همه‌ی ما عاشق پیتزا خانگی هستیم اما گاهی استفاده از همان سس ال مارینارای ساده کمی خسته‌کننده و یکنواخت است. درست کردن پیتزا با طعم‌های متنوع با استفاده از سس‌های زیر کار بسیار ساده‌ای است.

سس پستو

یکی از نخستین سس‌های پیتزا خانگی شما می‌تواند سس پستوی شیشه‌ای (یا خانگی) است. فقط کافی است آن را روی خمیر پیتزا پهن کنید و مواد همیشگی پیتزا رو روی آن بریزید.

سس بشامل

می‌توانید با سس مشامل (سس لازانیا) یک پیتزا سفید درست کنید. آرد و کره را با هم مخلوط کرده  و آن را با شیر و ادویه بپزید تا یک سس سفید خیلی خوشمزه داشته باشید که مناسب افرادی است که سس گوجه فرنگی دوست ندارند.

سس سالسا

سس سالسا یکی دیگر از سس‌های آماده‌ی شیشه‌ای است که همراه با چوریزو، ذرت، لوبیا و دیگر مواد برای پوشش روی پیتزا بسیار عالی می‌شود. اگر نمی‌خواهید خیلی از اصل پیتزا فاصله بگیرید، می‌توانید از سس سالسا دارای گوجه فرنگی استفاده کنید، یا سالسایی که از توماتیلو و گشنیز درست می‌شود را امتحان کنید.

سس باربکیو مخصوص طرفداران پیتزا مرغ باربکیو است.

سس BBQ (باربکیو)

اگر از طرفداران پیتزا مرغ باربکیو هستید، استفاده از سس باربکیو BBQ (آماده یا خانگی) به‌جای سس گوجه‌فرنگی ایده جالبی است. اگر زمان کافی برای گریل کردن مرغ را ندارید، فقط کافی است از جوجه‌گردان استفاده کرده و در عوض کمی دود مایع liquid smoke به سس اضافه کنید.

هوموس

هوموس روی نان پیتزا خوشمزه می‌شود، پس نمی‌تواند روی پیتزا هم بد شود. استفاده از هوموس راه خوبی برای جذاب‌تر و خوشمزه‌تر کردن پیتزا با اضافه کردن کمی پروتئین و مواد غذایی به آن است. می‌توانید برای مواد روی آن از پیاز، زیتون، فلفل و پنیر فتا استفاده کنید.

سس پیتزای کدو حلوایی

اضافه کردن کمی پوره کدو حلوایی به سس گوجه‌ فرنگی از شدت اسیدی بودن آن کم می‌کند و د رعین حال، به ویتامین‌ها و طعم آن هم اضافه می‌شود. کنسرو کدو حلوایی را با کمی رب گوجه‌ فرنگی و ادویه با هم مخلوط کرده و مانند سس معمولی استفاده کنید.

سس کدو حلوایی و چغندر قرمز یا «مارینارا»

برای افرادی که نمی‌توانند سبزیجات تاجریزی بخورند (از جمله گوجه و فلفل) اما می‌خواهند سس قرمز روی پیتزا داشته باشند، استفاده از سس کدو حلوایی و پوره چغندر راه بسیار خوبی است. چغندر قرمز هم طعم شیرینی دارد و هم به سس رنگ قرمز می‌دهد، این سس با سیر، ریحان و دیگر چاشنی‌ها و ادویه‌ جات واقعا خوشمزه می‌شود.

سس تاپناد یکی از سس‌های پرطرفدار پیتزا است که ترکیبی است از زیتون دارد.

سس تاپناد

سس تاپناد ترکیبی است که از زیتون درست می‌شود و طعم بسیار غالبی دارد و چاشنی بسیار خوبی برای پیتزا است. کمی سبزیجات گریل‌ شده را به روغن زیتون اضافه کنید، به همین سادگی.

سس هریسا با هویج

هویج و هریسا (فلفل قرمز مراکشی در شما آفریقا) یک زوج طبیعی هستند و یکی دیگر از جایگزین‌های فوق‌العاده‌ی سس پیتزا هستند. هویج را بپزید و آن را تبدیل به پوره کنید و سپس با هریسا، سیر و ادویه مخلوط کنید.

سس رنچ

پیتزا رنچ بسیار مورد علاقه کودکان است. سس رنچ را روی نان پیتزا پهن کرده و روی آن را با انواع مواد سالم و مغذی بپوشانید. خامه‌ای بودن این سس به شما این امکان را می‌دهد تا هرچقدر می‌خواهید روی آن چنیر بریزید.

سیر و روغن

سیر را خوب ریز و خرد کرده و آن را همراه با روغن زیتون و نمک روی نان پخش کنید. مواد پیتزا را اضافه کرده و از آن لذت ببرید. البته مراقب باشید، دهان‌تان بوی سیر می‌گیرد.

سس ژله فلفل برای طرفداران پیتزا با طعم تند بسیار مناسب است.

ژله فلفل

خود ژله فلفلی با داشتن طعم شیرین و تند به‌تنهایی روی پنیر عالی می‌شود، پس چرا آن را روی پیتزا پنیر امتحان نکنیم؟ کمی سوسیس و فلفل شیرین هم برای بهتر شدن طعم به آن اضافه می‌کنیم.

پیاز کاراملی

پیاز‌هایی که به ‌آرامی پخته شده و کاراملی می‌شوند، تا زمانی که نرم و قهوه‌ای رنگ بشوند سس بسیار خوشمزه، شیرین و خوش‌طعمی برای هر غذایی است. پیاز‌ها را روی نان پیتزا پخش کرده و روی آن پنیر فتا، گوشت چرخ کرده، قارچ، منداب یا اسفناج و کمی سرکه بالزامیک بریزید.

پنیر ریکوتا

لایه باریکی از پنیر ریکوتا را روی نان پیتزا پهن کنید و کمی لیمو و دسته‌ای ریحان به آن اضافه کنید. سپس روی آن را با سبزیجات گریل شده، گوجه‌ فرنگی خرد شده و دیگر مواد مورد علاقه‌ی خود بپوشانید. 

سس رومسکو

این سس اسپانیایی از گوجه‌ فرنگی، فلفل کبابی، فلفل قرمز و بادام تشکیل شده و سس بسیار متفاوتی روی پیتزا است. می‌توانید برای روی پیتزا از مرغ، میگو، یا سبزیجات استفاده کنید. این سس تقریبا با هر چیزی خوب می‌شود.

سس چیمیچری آرژانتینی مخلوطی از جعفری، آویشن، سیر و روغن زیتون است که همراه با پیتزا میل می‌شود.

سس چیمیچری

سس چیمیچری آرژانتینی مخلوطی از جعفری، آویشن، سیر و روغن زیتون است. اگر چه این سس از قدیم بر روی گوشت استفاده می‌شده اما مطمئنا روی پیتزا هم خوشمزه می‌شود. می‌توانید روی پیتزا تکه‌های نازک و باریک استیک قرار دهید تا به سنت‌های قدیمی هم عرض ادبی کرده باشید.

سس میسو سویا

اگر پیتزا هاوایی با همبرگر و آناناس را دوست دارید، ممکن است دوست داشته باشید این سس را جایگزین سس گوجه‌ فرنگی روی پیتزا بکنید. 2 قاشق غذاخوری میسوی سفید را با 1 قاشق غذاخوری سس سویا و 1قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. این مخلوط را روی سرتاسر نان پیتزا بمالید و روی آن پنیر، همبرگر و آناناس قرار دهید.بعد از پخته شدن پیتزا می‌توانید روی آن کمی فوری‌کاکه (چاشنی از جلبک دریایی) بریزید و میل کنید.

سس بالزامیک

یک چهارم پیمانه سرکه بالزامیک را بجوشانید تا غلیط و شربت مانند شود.این مایع را روی سرتاسر نان پیتزا بمالید و روی آن پنیر، قارچ، پیاز، سوسیس و دیگر مواد مورد علاقه‌ی‌تان را قرار دهید.

سس هویسین

سس هویسین آسیایی شیرین، حال و هوا و طعمی آسیایی به پیتزا داده و برای کسانی که عاشق اردک هستند بسیار عالی است. روی این سس بهتر است موادی هم‌چون ماهی سالومون، مرغ یا اردک بگذارید. پس از پخته شدن می‌توانید کمی پیازچه و خیار خرد شده روی آن بریزید. 

سس فلفل تایلندی با طعمی شیرین و تند برای داشتن یک پیتزا آسیایی مناسب است.

سس فلفل تایلندی

سس فلفل تایلندی که طعمی شیرین و تند دارد، سسی است که برای داشتن یک پیتزا آسیایی مناسب است. برای مواد روی پیتزا می‌توان از مقدار زیادی سبزیجات و کمی مرغ پخته‌شده توفو یا میگو استفاده کرد.حتی می‌توانید پنیر را کاملا حذف کنید و از طعم مواد تازه لذت ببرید.

سس کاری

سس‌های کاری با تنوع بسیار زیاد در بازار موجود هستند، بنابراین پیتزا کاری می‌تواند تبدیل به غذای بسیار ساده روزانه شود، به‌خصوص اگر با نان و پنیر هندی درست شود.

سس آلفردو

سس آلفردو شبیه به سس بشامل است با این تفاوت که به‌جای شیر از خامه‌ی غلیظ و پنیر پارمسان استفاده می‌شود. می‌توانید خودتان این سس را آماده کنید یا یکی از انواع آماده آن را تهیه کنید.

سس گوجه‌ فرنگی خشک‌ شده

گوجه‌فرنگی در معرض آفتاب خشک شده طعم و مزه بسیار زیادی دارد. می‌توانید با ترکیب کردن گوجه‌ فرنگی خشک‌ شده، تخمه کاج، پنیر پارمسان و روغن زیتون در مخلوط‌ کن سس پستو گوجه خشک‌ شده را درست کنید و آن را همانند سس پستو معمولی یا سس مارینارا روی پیتزا بمالید.

سس سیر ایولی که با سس مایونز تهیه می‌شود برای پیتزا ماهی تن و گوجه مناسب است.

سس پیتزای ایولی سیر

ایولی، نوعی سس مایونز با طعم سیر است که به‌عنوان چاشنی با غذاهای دریایی و سبزیجات مصرف می‌شود. برای مثال، پیتزا ماهی تن و گوجه با سس سیر ایولی بسیار خوشمزه می‌شود. برای این‌که نتیجه‌ی مطلوب‌تری داشته باشد، از مایونز باکیفیت استفاده کنید و یا حتی می‌توانید خودتان اقدام به درست کردن سس مایونز کنید.

سس واسابی (ترب ژاپنی)

سرآشپز ژانجورجز توانست با پیتزا ماهی تن زرد خام خود همراه با سس خوش طعم و عطر واسابی، ترکیب خاصی از حال و هوا و غذای آسیایی و فرانسوی را به‌وجود آورد. شما هم می‌توانید این کار را انجام داده و پیتزا خود را درست کنید؛ فقط کافی است واسابی را با یک سس مایونز خوب، مخلوط کرده و آن را روی نان پیتزا از پیش پخته شده پهن کرده، کمی ماهی سالمون خام یا پخته شده را همراه با دانه کنجد و سبزی‌های سالادی کوچک و تازه روی آن بریزید. این غذا به‌عنوان پیش‌غذا بسیار مناسب است.

مربای انجیر

برای داشتن یک پیتزا شیرین، مربای انجیر گزینه‌ی خوشمزه‌ای است. می‌توانید از مربای انجیر آماده استفاده کنید یا خودتان آن را درست کنید و روی آن پنیر بز، گوشت چرخ‌کرده، پنیر پارمسان، منداب، پیاز کاراملی یا هرچیزی دیگری که می‌خواهید قرار دهید.

پیتزای تندوری

پیتزا مرغ تندوری بسیار ساده و خوشمزه است. تکه‌های مرغ را با ادویه تندوری و ماست مزه‌دار کرده و سپس آن‌ها را با پیاز بپزید. تکه‌های مرغ ادویه‌شده را روی یک تکه "نان" naan (منظور نان شرقی و لواش است) گذاشته و روی آن را با پنیر رنده‌شده بپوشانید.

سس بادام‌زمینی تایلندی مخصوص پیتزا با طعم تایلندی است.

سس بادام‌زمینی تایلندی

می‌توان با سس بادام‌زمینی تایلندی و موادی هم‌چون جوانه لوبیا، مرغ، پیازچه و دیگر سبزیجات پیتزایی خاص با طعم تایلندی داشت.

نوتلا

می‌توانید با نوتلا، پنیر و انواع توت یک پیتزا دسری درست کنید. کمی شکر قهوه‌ای نیز روی مواد ریخته و آن را در دمای 500 درجه فارنهایت بپزید تا شکر کاراملی شده، خمیر پیتزا پف کرده و شکلات و پنیر و توت‌ها گرم و چسبنده شوند.

زعتر

زعتر نوعی ادویه مخلوط تند خاورمیانه‌ای است که شامل سماق و آویشن است. با ترکیب این ادویه با روغن زیتون می‌توان سس بسیار خوشمزه‌ای درست کرد. می‌توانید برای مواد روی پیتزا از گوجه‌فرنگی، پنیر فتا و نعناع استفاده کنید.

با این همه گزینه و سس‌های ارائه شده، درست کردن یک پیتزا متفاوت کار سختی نیست. پیتزا خود را با یکی از سس‌های بالا مزه‌دار کنید و از خلاقیت خود برای درست کردن یک غذای خاص و به‌یادماندنی استفاده کنید.

منبع : Wisebread