از هر هشت زوج یک زوج در ایالات متحده آمریکا درگیر مشکلات باروری هستند و درحقیقت تحقق رویای باردار شدن برای آن‌ها بسیار سخت و خسته کننده شده است. با توجه به این‌که امروزه درمان‌ نازایی پیشرفت‌های چشمگیری داشته، راه‌های درمان مختلف و متعدد شده و پزشکان نیز در این زمینه مهارت بسیاری کسب کرده‌اند. بنابراین اگر زوج‌ها قبل از این‌که خیلی دیر شود به دنبال درمان‌ نازایی خود باشند تفکر ناباروری برای آن‌ها کم‌رنگ‌تر خواهد شد. در مقایسه با سال‌های خیلی دور، امروزه ارزیابی‌های اولیه از ناباروری‌ها به سرعت انجام می‌شوند و هدف قطعی، درمان‌ نازایی به‌ویژه در مادرانی است که خیلی جوان نیستند. پیشرفت‌ها در زمینه باروری در ده سال گذشته بسیار چشمگیر بوده و به طور میانگین تولد در کلینیک‌های باروری دردهه گذشته دو برابر شده است. 

هر چه زودتر، بهتر

معمولا اعضای خانواده به زوج‌های جوانی که  بچه‌دار نمی‌شوند توصیه می‌کنند که فعلا استراحت و تفریح کنید، برای باردار شدن فرصت کافی دارید. چنین گفته‌هایی برای زوج‌هایی که مشکل باروری دارند صحیح نیست . گاهی اوقات، به‌دنبال درمان‌ نازایی و کمک‌های پزشکی بودن عاقلانه‌تر از پافشاری بر عقاید شخصی است. خانمی که کمتر از 39 سال سن دارد و یک سال در تکاپوی باردار شدن است ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفته؛ بهتر است همین الان به‌دنبال درمان‌ نازایی باشد و اگر بیشتر از 39 سال سن دارد باید زودتر از 1 سال اقدام به درمان‌ نازایی کند. یعنی اگر بعد از 6 ماه تلاش برای باروری نتیجه نگرفت باید حتما به‌دنبال درمان‌ نازایی باشد.

یکی دیگر از درمان‌ نازایی استاندارد، تحریک تخمدان و تلقیح داخل رحمی در یک یا 3 مرحله می‌باشد.

گزینه‌های درمان

گاهی اوقات می‌توان ناباروری را با دارو و یا جراحی اندام‌های تناسلی درمان کرد. یکی دیگر از درمان‌ نازایی استاندارد، تحریک تخمدان و تلقیح داخل رحمی در یک یا 3 مرحله می‌باشد. در این روش تخمدان‌ها با داروی  کلومیفن تحریک شده، تعداد تخمک‌های بیشتری تولید می‌کنند و سپس کانتر نازکی به جای اسپرم به داخل حفره رحم وارد می‌شود.
دراین نوع درمان‌ نازایی میزان باروری در خانم های کمتر از 40 سال از 3 درصد به 12 تا 15 درصد در ماه و خانم‌های بالای 40 سال 5 تا 7 درصد در ماه افزایش می یابد. اما با وجود این بیشتر زوج‌ها اغلب به دلیل شرایط سنی که دارند مصمم‌تر هستند و دوست دارند با این روش‌ها حتی خیلی زودتر از سه ماه به نتیجه برسند.
اگر این افراد به لقاح آزمایشگاهی (آی وی اف) روی بیاورند شانس بارداری بیشتری خواهند داشت. در لقاح آزمایشگاهی، تخمک‌های زن در طی عمل جراحی از تخمدان خارج شده، خارج از رحم با اسپرم ترکیب می‌شود، شروع به بارور شدن می‌کند و قبل از جنین شدن به داخل رحم منتقل می‌شود. در زنان کمتر از 40 سال، شانس بارداری در اولین مرحله از لقاح آزمایشگاهی 40 درصد و در زنان بالای 40 سال درصد کسب نتیجه مثبت به سن بستگی خواهد داشت.
میزان موفقیت در لقاح آزمایشگاهی زنان بالای 40 سال به سن بستگی دارد. زنان بین 40 تا 42 سال در لقاح آزمایشگاهی حدودا 15 درصد شانس بارور شدن دارند و این میزان در زنان بالای 42 سال کمتر از 5 درصد می‌باشد. با این وجود، مهم نیست در چه سنی هستید، یکی از بزرگ‌ترین کار‌هایی که در‌ حال حاضر باید بکنید اقدام سریع لقاح آزمایشگاهی است.

اهدای تخمک یکی دیگر از راه‌های درمان‌ نازایی در زنان بالای 40 سال می‌باشد.

اهدای تخمک

اهدای تخمک یکی دیگر از راه‌های درمان‌ نازایی در زنان بالای 40 سال می‌باشد. در حالی‌که بسیاری از زنان از اهدای تخمک و ایده‌ی استفاده از تخمک زن دیگر طفره می‌روند، ولی مجبورند این روش را بپذیرند. آرزوی بچه‌دار شدن می‌تواند ژنتیک را هم شکست دهد. اهدای تخمک در خانم‌های بالای 40 سال از واقع بینانه‌ترین روش‌های بارداری است.
اگر ناباروری از جانب مرد باشد روش درمان‌ نازایی  به نام «تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)» وجود دارد که تاثیر چشم‌گیری داشته است. در این روش یک اسپرم داخل تخمک تزریق می‌شود و به‌دنبال آن لقاح صورت می‌گیرد.
روش تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم برای درمان‌ نازایی در مردان می‌باشد و نتایج مثبت زیادی را به‌دنبال داشته است.  طبق برآوردها، حدود 20 درصد از موارد مربوط به ناباروری زوجین، فاکتور مردانه و بیش از 40 درصد به عوامل دیگر مربوط می‌باشد.
قبل از هر نوع درمان‌ نازایی بهتر است تا ارزیابی اولیه و کامل از باروری داشته باشید، در غیر این‌ صورت ممکن است  در حالی که مشکل شما جزئی و به راحتی قابل درمان است، به سراغ درمان‌های گران‌قیمت و وقت‌گیر بروید. در این روش میزان باروری افزایش یافته و پزشکان قادرند تا شمار جنین‌های انتقال یافته را بیشتر و هر زمان که ممکن است تعداد آن‌ها را کنترل و کمتر کنند.

انتقال جنین کمتر

در دستور‌العمل‌های بروزی که در نشست سالانه انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) صادر شد، انتقال جنین کمتر تکرار و تاکید شده است. تحت دستورالعمل‌های تجدید نظر شده‌ی نشست سالانه انجمن پزشکی باروری آمریکا و انجمن روش‌های کمک باروری، در زنان زیر 35 سال انتقال تک جنینی مدنظر می‌باشد و انتقال بیش از دو جنین اصلا توصیه نمی‌شود و در دستورالعمل‌های پیشین نیز در زنان بالای 35 سال انتقال تنها 1 یا 2 جنین صورت می‌گرفت. تعداد انتقال  جنین در زنان مسن بر‌حسب سن و این‌که چند روز از لقاح قبلی آن‌ها گذشته متفاوت و متغیر می‌باشد.
به‌عنوان مثال در زنان بالای 40 سال، 2 یا 3 روز بعد از لقاح انتقال بیش از 5 جنین و 5 یا 6 روز بعد از لقاح انتقال بیش از 3 جنین توصیه نمی‌شود. به‌طور ایده‌آل، هدف از درمان‌ نازایی اجتناب از بارداری‌های متعدد می باشد چرا که زایمان‌های متعدد احتمال زایمان زودرس را در مادر افزایش می‌دهد و در نتیجه مشکلاتی پزشکی نوزاد را تهدید خواهد کرد. برای مادر، تجربه‌ی بارداری دوقلو جالب و شیرین است ولی از دیدگاه پزشکی خطرات زیادی به همراه دارد.

یکی از متداول‌ترین روش‌ها در درمان نازایی، طب سوزنی و طب سنتی چینی است.

تکنیک‌های سنتی کشورهای آسیای شرقی

 کلینیک‌های ناباروری در سراسر کشور گرایش زیادی به بررسی روش‌های مکمل و یا جایگزین دارند. زمانی‌که پزشکان در روش‌های درمان‌ نازایی به نتیجه‌ای نرسیدند، بیماران را به روش‌های مکمل ارجاع می‌دهند. یکی از متداول‌ترین  این روش‌ها، طب سوزنی و طب سنتی چینی است. طب سوزنی مورد تایید بسیاری از متخصصان غدد تناسلی سنتی است و مطالعات حاکی از آن است که طب سوزنی قبل از انتقال جنین شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
در مطالعات ارائه شده در نشست سالانه انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) ، ارزیابی‌های مختلفی از طب سوزنی شد. یک تحقیق نشان داد که 3 جلسه طب سوزنی قبل و بعد از انتقال جنین تازه در زنان بالای 35 سال و قبل و بعد از انتقال جنین فریز شده در زنان بین 35 تا 39 سال، شانس بارداری را در بین آن‌ها افزایش می‌دهد.
تحقیق دیگری که روی 258 زن انجام شد، نشان داد که طب سوزنی در مقایسه با لیزر و ریلکسیشن 10 درصد میزان باروری را افزایش می‌دهد و در عین‌حال در تحقیق دیگر، 83 زن مورد بررسی قرار گرفتند که  برخی از آن‌ها طب سوزنی را انجام داده بودند وحاکی از آن بود که روش‌های درمانی سنتی خیلی تفاوتی در میزان بارداری آن‌ها نداشته است.
طب سوزنی و یا هر درمان مکملی فقط میزان استرس را در زنان کم می‌کند و این امر برای باردار شدن  همیشه حائز اهمیت می‌باشد. با وجود این‌که مطالعات ضد و نقیضی در زمینه‌ی فواید طب سوزنی وجود دارد، تحقیقات ثابت کرده که دراین روش هیچ عوارض جانبی فرد را تهدید نمی کند. اگر تصمیم دارید تا از رژیم درمانی مکمل بهره‌مند شوید، بهتر است با متخصص غدد تناسلی و پزشک طب سنتی مشورت کنید.

پزشکان به داروی فمارا در درمان سرطان سینه برای تحریک بدن زنان و تولید تخمک در درمان نازایی روی آوردند.

بهترین روش تخمک‌گذاری

پزشکان مدت‌های طولانی داروی کلومیفن (کلوید) را برای تحریک بدن زنان و تولید تخمک تجویز می‌کردند، ولی به‌تازگی به داروی تایید شده در درمان سرطان سینه بنام «فمارا» روی آوردند. محققان در نشست سالانه انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) به عوارض استفاده این دارو هشدار دادند. آن‌ها اعلام کردند که از بین 36000 نوزادی که مادران آن‌ها بدون فمارا باردار شده بودند فقط 2 درصد آن‌ها مبتلا به نقص عضو بودند. در‌حالی‌که 5 درصد از 150 نوزادی که با فمارا به‌دنیا آمده بودند هنگام تولد دچار نقص عضو بودند.
سازمان بهداشت و درمان کانادا و داروخانه نوارتیس کانادا خیلی زود به عوارض جانبی فمارا در درمان باروری هشدار دادند. آخرین نتایج مطالعه محققان که در مجله باروری و نازایی منتشر شد، حاکی از آن بود که از بین 911 نوزادی که مادران آن‌ها با کلومید و فمارا درمان و باردار شده بودند تفاوتی در نقص عضو تولد آن‌ها مشاهده نشده بود. با این‌حال نتایج اولین مطالعات نشان می‌دهد که کاربرد این دارو در بین متخصصان بارداری در ایالات متحده‌ی آمریکا به نسبت قبل کمتر شده است.
حال سوال این است که با تمام راه‌های جدید ذکر شده، آیا باز هم راه دیگری برای باردار شدن هست؟  طبق آمار ارائه شده، 37 درصد از روش اهدای تخمک تازه که در سال 2003 آغاز شد موجب باروری در زنان زیر 35 سال شد و این درصد با سن زنان باردار متغیر بود. با این وجود تحقیقات نشان می‌دهد که با این روش، 50 درصد از همه‌ی زنان در سن‌های  متفاوت باردار شدند.

منبع : Webmd