بارداری می‌تواند بر روی چشم‌ها تاثیر گذاشته و موجب تغییر شماره لنز یا عینک شود. به‌همین دلیل در طول دوران بارداری عمل لیزیک انجام نمی‌شود. معمولا این تاثیرات اندک زمانی پس از زایمان از بین می‌روند. معمولا شش ماه بعد از زایمان را زمان مناسبی برای عمل لیزیک است. در این مطلب رابطه‌ی میان لیزیک و بارداری شرح داده شده است.
باوجود این‌که ممکن است این جراحی لیزیک بی‌خطر و امن باشد، اما ترجیح این است که در دوران بارداری انجام نشود. البته در این عمل لیزیک، هیچ خطری مادر یا نوزاد را تهدید نمی‌کند ولی معمولا بیمار پس از عمل باید از قطره‌های چشمی درمانی استفاده کند و در این دوران تا حد امکان باید از مصرف دارو خودداری کرد، البته به‌جز داروهایی که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه می‌شود.
افراد زیادی در اوایل بارداری، وقتی هنوز نمی‌دانند که باردار هستند جراحی لیزیک را انجام داده‌اند. متخصص زنان و زایمان بر این عقیده‌اند که نباید مادران را درباره‌ی کارهایی که قبل از علم به بارداری انجام داده‌اند یا انجام نداده‌اند نگران کرد. بنابراین، کسانی که در این زمان عمل لیزیک داشته‌اند بدون این‌که درخصوص قطره‌های چشمی یا عمل جراحی لیزیک مشکلی داشته باشند به نتایج منطقی و دلخواهی می‌رسند.
متاسفانه دوران بارداری زمان خوبی برای انجام عمل لیزیک نیست و دلیل آن هم کاهش و محدود کردن میزان مصرف داروهای است که ممکن است بر‌روی تغییرات هورمونی دوران بارداری تاثیر بگذارند. اگر در طول بارداری با تغییرات هورمونی مواجه شده باشید، اغلب پس از زایمان سطح تمامی هورمون‌ها به حالت نرمال بازمی‌گردد.

حال نوبت به این پرسش می‌رسد که برای انجام عمل تصحیح دید لیزیک چقدر باید منتظر بمانیم. باید تا زمانی‌که تمامی عوارض و شماره چشم انکساری به حالت نرمال برگردد صبر کنیم، زیرا مسلما نمی‌خواهیم پس از انجام عمل لیزیک بر روی چشم فرد، دوباره شاهد تغییر شماره چشم باشیم. معمولا توصیه می‌شود شش ماه پس از زایمان صبر کرد تا مطمئن شویم که چشم به حالت نرمال و طبیعی خود برگشته است.
یکی دیگر از عواملی بر روی سطح هورمون‌ها و شماره‌ی چشم پس از زایمان تاثیر می‌گذارد شیردهی مادر است. بنابراین اگر این شیردهی پس از شش ماه نیز ادامه داشته باشد، پس بهتر است که سه ماه دیگر نیز صبر کنیم تا دوران شیردهی به‌پایان رسیده و شرایط بیمار ثابت شود.

منبع : Eyeporter