آموزش نقاشی به خصوص در سطوح مبتدی می‌تواند به راحتی به دست فراموشی سپرده شود. معلمان آموزش نقاشی چنان درگیر مسائل بی‌اهمیت می‌شوند که فراموش می‌کنند با استفاده از اصطلاحات آموزش نقاشی تکنیک‌های پایه‌ای را حتی برای کم سن و سال‌ترین هنرجویان خود توضیح دهند. معلمان آموزش نقاشی نباید «پروژه» آموزش دهند یا حداقل با این رویکرد آن را به هنر جویان معرفی نکنند. آن‌ها باید در صورت امکان به هنر جویان کمک کنند مهارت‌ها و تکنیک‌های ضروری آموزش نقاشی را فرا بگیرند و آن‌ها را در یک پروژه پیاده کنند.

به‌جای این که بگویید «‌امروز می‌خواهیم یک پروژه در مورد مونه کار کنیم.» رویکرد متفاوتی به آن داشته باشید. به‌جای آن  بگویید «امروز می‌خواهیم یاد بگیریم چطور مثل یک نقاش امپرسیونیست نقاشی کنیم.»

چرا باید چنین رویکردی داشته باشیم؟ چون هنر جویان به مطالبی بها می‌دهند که بتوانند از آن‌ها دوباره استفاده کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چرا یک چیز را یاد می‌گیرند نه این که به آن‌ها گفته شود «هر کاری را می‌گویم انجام دهید تا یک نقاشی به سبک امپرسیونیسم داشته باشید.» مهم‌تر این که هنر جویان می‌توانند کارهای خیلی خیلی بزرگ‌تری انجام دهند که شاید تصور آن را نکنید. آیا کسی که در سطح سه آموزش نقاشی قرار دارد می‌تواند سبک و امضای خاص خود را در نوع ضرباتی که با قلمو می‌زند داشته باشد؟ مسلما همین طور است. شما باید درآموزش نقاشی راه را برای موفقیت هنر جویان خود هموار کنید.


به‌عنوان یک معلم در ابتدا در مورد آموزش نقاشی به سبک امپرسیونیسم برای هنرجویان صحبت کنید.

چطور باید به هنر جویان خود آموزش دهید تا مانند یک نقاش امپرسیونیست نقاشی کنند

  • در ابتدا در مورد آموزش نقاشی به سبک امپرسیونیسم برای آن‌ها صحبت کنید. چه شکلی است؟ نقاشی سبک امپرسیونیسم با ضربات منحصر به فرد قلمو که با هم ترکیب نمی‌شوند شناخته می‌شود.
  • تاکید کنید که ضربه‌ی قلمو و نوع خطوط منحصر به هر فرد است. شما تکنیکی را که می‌خواهید پیاده می‌کنید. روش‌های مختلف نگه داشتن قلمو را در آموزش نقاشی نشان دهید تا بتوانند خطوط در اندازه‌های مختلف را بکشند. چیزی به اسم «چگونه نقاشی بکشیم» یا « مثل من بکشید» وجود ندارد فقط باید به صورت خیلی باز به آن‌ها نشان دهید چکار کنند تا خطوطی که می‌کشند در چهار چوب سبک امپرسیونیسم قرار گیرد.
  • از خط افق شروع کنید به طرف پایین حرکت کنید و کل صفحه را با ضربات قلمو پر کنید. فقط باید طوری باشد که در بین این خطوطی که ایجاد کرده‌اید کمی از کاغذ زیر آن هم پیدا باشد.
  • همان طور که در آموزش نقاشی نشان می‌دهید چطور باید به سبک خودشان به قلمو ضربه بزنند با با لهجه‌ی فرانسوی چیزی را برای خنده بگویید. اضافه کردن کمی طنز به آموزش نقاشی همیشه جواب می‌دهد.
  • در مورد نور صحبت کنید. امپرسیونیست‌ها نور بیرون را به‌عنوان اساس نقاشی خود مورد استفاده قرار می‌دادند.
  • پس از این‌که با ضربات قلمو کمی آبی و ارغوانی در آب اضافه کردید، نشان دهید که چگونه با استفاده از رنگ سفید و کشیدن آن روی رنگ آبی که هنوز خشک نشده ته رنگ درست کنند. هنگامی که سفید را اضافه می‌کنید نشان دهید  کجا ممکن است نور به آب برخورد کند. هیچ‌گاه قلموی خود را پاک نکنید. با این کار عمق رنگ خیلی بهتر می‌شود.
  • سپس با استفاده از همین تکنیک در بالای خط افق درخت به وجود بیاورید و آن‌ها را در  آب منعکس کنید. سفید اضافه کنید تا نشان دهید نور به سطح اشیاء برخورد می‌کند.
  • با استفاده از کاغذ کار دستی پل منحصر به فرد خود را طراحی کنید. چند شقایق آبی کاغذی هم به آن اضافه کنید. حالا شما یک نقاشی به سبک امپرسیونیسم دارید.
هیچ کدام از نقاشی‌هایی که هنرجویان خلق می‌کنند مانند هم نیست با این وجود همگی آن‌ها در خلق نقاشی امپرسیونیست موفق بوده‌اند. حالا هنرجویان می‌توانند به خانواده‌های خود توضیح دهند که چرا نقاشی سبک امپرسیونیسم به این شکل است. آن‌ها می‌توانند در آینده هم برای خلق آثار امپرسیونیستی دیگر چه در خانه و چه در مدرسه از این تکنیک استفاده کنند. دیگر لاز م نیست برای به کارگیری این تکنیک از الگویی که در اختیار آن‌ها گذاشته‌اید استفاده کنند. آن‌ها باید آزادی داشته باشند تا آن طور که می‌خواهند کار کنند ولی در عین حال نباید از چهار چوب سبک خارج شوند.


منبع : Theartofed