فیزیوتراپی یک روش درمانی بسیار رایج و کاربردی است که افراد زیادی در طول زندگی خود از آن استفاده می‌کنند. از این روش برای درمان مشکلات و فیزیکی استفاده می‌شود و به خاطر سبک زندگی امروزی که فعالیت بدنی بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد، این روزها افراد زیادی به فیزیوتراپی نیاز پیدا می‌کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب اطلاعاتی در خصوص این روش درمانی به شما ارائه کنیم.

  • فیزیوتراپی می‌تواند در اماکن و موقعیت‌های مختلف انجام گیرد مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، جلسات خصوصی، آژانس‌های سلامت خانگی، مدارس، آسایشگاه‌ سالمندان و حتی اتاق اورژانس.
  • علاوه بر اماکن مختلف، فیزیوتراپی انواع متنوعی دارد که شامل مراقبت‌های ارتوپدی، مراقبت حاد، مراقبت پس از جراحی، بهبود مشکلات قلبی و ریوی، کنترل ورم لنفی، بهبود زخم و بازپروری عصبی می‌شود.
  • می‌توان سرگیجه‌ی وضعی را با فیزیوتراپی درمان کرد. این حالت زمانی پیش می‌آید که با تغییر وضعیت جسمی یا حرکت دچار سرگیجه خفیفی می‌شوید. این حالت نتیجه‌ی اختلال در عملکرد گوش داخلی است. خوشبختانه این مشکل با یک جلسه فیزیوتراپی قابل درمان است.
  • متخصص فیزیوتراپی مدارک پیشرفته دارند. برخی بیماران بعد از این‌که متوجه می‌شوند درمانگر آن‌ها دارای مدرک دکترا هستند تعجب می‌کنند. سال‌ها پیش با مدرک کارشناسی می‌توانستید فیزیوتراپی انجام دهید. با این حال، هدف از عمل و دانش پزشکی در چند دهه اخیر رشد کرده است به طوری که اکثر تحصیلات تکمیلی ورود به سطح 3 ساله دکترای فیزیوتراپی(DPT) را میسر می‌کند. درمانگران باید یک آزمون هیئت پزشکی را به منظور کسب مجوز درمان بگذرانند.

فیزیوتراپی هنگامی موفقیت‌آمیز است که درمانگر و بیمار هر دو برای رفع نیازهای بیمار هماهنگ عمل کنند.

  • در برخی موارد فیزیوتراپی بدون تجویز و ارزیابی پزشک نیز انجام می‌شود. با رشد سریع حرفه‌ی فیزیوتراپی گرایش به این نوع عملکرد مستقیم نیز افزایش یافته است. با این حال هنوز در بعضی موارد بدون تجویز پزشک فیزیوتراپی انجام نمی‌شود.
  • فیزیوتراپی به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌های بیماری را کاهش دهد و متاسفانه نمی‌توان شعبده‌بازی کرد و برای درمان درد با یک عصای جادویی به قسمتی از بدن بیمار زد. فیزیوتراپی هنگامی موفقیت‌آمیز است که درمانگر و بیمار هر دو برای رفع نیازهای بیمار هماهنگ عمل کنند.
  • اگر به متخصص فیزیوتراپی خود بگویید تمرین آسان است، آن را دشوارتر می‌کند و اگر هم از انجام یک حرکت احساس ناتوانی کنید تا حصول اطمینان از توانایی شما تمرین‌ها را ادامه می‌دهد.
  • اگر قرار باشد درمانگر شما را ماساژ دهد، باید بدانید که این مورد هیچ شباهتی به ماساژ آرامش‌بخشی که می‌شناسید ندارد. ماساژ فیزیوتراپی برای کاهش کشیدگی و سفتی عضلات و بهبود حرکتی عضله‌ای خاص است که بسیار ملتهب شده یا منبع درد مفاصل است. 
  • مثل «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» همیشه معنای معمول را ندارد. این عبارت در شرایط  کمی صدق می‌کند مثل تمرین حرکتی بعد از جراحی زانوها و یا کم‌حرکتی و درد شانه. اکثرا تمرین‌ها و درمان‌ها بدون درد هستند. اگر در حال درمان درد پایین کمر یا دچار کشیدگی تاندون هستید، باید برای جلوگیری از شدت یافتن درد  از برخی حرکات و حالات فیزیکی  اجتناب کنید.
  • انجام تمرین‌های خانگی اهمیت زیادی دارد. مطمئنا درمانگر شما برای اختصاص وقت و برنامه‌ریزی برای برنامه‌ی خانگی شما هدف مهمی دارد. اگر در طول مدت فیزیوتراپی  یا بعد از آن به توصیه‌های درمانگر عمل نکنید، باید مجددا به او مراجعه کنید.

منبع : Athletico