استخدام پرستار کودک، همانند سایر روش‌های مراقبت از کودک دارای نقاط مثبت و منفی است. آیا استخدام پرستار کودک، انتخاب مناسبی است؟ در ادامه، لیستی از نقاط مثبت و منفی مراقبت از کودک توسط پرستار آورده شده است که به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند. 

مزایا

کیفیت کاری بهتر

مسلما این مهم‌ترین مزیت داشتن پرستار کودک است. با انتخاب یک پرستار کودک که از شرایط لازم برخوردار است، همواره مراقبی مهربان و دوست داشتنی در کنار کودک شماست که موظف است فضایی امن، شاد و پویا برای او فراهم نماید. 

حضور در محیط خانه

کودکان تمامی سنین، محیط خانه را بیشتر از هرجای دیگر دوست دارند. چون به آن تعلق خاطر بیشتری داشته و در آن بیشتر احساس امنیت و راحتی می‌نمایند. بنابراین، کودک شما در صورت داشتن پرستار کودک روی تخت خودش می‌خوابد، در آشپزخانه خودش غذا می‌خورد و با اسباب‌بازی‌های خودش بازی می‌کند. برنامه‌ی روزانه و کارهای روزمره‌ی او، مطابق نیازهای فردی خودش تنظیم می‌شوند. در حالی که در مهد کودک این‌گونه نیست و برای تمامی کودکان یک گروه سنی، یک برنامه‌ی خاص را مطابق نیازهای گروهی درنظر می‌گیرند که ممکن است برای همه‌ی آن‌ها مناسب نباشد. 

مراقبت در مواقع اضطراری

در صورت داشتن پرستار کودک، روزهایی که کودک‌تان مریض است یا مدرسه‌ی او به علت بارش برف یا حاضر نشدن معلم در کلاس تعطیل شده، مجبور نخواهید بود کار خود را رها کنید یا به‌دنبال کمک باشید. 

داشتن پرستار کودک منجر به از بین رفتن دردسرهای رفت‌وآمد و آماده کردن کودک خواهد شد.

از بین رفتن دردسرهای رفت‌وآمد و آماده کردن کودک

اگر تا به‌ حال گذاشتن کودک در مهد را تجربه کرده‌اید، حتما با سختی رفت‌ و آمد‌های روزانه آن آشنا هستید. کودکان برای رفتن به مهد کودک، باید هر صبح زود خانه را ترک کنند. اما آماده کردن آن‌ها بسیار مشکل است و کارهای ساده‌ای هم‌چون پوشاندن لباس و خوردن صبحانه، به سختی انجام می‌شوند یا در نهایت به طور کامل انجام نمی‌شوند. هم‌چنین بعد از رسیدن به منزل در بعد از ظهر، کودک شما احساس گرسنگی کرده و به توجه شما نیاز دارد. حال آن‌که شما مجبورید روی درست کردن شام و رسیدگی به سایر کارهای روزمره تمرکز داشته باشید. با داشتن پرستار کودک، این استرس‌های روزانه از بین رفته و برنامه غذایی و خواب کودک‌تان به حالت عادی باز می‌گردد. به این ترتیب، محیط خانه، شرایط مطلوبی را برای رشد و پرورش کودک فراهم می‌نماید که این فرآیند رشد و پرورش، می‌تواند به سرعت یا به کندی صورت پذیرد. 

محیط سالم

مهد کودک به خاطر بالا بودن احتمال سرایت بیماری در آن، از سابقه‌ی خوبی برخوردار نیست. بسیاری از والدین در چنین مواقعی فکر می‌کنند فرزندشان فقط به یک عفونت میکروبی دچار شده و این مسئله را اتفاقی گذرا می‌دانند. هرچند وجود پرستار کودک شما را به‌طور کامل از ابتلا به بیماری ایمن نمی‌کند، اما باعث می‌شود کمتر در معرض ویروس‌ها و میکروب‌های مختلف قرار بگیرد. علاوه بر این، از آن‌جا که نوزادان و کودکان نوپا نسبت به کودکان سن‌بالاتر سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، احتمال مبتلا شدن آن‌ها به عفونت‌های ویروسی بیشتر است. بنابراین استخدام پرستار کودک برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. هم‌چنین در صورت داشتن پرستار کودک، هنگام ابتلای کودک‌تان به بیماری مجبور نخواهید بود کار خود را رها کنید. زیرا یک پرستار کودک باتجربه و دلسوز، می‌تواند دوستی بسیار خوب برای کودکان در مواقع بیماری باشد. 

انعطاف در برنامه‌های زمانی

ساعات کاری بسیاری از والدین، محدود به فاصله زمانی بین 9 صبح تا 5 بعد از ظهر نیست. بنابراین نمی‌توانند برنامه‌ی کاری خود را با ساعات مهد کودک هماهنگ کنند. اگر مجبور باشید کودک خود را تا قبل از 6 بعد از ظهر از مهد کودک بردارید، اما در آن ساعت مشتری یا جلسه مهمی داشته باشید، چه کار خواهید کرد؟ اگر یک مسافرت کاری برای‌تان پیش بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟‌ تمامی این مسائل باعث می‌شود بسیاری از والدین که مشکل مشابهی دارند، تصمیم بگیرند یک پرستار کودک استخدام کنند. چرا که پرستار کودک، در هر شرایطی می‌تواند برنامه‌ی زمانی خود را مطابق نیاز‌ها و برنامه‌های کاری والدین تنظیم نماید. 

داشتن یک پرستار کودک در خانه، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار فرزندتان قرار می‌دهد.

مدیریت فعالیت‌های روزانه کودک

داشتن یک پرستار کودک در خانه، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار فرزندتان قرار می‌دهد. شاید قصد داشته باشید فرزند خود را در کلاس‌های هنری یا مراکز آموزش موسیقی ثبت‌نام کنید. شاید هم می‌خواهید او شنا یاد بگیرد و یا شاید قصد دارید فرزندتان را به گردش‌های علمی بفرستید. هم‌چنین امکان دارد بخواهید شرایطی فراهم شود که کودک‌تان هرچقدر که می‌خواهد بازی کند. ممکن است هر یک از این ‌خواسته‌ها را داشته باشید، اما انرژی کافی ندارید یا محدودیت زمانی مانع شما می‌شود. همه این‌ها با وجود پرستار کودک، امکان‌پذیر است. پرستار کودک، می‌تواند مطابق میل شما برنامه روزانه فرزندتان را تدارک ببیند. به این ترتیب، می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای به کارهای خود برسید. 

رشد اجتماعی طبیعی

پرستار کودک نمی‌تواند همانند مهد کودک، فرزندتان را با روابط اجتماعی سازمان‌یافته آشنا کند. اما پرستاران باتجربه و کاربلد، اهمیت رشد اجتماعی را درک کرده و وظیفه‌ی خود را به طرق گوناگون به انجام می‌رسانند. داشتن پرستار کودک باعث می‌شود که فرزندتان از راه‌های طبیعی‌تری دوست پیدا کند. او می‌تواند با بچه‌های همسایه بازی کند یا وقت خود را با بچه‌های دوستان یا خویشاوندان شما بگذراند. کودک شما هم‌چنین می‌تواند در کلاس شنا، گردش‌های تفریحی یا پارک، دوستانی را مطابق میل خود پیدا کند. اما فرزند شما در مهد کودک ممکن است با هر کسی بدون توجه به علایق و روحیاتش دوست شود. 

پرستار کودک در طی تمامی مراحل رشد کودک، مراقبت دائمی از او به عمل می‌آورد.

مراقبت دائمی

خرد جمعی و نیز تعداد زیادی از مطالعات و تحقیقات، گویای این مسئله بوده‌اند که داشتن یک مراقب در بلند مدت به نفع کودک است. یک پرستار کودک معمولا چندین سال برای یک خانواده کار کرده و در طی تمامی مراحل رشد کودک، مراقبت دائمی از او به عمل می‌آورد. 

صرفه جویی در وقت و انرژی 

با داشتن پرستار کودک، دیگر مجبور نیستید وقت و انرژی خود را صرف کارهای روزمره هم‌چون خریدهای خانگی نمایید و در آخر هفته‌ها، وقت آزادتری خواهید داشت. هم‌چنین دیگر برای بردن فرزندتان به کلاس‌های آموزشی مختلف، دیر به محل کار نمی‌رسید. پرستار کودک، همه‌ی این کارها را برعهده گرفته و به این ترتیب زمان بیشتری را می‌توانید از بودن در کنار فرزند و خانواده‌ی‌تان لذت ببرید. 

مراقبت در هنگام سفر

پرستار کودک، انتخابی بی‌نقص برای مراقبت از فرزند شما در تعطیلات آخر هفته است. می‌توانید یک پرستار کودک مورد اعتماد خود و فرزندتان را با خود ببرید. کسی که در مواقع نیاز به شما کمک کرده و بتواند مراقب فرزندان خانواده‌ای که با آن همسفر هستید نیز باشد. این کار مسلما هزینه اضافی در بر خواهد داشت. اما باعث می‌شود بسیاری از افراد بزرگسال بتوانند ساعاتی را فارغ از بچه‌های خود، در کنار همسر یا دوستان خود سپری کنند و به همین علت، برای آن‌ها پرداخت این مبلغ اضافی ارزشش را دارد. 

ممکن است پرستار کودک فرصت‌ها و روابط اجتماعی کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

معایب

فرصت‌ها و روابط اجتماعی کمتر

فرزند شما در مهد کودک راحت‌تر می‌تواند دوست پیدا کند و در آن‌جا با روابط اجتماعی بهتر آشنا می‌شود. پرستاران کودک، چنین امکانی را نمی‌توانند فراهم کنند. آن‌ها با انجام کارهایی چون بردن فرزندتان به پارک یا ملحق شدن به گروه‌های بازی کودکان در بیرون از منزل و یا موارد مشابه، باید سعی کنند فرصت‌های اجتماعی را در اختیار او قرار دهند. البته خوشبختانه بسیاری از پرستاران کودک، از بیرون رفتن از منزل خوش‌شان می‌آید و در زمینه‌ی ایجاد روابط اجتماعی برای کودک، فعال و مسئولیت‌پذیر هستند. 

پشتیبانی سازمانی ضعیف

وقتی مربی یا یکی از کارکنان یک مهد کودک یا آمادگی بیمار می‌شود و یا برایش مشغولیت پیش می‌آید، مدیر آن مهد کودک بلافاصله و به آسانی یک نفر را جایگزین او می‌نماید. اما وقتی پرستار کودک شما به هر دلیلی نتوانست برای مراقبت از فرزندتان حاضر شود، باید به دنبال پرستاری جایگزین باشید که این کاری بسیار سخت است. یا مجبور خواهید شد خودتان کارهای او را انجام دهید. البته اگر برای ثبت‌نام و رزرو نوبت در یکی از مراکز خدماتی مراقبت از کودک از قبل اقدام نمایید، چنین مشکلاتی در دقایق آخر برای شما پیش نمی‌آید. 

عدم امکان نظارت مستقیم

بر خلاف مراکز سازمانی که در آن‌ها پرستاران مرتبا توسط همکاران و مدیران ارزیابی می‌شوند، پرستار کودک در بیشتر وقت‌ها و تا حد زیادی مطابق میل خود کار می‌کند. در نتیجه اگر پرستار کودک فردی متعهد به اصول حرفه‌ای نباشد، کیفیت کار او در مراقبت از فرزند شما پایین خواهد بود. برای این‌که مطمئن شوید پرستار کودک کیفیت کاری مورد انتظار شما را در مراقبت از فرزندتان دارد، باید در مواقع لازم برخوردی قاطع داشته و همواره برای مواجهه با مشکلات احتمالی آماده باشید.

منبع : Nannyfaq