اگر با همسر خود در مورد استخدام یک پرستار کودک شبانه روزی در خانه به توافق نرسیده‌اید بهتر است این مطلب را تا آخر بخوانید. در روزهایی که کارتان زیاد است یا به شدت بیمار هستید، داشتن یک پرستار کودک شبانه روزی بهترین انتخاب به نظر خواهد رسید. داشتن یک کمک اضافه در خانه در زمانی که به آن نیاز دارید باعث آرامش خاطر و ثبات فکری شما خواهد شد. اما توجه داشته باشید که هر پرستار کودک شبانه روزی حس متفاوتی را همراه خود به خانه شما خواهد آورد. همه جا مانند هم نخواهد بود و هر خانه‌ای تجربه تازه، منحصربه فرد و جدیدی خواهد بود همان‌طور که هر بچه، پدر و مادر و پرستار بچه‌‌ای با دیگران متفاوت است.

نکات مثبت داشتن یک پرستار کودک شبانه روزی

در این جا به دلایلی اشاره می‌کنیم که باید برای خانواده خود یک پرستار کودک شبانه روزیاستخدام کنید.
  • پرستار کودک شبانه روزی انعطاف‌پذیری بالا و باارزشی را برای خانواده‌ی شما فراهم خواهد کرد. برای مثال اگر کمی دیرتر از سرکار به خانه برگردید دچار اضطراب و نگرانی نخواهید شد زیرا می‌دانید که پرستار کودک در خانه حضور داشته و به خوراک و پوشاک کودکان‌تان به خوبی رسیدگی خواهد کرد. همین‌طور می‌دانید که وی صبح‌ها به موقع سر کار حضور خواهد داشت زیرا در صورت ساکن بودن در خانه‌ی شما دیگر لازم نیست که وی هر روز در رفت و آمد باشد. اگر با یک سفر ناخواسته مواجه شوید، پرستار کودک شبانه روزی می‌تواند شب را در کنار فرزندان شما سپری کند و شما از بابت تنها بودن فرزندان‌تان نگرانی نخواهید داشت. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که پرستار کودک همه ساعات روز و هر هفته و هر ماه را در اختیار کامل شما نخواهد بود دستمزد او نیز برای خدمت رسانی 24 ساعته به شما و فرزندانتان کفایت نمی‌کند. باید توجه داشته باشید که بر اساس قانون باید بابت تمامی ساعاتی که برای شما کار می‌کند به وی دستمزد پرداخت کنید و حتی در صورت ساعات کاری بیش از 40 ساعت در هفته علاوه بر حقوق ساعتی به وی اضافه کار نیز تعلق خواهد گرفت. پس این نکته را نیز باید مورد نظر قرار داد.

با استخدام یک پرستار کودک شبانه روزی یک نفر به اعضای خانه شما اضافه خواهد شد.

  • استخدام پرستار کودک معمولا هزینه معقولی دارد که از عهده آن برخواهید آمد. می‌توانید به پرستار کودک مذاکره کرده و حقوق کمتری نسبت به یک پرستار غیر مقیم را به وی پیشنهاد دهید زیرا علاوه بر حقوق به وی محل زندگی، غذا و دیگر مایحتاج روزانه زندگی می‌دهید.
  • پرستاران شبانه روزی مانند خانواده شما هستند. با استخدام یک پرستار کودک شبانه روزی یک نفر به اعضای خانه شما اضافه خواهد شد و ممکن است کودکان شما علاقه فراوانی به وی داشته باشند.
  • کودکان شما از مراوده و بازی با او لذت خواهند برد. پرستار کودک شبانه روزی تمام ساعات روز را در کنار آن‌ها خواهد بود بنابراین کودکان شما رابطه‌ی بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای را با او برقرار خواهند کرد. پرستار کودک مقیم می‌تواند یک زبان جدید را به آن‌ها یاد بدهد یا در درس‌های‌شان به آن‌ها کمک کند. شما می‌توانید بعد از مدتی وی را بشناسید. وقتی که کسی برای مدتی با شما زندگی کند به طور طبیعی می‌توانید او را بهتر و بیشتر شناخته و ببینید که رابطه‌ی خوبی با فرزندان شما برقرار کرده است.
  • یک پرستار کودک شبانه روزی می‌تواند یک دیدگاه و طرز فکر جالب و جدید را وارد جمع خانوادگی شما بکند. اگر پرستار کودک شبانه روزی شما از کشور، منطقه یا فرهنگ اجتماعی متفاوتی است می‌تواند منبع نظرات و ایده‌های جدید و جالبی باشد. اعضای خانواده شما می‌توانند چیزهای زیادی در مورد غذاها، سنت‌ها و زبان‌های دیگر فرهنگ‌ها یاد بگیرند.
  • می‌توانید منطقه آرامش و اطمینان خود را بیشتر کنید. پذیرفتن یک عضو جدید در خانه و خانواده انعطاف‌پذیری هر دو طرف را خواستار خواهد بود و کنار آمدن با شرایط تازه و اضافه شدن یک فرد جدید به خانواده ساده نخواهد بود. اما اگر چند روز یا هفته اولیه به خوبی و بدون مشکل گذشته و دو طرف کمی شرایط همدیگر را درک کنند خانواده و پرستار کودک می‌توانند به خوبی با تفاوت‌های ریز و درشت هم کنار بیایند.

پرستار کودک شبانه روزی ممکن است حریم خصوصی و خانوادگی شما را به خطر بیاندازد.

ملاحظاتی که باید در این زمینه داشته باشید

قبل از این‌که یک پرستار کودک شبانه روزی استخدام کنید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
  • شما یک فرد جدید و غریبه در خانه خواهید داشت. حتی در بهترین حالت نیز یک پرستار کودک شبانه روزی ممکن است حریم خصوصی و خانوادگی شما را به خطر بیاندازد. عادت کردن طرفین به همدیگر کمی طول خواهد کشید. برخی اوقات پرستار کودک مقیم نیز برای خوردن شما به شما خواهد پیوست اما برخی اوقات دوست نخواهید داشت کسی غیر از اعضای خانواده در کنار شما باشد. تفاوت قایل شدن بین این دو حالت کمی سخت است زیرا پرستار کودک شبانه روزی ه‌مزمان هم جزء اعضای خانواده شما به شمار می‌آید و هم نمی‌آید.
  • پرستارهای کودک شبانه روزیجزئی از خانواده شما به شمار می‌‌آیند. خانواده‌ای که یک پرستار کودک در آن باشد نیز مانند هر خانواده دیگری ممکن است اختلافاتی بین اعضایش به وجود بیاید و شما نمی‌توانید پرستار کودک را به هر دلیلی از خانه بیرون کنید یا به او بگویید که شب را در خارج از خانه شما بگذراند. 
  • پرستار کودک نیز زندگی خود را دارد. ممکن است داشتن یک پرستار کودک شبانه روزی که خود دارای علایق و دوستان مختلف و متعددی داشته باشد، اما از آن جایی که خانه شما خانه او نیز محسوب می‌شود ممکن است برخی اوقات دوستان و آشنایان او نیز برای دیدار با او به خانه شما بیایند. پس باید این نکات و ملاحظات را نیز مد نظر داشته باشید.

قبل از استخدام پرستار کودک شبانه روزی بهتر است در مورد یک دوره‌ی آزمایشی صحبت کنید.

  • پرستار کودک شبانه روزی نیز ممکن است دلش برای خانه خودش تنگ شود. اگر محل اصلی زندگی پرستار کودک شما از مکان زندگی فعلی‌اش که مکان زندگی شما نیز هست فاصله زیادی داشته باشد،  ممکن است پرستار کودک شما دلش برای خانه خودش تنگ شود. یکی از بهترین راه‌ها برای عکس‌العمل نشان دادن به این حالت این است که او را با دیگران آشنا کنید. او را به جمع همسایه‌ها و دوستان خود ببرید تا دلتنگی او از بین برود. او را با خود به تفریح ببرید، با او در محله قدم بزنید و او را با دیگر پرستاران کودک مقیم محله آشنا کنید. به طور کلی کارهایی که دوست دارد را انجام دهید. هر چه زودتر حس کند که خانه جدید مانند خانه خودش است زودتر و بهتر بر دلتنگی‌اش غلبه کرده و احساس شادی خواهد کرد.
  • دیر یا زود پرستار کودک مجبور خواهد بود شما را ترک کند. وقتی که زمان آن فرا رسید که شما و پرستار کودک شبانه روزی راه‌تان را از هم جدا کنید باید وی ناگزیر شما را ترک کند. کنار آمدن با این شرایط بسیار سخت است و مدت زمان زیادی طول خواهد کشید و اگر یکی از اعضای خانواده شما شدیدا به پرستار کودک وابسته شده باشد این موضوع می‌تواند از لحاظ عاطفی نیز برای طرفین سخت باشد.
ممکن است پرستار کودک شما نتواند با خانواده شما کنار بیاید. پرستار کودک مقیم باید با فضای خانه و خانوادگی شما تناسب داشته باشد. بنابراین بهتر است از قبل در مورد یک دوره‌ی آزمایشی صحبت کنید که اگر در پایان آن مدت زمان آزمایشی شرایط مطلوب نبود، بتوانید به راحتی به همکاری خود پایان دهید.

منبع : Care