آیا می‌دانید که درد‌های زانو را می‌توانید با‌ فیزیوتراپی را رفع کنید؟ زانو‌ یک مفصل تاشونده است که بین استخوان‌های ساق پا و ران قرار گرفته و آن‌ها را به هم متصل کرده و در نتیجه حرکت آن‌ها را نسبت به‌ هم میسر می‌کند. روی مفصل زانو کشکک زانو قرار دارد. این مفصل توسط چهار رباط به هم متصل می‌شوند و دو ضربه‌گیر بین آن‌ها قرار دارد که به آن‌ها مینیسک می‌گویند. درد در مفصل زانو می‌تواند به‌دلیل در‌رفتگی یا آسیب مفصل و یا این‌که آسیب قسمت‌های تشکیل‌دهنده‌ی مفصل باشد. البته دلیل ایجاد دردهای زانو و آسیب‌دیدگی ‌خود‌به‌خودی آن مشخص نیست. زمانی که شما دردی در ناحیه‌ی زانو حس می‌کنید به طور مسلم دچار محدودیت‌های حرکتی نیز خواهید شد. راه رفتن برای شما سخت‌تر خواهد بود و یا در بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا برخاستن و سراپا شدن نیست با مشکل مواجه خواهید شد.

انواع دردهای زانو که ممکن است به آن‌ها دچار شویم

وقتی که در زانوی خود احساس درد دارید ابتدا باید بررسی کنید این درد حاد، نیمه حاد و یا مزمن است. بررسی و درک این مطلب می‌تواند کمک شایانی به درمان این درد و رفع مشکل زانوی شما در فیزیوتراپی بکند.
اگر درد زانوی شما حاد باشد احساس درد برای مدت 1 تا 7 روز پس از آسیب دیدگی موجب آزارتان خواهد بود. در طول این مدت بهتر است استراحت کنید تا درد زانوی شما رفع گشته و زانوی‌تان به طور کامل درمان و به حالت قبل برگردد.
دردهای نیمه‌ حاد می‌توانند از دو تا شش هفته به طول بی‌انجامد. در این زمان بهتر است قدم‌های آهسته و یا حرکاتی نرم انجام دهید تا زانوی شما بهبود یابد. دردهای مزمن زانو که می‌تواند از 8 تا 12 هفته به طول بی‌انجامد. اين دردها را باید با یک پزشک در میان بگذارید تا پزشک بتواند آن را مداوا کرده و زانوی شما به بهبودی کامل دست یابد.

محل درد زانو برای تشخیص نوع بیماری زانو و راهنمایی برای انتخاب روش درمانی مناسب فیزیوتراپی مهم است.

محل درد در زانو

محلی که شما در آن احساس درد می‌کنید، می‌تواند علامت مهمی برای تشخیص نوع بیماری زانوی شما باشد و راهنمای خوبی برای انتخاب روش درمانی مناسب برای فیزیوتراپی آن است.

دردهای جلوی زانو

اگر شما در ناحیه جلوی زانوی خود احساس درد می‌کنید ممکن است که کشکک زانوی شما دچار مشکل شده باشد. این بیماری را سندروم تنش کشکک زانو ‫ (PFSS) نامیده می‌شود.‬‬
در این حالت استخوان کشکک زانو و تاندوم بین آن و استخوان ران دچار آسیب و درد خواهد شد. در این مواقع تا کردن زانو و بالا پایین رفتن از پله‌ها و هم‌چنین دویدن و پریدن برای‌تان سخت و توام با درد خواهد بود.

درد در درون زانو

اگر احساس درد در درون زانوی خود دارید، احتمال زیادی برای آسیب‌دیدگی مینیسک میانی و یا رباط‌های جانبی وجود دارد این آسیب‌ها به طور معمول هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهد به‌طوری که اگر زمانی‌که شما پاهای‌تان روی زمین است، زانوی خود را به اطراف بچرخانید احتمال این آسیب وجود خواهد داشت. مینیسک ‌میانی که نقش‌ یک ضربه‌گیر را در زانو ایفا می‌کند، به‌طور معمول بدون هیچ دلیل خاصی ممکن است دچار پارگی، سایش و یا آرتروز شود.

اگر درد زانو بیش از حد و طولانی باشد باید به یک پزشک ارتوپد یا یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید.

در در بیرون زانو

احساس درد در بیرون زانو کمی پیچیده‌تر بوده و می‌تواند به مشکلات زیادی مربوط باشد. ممکن است رباط‌های شما در هنگام اجرای فعالیت‌های ورزشی آسیب دیده باشد و یا این‌که می‌تواند به نوار ایلوتبیال (IBT) مربوط باشد. نواری ایلوتبیال یک نوار ضخیم است که از پشت ران تا جلوی زانو کشیده شده است. این نوار می‌تواند روی زانو دچار سایش شده و ایجاد درد کند. هم‌چنین در اطراف ران تاندون‌های رانی وجود دارد که کشیدگی این تاندون‌ها هم می‌تواند منجر به ایجاد درد در اطراف زانو شود.

درد در پشت زانو

به‌ندرت پیش می‌آید که کسی از درد پشت زانو شکایت کنند اما در برخی اوقات ممکن است در ناحیه پشت مفصل زانوی خود احساس درد داشته باشید. به‌خاطر داشته باشید که یکی از تاندون‌های رانی شما از این قسمت عبور می‌کند. احتمال دارد درد پشت زانوی شما نشانه‌ی آسیب‌دیدگی و یا کشیدگی این تاندون باشد. یکی دیگر از دلایل احساس درد در پشت زانو می‌تواند کیست بیکر باشد. کیست بیکر یک غده غیر طبیعی مفصل زانو است که ناحیه‌ی پشت مفصل زانو را درگیر می‌کند و منجر به درد در آن ناحیه می‌شود. در صورت ابتلاء به این کیست، تا کردن و جمع کردن زانو دردناک خواهد بود. به خاطر داشته باشید این بیماری در اثر تا کردن زیاد زانو به وجود می‌آید.
اگر در زانوی خود احساس درد دارید و تشخیص داده‌اید که آن درد از نوع درد حاد است هرچه سریعتر عملیات RICE را انجام دهید.RICE   مخفف استراحت، کمپرس یخ و ارزیابی درد است. پس از چند روز اجرای این عمل می‌توانید به آرامی قدم بردارید. اما اگر درد زانوی شما بیش از 2 تا 3 هفته به طول انجامید، باید به یک پزشک ارتوپد یا یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا این‌که او راه حل مناسبی برای رفع این مشکل پیدا کند.

در طول دوره‌ی معاینات اولیه، متخصص فیزیوتراپی از شما سوالاتی می‌پرسد تا اطلاعاتی را در خصوص درد زانو بدست آورد.

کارهایی که یک فیزیوتراپیست  برای درد زانو انجام می‌دهد

اگر به یک متخصص فیزیوتراپی، مراجعه کنید در ابتدا باید شما را مورد معاینات اولیه قرار دهد تا یک تشخیص مناسب از آسیب زانوی شما داشته باشد. این تشخیص می‌تواند نشان‌دهنده‌ی روش مناسب درمان باشد. در طول دوره‌ی معاینات اولیه، متخصص فیزیوتراپی از شما سوالاتی می‌پرسد تا اطلاعاتی را در خصوص درد زانو سوابق درمانی و یا مشکلات خاص شما جمع آوری کند.  یا این‌که ممکن است چند آزمایش حرکتی بر روی زانوی شما انجام دهد. این آزمون‌های حرکتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد، اما محدود به این‌ها نیست و می‌تواند آزمون‌های دیگری نیز انجام بپذیرد.
  • آزمون گیت: گیت آزمون تشخیص و ارزیابی نحوه راه رفتن است. متخصص فیزیوتراپی به خوبی می‌تواند کوچک‌ترین ناهماهنگی را در راه رفتن شما تشخیص دهد.
  • معاینه‌ی لمسی: در این روش از معاینه، کارشناس فیزیوتراپی با لمس کردن زانو و قسمت‌های داخلی آن تلاش می‌کند تا هنجاری‌های احتمالی زانو و یا مکان دقیق درد‌ها و آسیب‌های زانو را تشخیص دهد.
  • آزمون حرکت سنجی  زانو:  گستره‌ی حرکتی زانو به معنی مقدار حداکثر تا شدن و یا صاف شدن مفصل زانو است. برای سنجش توانایی حرکتی زانو ممکن است یک کارشناس فیزیوتراپی از ابزار مخصوصی استفاده کند تا بتواند راه مناسبی برای درمان آن پیدا کند.
  • آزمون سنجش قدرت: از آن‌جایی که عضلات زیادی در اطراف زانو وجود دارد، یکی از آزمون‌های تشخیصی دردهای زانو آزمون سنجش قدرت است. در این آزمون قدرت عضلات اطراف زانو مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنان‌چه درد‌های زانو در اثر ضعیف شدن عضلات یا عدم تعادل نیروی آن‌ها باشد، این روش می‌تواند به تشخیص این ناهنجاری کمک کند.
  • آزمون سنجش تورم: چنان‌چه پس از آسیب‌دیدگی زانو شما دچار تورم شده باشد، کارشناس فیزیوتراپی  با ابزار مخصوص قطر زانو و یا اندازه تورم را اندازه‌گیری و بررسی کرده و به تشخیص بیماری و درمان آن می‌پردازد.
  • آزمون‌های مخصوص: این آزمون یک آزمون مخصوص تشخیصی است که در اطراف زانو و اعضای آن انجام می‌شود تا در صورت بروز ناهنجاری یا آسیب هریک از اعضای زانو و یا ایجاد درد در آن ناحیه، عامل این ناهنجاری یا آسیب را پیدا کرده و به درمان آن بپردازد.
پس از بررسی و آزمون‌های متفاوت و تشخیص ناهنجاری و دلیل اصلی درد زانو متخصص فیزیوتراپی می‌تواند اقدام به درمان زانوی شما کند. در طول مدت درمان همکاری شما با متخصص فیزیوتراپی بسیار مهم و ضروری است. به‌طور مثال چنان‌چه متخصص فیزیوتراپی شما تشخیص به انجام یک‌سری تمرین‌های فیزیوتراپی داده است، بهتر است که آن فعالیت‌ها را در خانه خود انجام داده و هرگز از انجام آن سرباز نزنید.
به هر‌حال باید توجه داشته باشیم، زانو یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن است که انجام اعمالی چون نشست و برخاست، بالا پایین رفتن از پله‌ها و راه رفتن و دویدن را برای ما میسر می‌کند. بنابراین ایجاد یک مشکل در زانو می‌تواند انجام یکی از موارد فوق یا همه‌ی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به خاطر داشته باشید با مراقبت از زانو و تقویت عضلات آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی از مشکلات زانو جلوگیری کنید تا به فیزیوتراپی یا درمان‌های دیگری نیازمند نباشید.

منبع : Verywell