اکثر ما وقتی حین استفاده از تردمیل قطرات عرق به جا مانده از شخص قبلی را می‌بینیم و یا به دلیل کوچک بودن فضا با افرادی که سر تا پا عرق هستند برخورد می‌کنیم حال‌مان بد می‌شود. برای این نوع رفتارها قوانین خاصی از سوی باشگاه ورزشی برای چگونه رفتار کردن تدوین نشده و در واقع یک سری قوانین ناگفته وجود دارد که همه‌ی ما خود باید با آن‌ها آشنا بوده و آن‌ها را رعایت کنیم. مهم نیست که یک ورزشکار باسابقه باشیم و یا یک تازه وارد که این قوانین را بدانیم.

قوانین و آداب ناگفته در باشگاه ورزشی

عرق کردن، سر و صدا و چهره‌های جدی و خشن از شدت تمرین‌های سخت کاملا طبیعی است. منتهی یک سری رفتارها در محیط باشگاه ورزشی مقبول نیستند و رعایت نکردن شیوه‌ی درست این رفتارها باعث می‌شود یک فرد آزار دهنده در جمع باشید. در ادامه به شرح برخی روش‌ها برای کنار آمدن با هم باشگاهیان خود می‌پردازیم: 
  • استفاده مشترک از وسایل: بهتر است بین هر ست از تمرین‌ و در حین استراحت به دیگران اجازه دهید که از وسایل استفاده کنند. شاید همیشه ممکن نباشد که دیگران را در استفاده از وسایل با خود شریک کنید ولی هر زمان که برای‌تان ممکن بود به دیگران تعارف کنید.
  • بعد از استفاده جای خود را تمیز کنید: بیشترین چیزی که در باشگاه ورزشی آدم را آزار می‌دهد افرادی هستند که بعد از استفاده از وسایل کلی عرق از آن‌ها بر آن وسیله بر جای می‌ماند و آن را تمیز نمی‌کنند. از این رو لازم است همیشه یک حوله همراه خود داشته باشید و مرتب عرق‌تان را خشک کنید و آخر سر وسیله ای را که از آن استفاده کرده‌اید خشک کنید. اکثر باشگاه‌ها اسپری و مواد پاک کننده را برای استفاده در سالن قرار داده‌اند.

در باشگاه ورزشی بعد از استفاده، وسایل و لوازم ورزشی را سر جای‌شان برگردانید.

  • بعد از استفاده وسایل را سر جای‌شان برگردانید: بسیار آزار دهنده است که بعد از استفاده از وزنه‌های سنگین آن‌ها را در جای خود قرار ندهید و فردی که بعد از شما  قصد دارد از آن وزنه‌ها استفاده‌کند مجبور خواهد بود آن‌ها را جا به جا کند.
  • به زور تردمیل را اشغال نکنید: بسیاری از باشگاه‌های ورزشی برای وسایل تمرینات هوازی در ساعات شلوغ محدودیت زمانی دارند. آن‌ها  برای این کار دلیل دارند و لازم است از این قانون پیروی کنید.‌ حوله‌ی خود را روی وسایل رها نکنید و زنبیل نگذارید.
  • تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید: بسیاری از شما که به باشگاه ورزشی می‌روید حتما با افرادی روبه‌رو شده‌اید که در حالی که دارند با سرعت روی تردمیل می‌دوند با صدای بلند با گوشی حرف می‌زنند. سعی  کنید در موارد غیر ضروری از تلفن همراه خود استفاده نکنید و آن را کنار بگذارید.
  • خودتان را بپوشانید: اعتماد به نفس برخی افراد که به خود اجازه می‌دهند لخت در رختکن راه بروند قابل تحسین است. بهتر است بعد از دوش گرفتن حوله را دور خود بپوشانید تا دیگران در رختکن راحت باشند.
در کنار آداب و رفتارهای مناسب در باشگاه ورزشی لازم است که تمرین‌های موثر و بی‌خطری داشته باشید. از راهکارهای قید شده در خطوط بعدی پیروی کنید تا شما را در فضای گیج کننده باشگاه ورزشی راهنمایی کنند.

استفاده نادرست از تردمیل و آویزان شدن به آن نیز از صحنه‌هایی است که در باشگاه ورزشی خواهید دید.

تمرین در باشگاه ورزشی

روزهایی که به تماشای افراد در حال تمرین می‌نشینید و می‌بینید برخی وزنه‌های سنگین را پرتاب می‌کنند و روی زمین رها می‌کنند. یا استفاده نادرست از تردمیل و آویزان شدن به آن نیز از صحنه‌هایی است که در باشگاه ورزشی خواهید دید. در ادامه به برخی نکات برای داشتن تمرینی موثر بدون آسیب رساندن به خود می‌پردازیم.
از روش‌های مناسب استفاده کنید: روش مناسب بسته به نوع تمرینی که انجام می‌دهید متفاوت است. ولی در کل روش مناسب شامل موارد زیر می‌شود:
  • با وزنه‌ها به حالت نوسانی کار نکنید: در حالتی که تمرین ورزشی خاصی انجام نمی‌دهید‚ در حین کار با وزنه از حرکات کنترل شده و آرام استفاده کنید. بالا بردن وزنه‌ها ممکن است برای‌تان سنگین باشد. 
  • وزنه‌ها را پرتاب نکنید: با این کار ممکن است انگشت پای خود و یا کسی که در کنارتان ایستاده را بشکنید. حین کار کردن با وزنه جایی باشید که بتوانید وزنه‌ها را به آرامی روی زمین قرار دهید.
  • مفاصل خود را منقبض نکنید. وقتی به پایان حرکاتی مثل اسکات می‌رسید، مفاصل خود را شل کنید تا آسیب نبینید.
  • افت نکنید: در حین انجام تمامی تمرین‌ها شکم خود را درگیر کنید و صاف بایستید که آسیب نبینید و بیشترین تاثیر را از تمرین خود دریافت کنید.

اگر نحوه‌ی استفاده از یک وسیله را در باشگاه ورزشی بلد نیستید از مسئول یا مربی باشگاه سوال بپرسید.

  • استفاده صحیح از وسایل را یاد بگیرید: برخی افراد در استفاده از پدال مشکل دارند. اگر نحوه‌ی استفاده از یک وسیله را بلد نیستید یا به دستور استفاده‌ی آن وسیله نگاه کنید و یا از کسی که بلد است بپرسید. بسیاری از افراد در باشگاه ورزشی آماده‌ی کمک‌رسانی هستند.
  • یاد بگیرید که چگونه یک برنامه تمرینی مناسب با اهداف‌تان برای خود تدوین کنید: به‌جای پرسه زدن در باشگاه ورزشی و رفتن از این دستگاه به آن دستگاه بدون برنامه، برای خود برنامه‌ریزی داشته باشید و قبل از ورود به باشگاه ورزشی بدانید می‌خواهید چه تمرین‌هایی انجام دهید. این بدان معناست که یا یک مربی داشته باشید که شما را راهنمایی کند و یا خودتان تمرین‌های پایه‌ای را یاد بگیرید.
  • یاد بگیرید چگونه توان بدنی خود را بسنجید: خیلی از افراد پس از تمرین‌های سنگین بر روی وسایل تمرینات هوازی جا می‌زنند. تازه وارد‌ها اغلب از این‌که چقدر ظرفیت دارند مطمئن نیستند و تمرینات سختی انجام می‌دهند، یا با فاصله کمی پس از خوردن شروع به تمرین می‌کنند و یا بدون غذا خوردن به باشگاه ورزشی می‌روند که این روش‌های اشتباه موجب مشکلات معده می‌گردند. یاد بگیرید که چگونه توانایی و قدرت بدنی خود را بسنجید و راه صحیح شروع یک برنامه تمرینی هوازی را در پیش بگیرید.  
تازه وارد بودن در یک باشگاه ورزشی بسیار سخت است، حتی برای افراد با تجربه . مخصوصا اگر مطمئن نباشید که چگونه از وسایل استفاده کنید. اگر برای یاد گرفتن قوانین و دستورالعمل‌ها و تنظیم یک برنامه‌ی موثر و بی‌خطر وقت بگذارید، همه چیز خیلی روان پیش می‌رود و از وقت‌تان لذت بیشتری خواهید برد. سعی کنید با اطرافیان‌تان ارتباط برقرار کنید و دوستانی که طرز فکر یکسان با شما دارند را بیابید.

منبع : Verywell