آیا تا به‌حال به‌ این نکته فکر کرده‌اید که درباره فیزیوتراپی چه چیزهایی را نمی‌دانید؟ در این‌جا به مواردی اشاره خواهیم کرد که ممکن است از آن‌ها اطلاع نداشته باشید.
  • متخصص فیزیوتراپی می‌تواند در محیط‌های مختلفی از جمله بیمارستان، کلینیک درمان سرپایی، جلسات خصوصی، آژانس‌های سلامتی خانگی، مدارس، مراکز پرستاری یا حتی بخش اورژانس کار کند.
  • علاوه‌ بر کار و فعالیت در محیط‌های مختلف، انواع متفاوتی فیزیوتراپی نیز وجود دارد. از جمله ارتوپدی، درمان و اقدامات سرپایی، مراقبت‌های پس‌از جراحی، بازتوانی و توانبخشی ریوی و قلبی-عروقی، مدیریت و کنترل لنف ادم، مراقبت از جراحت و توانبخشی عصبی.
  • متخصص فیزیوتراپی می‌تواند «سرگیجه» را درمان کند. سرگیجه‌های وضعیتی به شرایطی گفته می‌شود که هنگام تغییر وضعیت یا با تکان دادن سر، دچار سرگیجه‌ی خفیفی می‌شوید. این‌ امر در اثر اختلال در عملکرد سیستم دهلیزی گوش داخلی به‌وجود می‌آید و تنها با یک جلسه فیزیوتراپی باموفقیت درمان خواهد شد.
  • متخصص فیزیوتراپی دارای مدارک و مدارج پیشرفته‌ای است. تعداد افرادی که باشنیدن این‌که یک متخصص فیزیوتراپی یا فیزیوتراپیست مدرک دکتری دارد یا حتی در این زمینه تحصیلات دارد تعجب می‌کنند بسیار زیاد است. سال‌ها پیش فقط با داشتن مدرک لیسانس می‌توانستید به‌عنوان متخصص فیزیوتراپی مشغول به‌کار شوید. اما طی چند دهه اخیر، حوزه علمی و عملی پزشکی چنان فوق‌العاده رشد کرده که برای ورود به اکثر برنامه‌های فارغ‌التحصیلی باید سه  سال دوره آموزشی دکترای فیزیوتراپی را بگذرانید. متخصص فیزیوتراپی برای گرفتن مدرک خود باید امتحانات جامع پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

فیزیوتراپی هنگامی موفق است که بیمار و متخصص فیزیوتراپی باهم همکاری داشته باشند.

  • فیزیوتراپی به‌تنهایی نمی‌تواند تمامی علائم شما را ازبین ببرد. فیزیوتراپی هنگامی موفق است که بیمار و متخصص فیزیوتراپی باهم همکاری داشته باشند تا برنامه‌ی درمانی مناسبی را باتوجه به اهداف بیمار طراحی کنند.
  • اگر به متخصص فیزیوتراپی خود بگویید که تمرینی برای شما راحت و ساده است، متخصص فیزیوتراپی آن را مشکل‌تر می‌کند. اگر به متخصص فیزیوتراپی خود بگویید که یک تمرین را نمی‌توانید انجام دهید، آن‌گاه راهی پیدا می‌کند تا مطمئن شود که شما می‌توانید.
  • وقتی متخصص فیزیوتراپی به شما می‌گوید که قصد دارد ماهیچه خاصی را ماساژ دهد، منظورش آن ماساژ آرامش‌بخشی که در مراکز ماساژ دریافت می‌کنید نیست. ماساژی که در درمان انجام می‌شود برای کاهش گرفتگی و سفتی عضله و بهبود قابلیت حرکتی یک ماهیچه خاصی است که معمولا یا بسیار ملتهب است و یا منبع درد مفاصل می‌باشد.
  • ضرب‌المثل «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود» همیشه درست نیست. در برخی تشخیص‌ها این گفته صحیح است؛ برای مثال وقتی‌که بعد از تعویض زانو یا «شانه منجمد» روی برخی حرکات کار می‌کنید مسلما درد زیادی را متحمل می‌شوید. اغلب اوقات درمان‌ها و تمرینات باید بدون درد باشند. اگر برای کمر‌درد خفیف یا آسیب‌دیدگی تاندون تحت درمان هستید، باید از برخی حرکات و وضعیت‌هایی که موجب تشدید ناراحتی می‌شوند دوری کنید.
  • انجام حرکاتی که باید در منزل انجام دهید بسیار اهمیت دارد. حتما دلیل وجود دارد که متخصص فیزیوتراپی تمامی وقت و تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا برای شما برنامه مناسبی برای انجام دادن در منزل طراحی کند. اگر به توصیه‌های او در طول درمان یا پس از ترخیص عمل نکنید، این شانس را دارید که با متخصص فیزیوتراپی به خوبی آشنا شوید. چرا که باید بعدها بارها و بارها برای درمان همان مشکل به او مراجعه کنید.

منبع : Athletico