در واقع پیتزا زاده‌ی فرهنگ غذایی ایتالیایی است، اما بزرگ شده‌ی آمریکا به شمار می‌آید. به عبارت دیگر پیتزا برای اولین بار در ایتالیا پخته شد اما انواع امروزی آن و توسعه سریع آن در آمریکا اتفاق افتاده است. حتما اگر به ایتالیا سفر کرده باشید و آن‌جا پیتزا خورده باشید، متوجه شده‌اید که تفاوت‌هایی وجود دارد. پیتزا توسط مهاجران ایتالیایی به آمریکا آورده شد و توسط سربازانی که از جنگ جهانی دوم به خانه برمی‌گشتند معروف شد. این غذای خوشمزه به سرعت برق در کشور آمریکا جایگاه ویژه‌ای یافت. در ابتدا پیتزایی که وارد آمریکا شد شباهت زیادی به پیتزایی داشت که در ایتالیا پخته می‌شد، ولی پس از آن‌که به طور گسترده‌ای در آمریکا محبوبیت یافت نحوه پخت آن نیز تغییر کرد تا متناسب با ذائقه آمریکایی‌ها باشد.

سس پیتزا

نکته‌ی کلیدی که پیتزا آمریکایی را از نوع ایتالیایی آن متمایز می‌کند سسی است که در آن استفاده می‌شود. در آمریکا از سس گوجه‌ای که کمی سرخ شده باشد استفاده می‌کنند. برخی رستوران‌ها هم دستور پخت برای سس تند را دارند که به پیتزاهای‌شان طعمی خاص ببخشند که در جاهای دیگر نمی‌توان یافت. ولی در ایتالیا این‌طور نیست و بسیاری از مردم آمریکا که به ایتالیا سفر می‌کنند وقتی پیتزا را به میزشان می‌آورند جا می‌خورند. زیرا در ایتالیا پیتزا شما فقط حاوی روغن زیتون، گوجه‌ی تازه خرد شده، سیر و پونه کوهی می‌باشد که به پیتزا طعمی تازه و ادویه‌ای می‌بخشد.

گوشت پیتزا

در آمریکا می‌توانید درخواست کنید پیتزا را همان طوری آماده کنند که دوست دارید. آمریکا کشور عاشقان گوشت است. پیتزاهایی که آماده می‌شوند پر شده‌اند از انواع گوشت. پپرونی، همبرگر، بیکن و انواع بسیار دیگر. در مقابل ایتالیایی‌ها از این سبک در عجبند و برای آن‌ها توهین به مقدسات به شمار می‌آید. آن‌ها مخلوطی از انواع گوشت‌ها استفاده نمی‌کنند و طعم خاص یک نوع گوشت را ترجیح می‌دهند. مخلوطی از انواع مختلف گوشت را در یک پیتزا جای نمی‌دهند. آن‌ها پیتزا گوشت را بخشی از سنت و روش آمریکایی‌ها می‌دانند ولی این بدان معنا نیست که این نوع پیتزا خوشمزه نیست. 

نان پیتزا ایتالیایی نیز با نوع نان پیتزا در آمریکا متفاوت ولی خوشمزه‌تر است.

نان پیتزا

در ایتالیا انواع متفاوتی نان وجود دارد. حتی یک روستای کوچک هم نان خاص خود را دارد. در برخی مناطق نان به قدری نازک است که انگار یک برش پنیر که روی آن از مواد پرشده را می‌خورید. نان پیتزا ایتالیایی نیز با نوع نان پیتزا در آمریکا متفاوت ولی خوشمزه‌تر است. علاوه بر نان نازک پیتزا، پیتزای پرملات را داریم که مدل آمریکایی می‌باشد. نان برخی از این نوع پیتزا‌ها به قدری ضخیم است که انگار فقط نان با مقداری مخلوط مواد می‌خورید.

تنوع

آمریکا با تنوعی که در پیتزا به‌وجود آورد آن را به یک غذای بین‌المللی تبدیل کرد. این امر بدان خاطر است که هرچه را که فکرش را بکنید به‌عنوان ملات پیتزا استفاده کردند. علاوه بر انواع پیتزا گوشت پیتزا هاوایی با گوشت همبرگر و پای سیب، پیتزا کاخون با میگو و چاشنی کاخون؛ و پیتزا مخلوط که نیاز به توضیح ندارد.

منبع : Hungryhowies