب آشنا می‌شوید که می‌تواند به شما کمک کند تا در دوران بارداری چالش برانگیز و جذاب زندگی، شوهر خوبی برای همسر خود باشید.

گام نخست

به نگرانی‌های همسر خود گوش کنید. معمولا خانم‌ها هرچقدر هم که برای داشتن فرزند هیجان‌زده باشند، درعین‌حال از این تجربه می‌ترسند و درباره‌ی آن مضطرب و نامطمئن هستند. سنگ صبور او باشید و از او بخواهید تمامی افکارو احساساتش را با شما در میان بگذارد. او نیاز دارد بداند که شما همیشه کنارش هستید.

گام دوم

در دوران بارداری بخشی از مسئولیت‌های او در خانه را به عهده بگیرید کنید. خانم‌های باردار اغلب صبح‌‌ها  دارای حالت تهوع و خستگی مفرط هستند. به‌عهده گرفتن چندین کار خانه برای مردان کار آسانی است اما انجام دادن آن‌ها برای خانمی که تمام طول روز را با حالت خستگی و حالت تهوع می‌گذراند، کار بسیار مشکلی است. علاوه‌ بر این با این‌کار به همسر خود نشان می‌دهید که مراقبش هستید و برای کمک به او حاضرید. به او پیشنهاد دهید بخشی از پختن غذا و تمیز کردن خانه را انجام دهید تا او بیشتر بتواند استراحت کند.

گام سوم

باهم به  کلاس‌های تربیت والدین بروید. حتی اگر مسئولیت اصلی مراقبت از بچه با زن باشد، باید در نظر بگیرید که بعد از اتمام دوران بارداری و تولد بچه، هر دو والدین او خواهید بود. چگونگی عوض کردن پوشک، درست کردن شیر در شیشه، نصب یک صندلی کودک در ماشین و نصب تجهیزات مراقبت از کودک در خانه را همراه با همسر خود بیاموزید. زن باید حس کند که شما نیز در این مرحله با او همراه هستید و فقط یک ناظر نیستید.

در دوران باداری هنگام مراجعه به متخصص زنان و زایمان با همسر خود همراه شوید.

گام چهارم

هنگام مراجعه به متخصص زنان و زایمان با همسر خود همراه شوید. از زمان و چگونگی وضع حمل آگاهی دقیق داشته باشید تا بتوانید به او کمک کنید؛ نه این‌که هنگامی که برای وضع‌حمل خانم خود را به بیمارستان برده‌اید روی تخت بیمارستان از او بپرسید که آیا می‌خواهد زایمان طبیعی داشته باشد یا سزارین. در دوران بارداری گزینه‌های موجود را با متخصص زنان و زایمان بررسی کنید تا بتوانید تمامی توجه خود را معطوف همسرتان کنید.

گام پنجم

به او در آماده‌سازی خانه برای ورود بچه کمک کنید. همراه با همسر خود به خرید لوازم و وسایل مورد نیاز بچه بروید، با هم تخت بچه و گهواره و رنگ اتاق خواب را انتخاب کنید. برای بسیاری از خانم‌ها آماده‌سازی وسایل بچه بسیار لذت‌بخش است، حتما در این تجربه درکنار او لذت ببرید.

گام ششم

به همسر خود بگویید که چقدر زیبا است و چقدر او را دوست دارید. در طول دوران بارداری خانم‌ها دچار تغییرات فیزیکی زیادی خواهند شد و به‌همین دلیل ممکن است فکر کنند که ظاهری ناخوشایند و زشت پیدا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما می‌توانید در این زمینه انجام دهید این‌است که اغلب به همسر خود بگویید که به نظر شما او بسیار زیا و جذاب است و شما با داشتن و بودن او در زندگی‌تان بسیار خوشبخت هستید.

هشدار

باوجود همه تلاش‌های شما گاهی ممکن است خانم‌ها دست‌خوش احساس شوند. احتمال بروز احساساتی نظیر گریه کردن و یا خشم بسیار زیاد است. با تمام توجهی که به همسر خود دارید، از توجه به نیازهای خودتان نیز غافل نشوید و مراقب خودتان هم باشید.

منبع : Livestrong