داشتن موهایی بلند و پر پشت آرزوی هر خانمی می‌باشد، اما به ندرت این آرزو محقق می‌شود. یک سری عوامل درونی و خارجی مثل استرس، عادت‌های غذایی ناسالم، به هم ریختگی و اختلالات هورمونی، بیماری‌، رنگ مو، محصولات حالت دهنده‌ی مو، دارو، اختلالات ژنتیکی و استعمال دخانیات منجر به ریزش مو می‌شوند. درمان‌های طبیعی فراوانی برای شوره و ریزش مو وجود دارند و یوگا یکی از ایمن‌ترین و موثرترین درمان‌های طبیعی است که نتایج آن به سرعت قابل مشاهده است.  
یک سری حرکات پایه‌ای یوگا معروف به آسانا و پرانایاما وجود دارند که گردش خون را تسریع می‌بخشد و در نتیجه به سر خون‌رسانی بیشتری صورت می‌گیرد. هم‌چنین این تمرینات یوگا عمل گوارش را بهبود و استرس و نگرانی را کاهش می‌دهند. همه‌ی عواملی که ذکر شد از عوامل اصلی ریزش مو به شمار می‌روند. این روش طبیعی هم‌چنین مصرف اکسیژن توسط سلول‌های پوست سر را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی ضروری را به آن‌ها می‌رساند. تمرین تکنیک‌های پرانایاما و یوگا به مدت زمان کافی رشد موها را بیشتر می‌کند.

فواید یوگا برای جلوگیری از ریزش مو

حرکات آسانا و پرانایامای یوگا باعث خون‌ رسانی و اکسیژن رسانی به پوست سر می‌شود و در نتیجه به جوان سازی موهای خشک و آسیب دیده کمک می‌کند و رشد مو را بیشتر می‌کند.
  • حرکات خم به جلوی یوگا هم‌چون حرکات ادهو موخا سواناسانا (Adho Mukha Svanasana) و اوتاناسانا (Uttanasana)  مقدار خون رسانی و اکسیژن رسانی به صورت و سر را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث تحریک پوست سر می‌گردد.
  • حرکات یوگا هم‌چنین به بدن در تغییر حالت از سمپاتی به حالت پاراسمپاتی سیستم عصبی کمک می‌کند تا استرس را که اصلی‌ترین عامل ریزش مو می‌باشد کاهش دهد.
  • حرکات آسانا (Asana) هم‌چون ساروانگاسانا (Sarvangasana) به تنظیم عملکرد تیروئید که نقش مهمی در رشد موها دارد کمک می‌کند.
  • حرکات آرامش‌بخش در یوگا مثل واجراسانا (Vajrasana) به برطرف کردن تنش و اضطراب کمک می‌کند و عمل گوارش که یکی دیگر از علل اصلی ریزش مو می‌باشد را بهبود می‌بخشد.
  • حرکات پرانایاما (Pranayama) و تمرین‌های تنفسی به اکسیژن رسانی بهتر به بدن و پوست سر کمک می‌کنند که در داشتن موهایی سالم موثر است.
  • بالایام (Balayam) یک حرکت ساده ماساژ انگشت‌ها است که به احیای فولیکول‌های مو که به ناخن‌ها متصل هستند کمک می‌کند.

یوگا بهترین روش برای برقراری هماهنگی بین روح و جسم و داشتن زندگی سالم است.

بهترین حرکات یوگا که ریزش مو را قطع و رشد آن را بهبود می‌بخشند

یوگا بهترین روش برای برقراری هماهنگی بین روح و جسم و داشتن زندگی سالم است. ولی آیا واقعا می‌توان ریزش مو را از طریق یوگا متوقف کرد؟ با حرکات خاص یوگا و تمرین‌های تنفسی پرانایاما می‌توان چرخه‌ی خون‌رسانی را در سرتاسر بدن بهبود بخشید و در نتیجه موهایی سالم و بدون ریزش داشت.
ادهو موخا ساواسانا: این حرکت یکی از بهترین حرکات یوگا برای رشد مو می‌باشد که چرخه‌ی خون‌رسانی در سر و ناحیه تاج را بهبود می‌بخشد که در مقابل فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. هم‌چنین ثابت شده است این حرکت آسانا یکی از حرکت‌های خانگی هندی برای درمان سرما خوردگی می‌باشد که مرتاضان  هندی قرن‌ها انجام می‌دادند. 
در این حرکت یوگا باید ابتدا دست‌ها، پاها و زانوها را روی زمین قرار داد و دست‌ها باید در حالت عمودی و مقارن با پاها و به عرض شانه‌ها نگه داشته شوند. سپس پاهای خود را با بالابردن لگن صاف نگه می‌دارید و بر روی انگشتان پا می ایستید. کف دست‌های خود را روی زمین قرار دهید و زمین را فشار دهید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. حالا لگن خود را به آرامی پایین بیاورید و بدنتان را به حالت اولیه برگردانید.

اوتاناسانا

این یک حرکت خم شدن به سمت جلو می‌باشد و بهترین حرکت یوگا برای داشتن شکمی تخت به شمار می‌رود. هم‌چنین این حرکت یوگا باعث خون‌رسانی به مغز می‌شود و به جلوگیری از ریزش مو، بهبود کیفیت و پر شدن موها کمک می‌کند. 
در حالی که پاهای‌تان را جفت هم نگه داشته‌اید بایستید، نفس عمیق بکشید، دستهای‌تان را در حالی که عمل دم را انجام می‌دهید بالا بگیرید و سپس خم شوید و دستان‌تان را به نوک انگشتان‌تان برسانید. هم‌چنین اگر می‌توانید دستان‌تان را پشت پاشنه پاهای‌تان نگه دارید. چند ثانیه با تنفس عادی در این حالت بمانید و سپس با یک نفس عمیق به حالت ایستاده برگردید. 

حرکت واجراسانا

این حرکت یوگا بسیار ساده و انجام آن بسیار راحت می‌باشد و بر رشد موها تاثیر فراوان دارد. هر کسی قادر به انجام این حرکت یوگا می‌باشد. وقتی این حرکت آسانا را انجام می‌دهید خون رسانی در پوست سر بهبود می‌یابد و به رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کند. این حرکت هم‌چنین شکم را کوچک کرده، روند هضم را بهبود بخشیده و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.  
روی زانو بنشینید و کف دست‌های‌تان را روی پاهای‌تان قرار دهید. به مدت یک دقیقه ریلکس باشید و یک نفس عمیق بکشید و سپس پاهای‌تان را به سمت جلو بکشید.

حرکت آپاناسانا یکی از کاربردی‌ترین حرکات یوگا برای جلوگیری از ریزش مو می‌باشد.

آپاناسانا

این حرکت یکی از کاربردی‌ترین حرکات یوگا برای جلوگیری از ریزش مو می‌باشد که بدن را پاک‌سازی کرده و سموم را از سیستم بدن خارج می‌کند. این حرکت یوگا خون را تصفیه می‌کند و رشد موها را با تحریک فولیکول‌های مو بهبود می‌بخشد. حرکت آپاناسانا یکی از موثرترین تمرین‌های یوگا برای کمر درد می‌باشد که به شل کردن ماهیچه‌های گرفته‌ی کمر و گردن کمک می‌کند.

روی کمر دراز بکشید و زانوهای خود را با یک بازدم عمیق بغل کنید. پاهای خود را با تکیه بر ران‌ها و نه دست‌ها بالا ببرید و چند ثانیه در این حالت بمانید. حالا با یک دم عمیق پاهای خود را از سینه جدا  کنید و حرکات‌تان را با تنفس هماهنگ کنید. چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید در طول تمرین دهان‌تان را شل کنید. 

ساروانگاسانا

حرکات یوگا برای رشد مو‚ بدون حرکت ساروانگاسانا ناتمام می‌باشند. این حرکت ویژه به تغذیه غده تیروئید و به خون‌رسانی به مغز که بهترین درمان‌ها برای ریزش مو می‌باشند کمک می‌کند. هم‌چنین حرکت ساروانگاسانا یکی از تمرین‌های موثر یوگا برای برطرف کردن دردهای ناحیه گردن به شمار می‌رود.
به پشت دراز بکشید و با یک دم عمیق پاهای خود را بالا ببرید طوری‌که نوک انگشتان پا رو به سقف قرار گیرند. بدن‌تان باید بر شانه ها و پشت گردن تکیه کند. بدن‌تان را با دست‌های‌تان که باید وسط ستون فقرات قرار داشته باشند نگه دارید. ستون فقرات و پاها باید صاف باشند. نفس عمیق بکشید و بر غده تیروئید خود  تمرکز کنید.

حرکت ساسانگاسانا

این حرکت یوگا یک حرکت بسیار مفید برای رشد موها به شمار می‌رود. زیرا برای انجام دادن این حرکت یوگا لازم است سرتان را به زمین برسانید که به خون‌رسانی به سر کمک می‌کند. جریان خون خوب در پوست سر به معنی موهای سالم و قوی می‌باشد. برای انجام این حرکت لازم است زانو بزنید و لگن‌تان را روی پاشنه پاهای‌تان نگه دارید. حالا به سمت جلو خم شوید و سر خود را روی زمین بگذارید و پاشنه پاهای‌تان را با دست‌هایتان بگیرید. تا پنج نفس عمیق در این حالت بمانید و سپس به حالت اول برگردید.

حرکت اوستراسانا یوگا یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی طبیعی برای رشد موها به شمار می‌رود.

اوستراسانا

این حرکت یوگا یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی طبیعی برای رشد موها به شمار می‌رود. زیرا طی این حرکت نه تنها خون به سمت پوست سر جریان پیدا می‌کند، بلکه اختلالات ناشی از غده‌ی تیروئید را که منجر به ریزش مو می‌شوند نیز برطرف می‌کند. اگر این حرکت روزانه انجام شود بعد از مدتی به بهترین درمان خانگی برای ریزش مو تبدیل می‌شود.
روی زانوها بنشینید طوری که بدن‌تان صاف باشد. با پاهای‌تان یک زاویه‌ی قائمه تشکیل دهید. حالا ستون فقرات‌تان را به پشت خم کنید و دستان‌تان را به پاشنه پاهای‌تان برسانید. همین که به عقب  خم می‌شوید، صورت‌تان را رو به بالا و به سمت سقف بگیرید. چند ثانیه در این حالت بمانید و در حالی که به آرامی و نرمال نفس می‌کشید به حالت اولیه برگردید.

اوتانپاداسانا

رشد مو به طور غیر مستقیم به سیستم تولید مثل ربط دارد. زیرا در این حالت پاها بالا برده می‌شوند و به این صورت جریان خون در ناحیه‌ی لگن بهتر می‌شود و به عملکرد بهتر اعضای تولید مثل کمک می‌کند.
برای انجام این حرکت یوگا لازم است روی زمین دراز بکشید و دستان‌تان کنارتان باشد. حالا پاهای‌تان را بکشید و آن‌ها را از زمین بالا ببرید و همزمان سر و بالا تنه خود را از زمین بلند کنید طوری که شکل V را تشکیل دهید. برای یک دقیقه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید.

پاواناموکتاسانا

این حرکت یکی از کاربردی ترین حرکات یوگا برای متوقف کردن ریزش مو می‌باشد که هم‌چنین به برطرف کردن نفخ کمک می‌کند و عمل هضم را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین کمر را تقویت کرده و چربی‌های ناحیه شکم را می‌سوزاند.  
تاقباز دراز بکشید و با یک دم عمیق پای خود را به سمت سینه جمع کنید و زانوی خود را در سینه بگیرید. در این حالت با یک عمل بازدم بدن خود را شل کنید و پای خود را به حالت اول بر گردانید. حالا دوباره با یک دم عمیق دیگر همین حرکت را با پای دیگر تکرار کنید. 

از جمله روش‌های درمانی برای ریزش مو یوگای بالایام می‌باشد که توسط بابا رامدو در سراسر جهان شهرت یافت.

یوگای بالایام 

از جمله روش‌های درمانی برای ریزش مو یوگای بالایام می‌باشد که توسط بابا رامدو در سراسر جهان شهرت یافت. این حرکت یوگا بسیار ساده است و هر زمان و هر جایی می‌توان آن را انجام داد. حتی اگر در دفتر کارتان نشسته باشید، می‌توانید این حرکت را انجام دهید.
برای انجام این حرکت فقط لازم است نوک انگشتان دست‌تان را به هم بمالید. انگشتان‌تان را به سمت کف دست‌تان خم کنید. حالا دستان‌تان را به هم نزدیک کنید طوری که ناخن‌های‌تان به هم بخورند و به مدت پنج دقیقه آن‌ها را به‌هم بمالید. ناخن‌های انگشت شست را جدا از هم نگه دارید. 

تکنیکهای قوی پرانایاما برای جلوگیری از ریزش مو

استرس یکی از عوامل اصلی ریزش مو می‌باشد و بهترین راه برای درمان آن حرکت پرانایاما در یوگا و مدیتیشن است. مدیتیشن و پرانایاما به کاهش سطح استرس و درمان اضطراب کمک می‌کنند و جریان خون را در سرتاسر بدن بهبود می‌بخشند.

کاپالبهاتی پرانایاما

کاپالبهاتی یک تمرین تنفسی قوی می‌باشد که به مغز کمک می‌کند اکسیژن بیشتری دریافت کند و به این صورت عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشد و سموم را از بدن دفع می‌کند. هم‌چنین این حرکت یوگا برای افرادی که از دیابت یا چاقی رنج می‌برند بسیار مفید است. 
به حالت پادماسانا و یا لتوس و در حالت چهارزانو بنشینید. حالا نفس‌تان را با قدرت در درون ریه‌ها حبس کنید و آرام بیرون دهید. این حرکت را به مدت پنج دقیقه بی‌وقفه انجام دهید. در ابتدا ممکن است ادامه این حرکت حتی برای یک دقیقه سخت باشد، ولی با تمرین مداوم می‌توانید تا پنج دقیقه این حرکت را ادامه دهید. 

حرکت بهاستریکا پرانایاما 

این یک نوع دیگر از حرکات پرانایاما یوگا می‌باشد که به از بین بردن صفرای اضافی، بلغم و ورم بدن کمک می‌کند. هم‌چنین خون و سیستم عصبی را تصفیه می‌کند و به این ترتیب رشد مو را هم بهبود می‌بخشد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، حرکت بهاستریکا پرانایاما تمرینی موثر و عالی برای آب کردن چربی‌های شکمی می‌باشد.
طی این حرکت لازم است مشت خود را گره کنید و کنار شانه‌ها قرار دهید. حالا با قدرت نفس بکشید و همزمان دستهای‌تان را بالا ببرید و سپس با یک بازدم آن‌ها را پایین بیارید. 

افرادی که فشارخون بالا، ناراحتی قلبی و یا فتق دارند حرکت آنولوم ویلوم یوگا را انجام ندهند.

آنولوم ویلوم

آنولوم ویلوم (Anulom Vilom) حرکتی دیگر در یوگا است که به نادی شودهان پرانایاما (Naadi Shodhan Pranayama) نیز معروف است. حرکت آنولوم ویلوم حرکتی بسیار ساده است که به سالم ماندن ریه‌ها کمک می‌کند و رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس را از بین می‌برد و جریان خون را در سرتاسر بدن بهبود می‌بخشد. هم‌چنین این حرکت یوگا سرما خوردگی را بهبود می‌بخشد و با تغذیه‌ی پوست سر، موهایی سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد. تنفس منظم و دائم سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و از این رو احساس آرامش بیشتری به شما می‌دهد.
برای انجام این حرکت لازم است به حالت لوتوس بنشینید و شست‌تان را روی یکی از سوراخ‌های بینی‌تان قرار دهید و دو انگشت دیگر خود را گره کنید و با انگشت چهارم سوراخ دیگر بینی‌تان را ببندید. سپس به نوبت انگشتان‌تان را از هر کدام از سوراخ ها بردارید و نفسی عمیق بکشید. این حرکت یک حرکت چرخه‌ای به شمار می آید. برای شروع چرخه دوم از همان بینی که عمل بازدم را انجام دادید، عمل دم را آغاز و روند تنفس را تکرار کنید. 
هشدار! افرادی که فشارخون بالا، ناراحتی قلبی و یا فتق دارند این حرکت را انجام ندهند.

نکاتی برای داشتن موهای سالم

به جز انجام این حرکات یوگا و حرکات پرانایانا و آسانا، موارد دیگری نیز هستند که باید برای داشتن موهای سالم و جلوگیری از ریزش مو آن‌ها را رعایت کنید:
  • اولین مورد رژیم غذایی است که نقش مهمی در داشتن موهای سالم دارد. باید سعی کنید از یک رژیم غذایی معتدل پیروی کنید که شامل میوه های تازه، سبزیجات برگدار سبز، غذاهای خون ساز، حبوبات، جوانه، پروتئین و لبنیات باشد تا مواد مغذی لازم برای رشد فولیکول‌های مو را بدست آورید.
  • تمیز نگه داشتن موها نیز بسیار مهم است. موهای خود را دو یا سه بار در هفته با آب بشویید و پوست سر خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید تا از شوره و قارچ خلاص شوید. 
  • از رنگ موهای قوی، مواد شیمیایی، محصولات حالت دهنده و وسایل حرارتی استفاده نکنید تا به موهای‌تان آسیب نرسانید.
  • بعد از هر بار حمام از نرم کننده و یا شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده به طرز چشمگیری ظاهر موهای آسیب دیده شما را بهبود می‌بخشد و قوت و براقی را به آن باز می‌گرداند. هم‌چنین از موهای شما در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند.
  • از شامپو و نرم کننده‌ای استفاده کنید که متناسب با نوع موی شما می‌باشد. اگر موهای خود را رنگ کرده‌اید، از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. 
  • هنگام شنا از کلاه شنا استفاده کنید تا از موهای شما در برابر تاثیرات کلر موجود در آب حفاظت کند. هم‌چنین می‌توانید بعد از شنا از شامپو و نرم کننده‌های قوی استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته در موها را جبران کند.
  • از شامپو و نرم کننده‌های حاوی سیلیکون، سولفات و الکل خودداری کنید. زیرا سیلیکون موهای شما را سنگین می کنند، سولفات چربی طبیعی موهای شما را از آن می‌گیرد و الکل نیز موهای شما را کم می‌کند.

برای جلوگیری از ریزش مو موهای خود را وقتی خیس هستند شانه نزنید.

  • موهای خود را وقتی خیس هستند شانه نزنید. شانه زدن موها در حالت خیس بزرگ‌ترین علت شکستن موها می‌باشد.
  • از آب سرد برای شستن شامپو و نرم کننده استفاده کنید. آب سرد با حفظ مواد موجود در نرم کننده بر موها به مرطوب کردن و براق کردن‌شان کمک می‌کند.
  • هر روز موهای خود را نشویید. شستن روزانه موها آن‌ها را خشک می‌کند و چربی طبیعی آن‌ها را از بین می‌برد.
  • پس از حمام موهای خود را با حوله نپیچانید و به‌جای حوله از یک تی شرت قدیمی استفاده کنید. زیرا هم سبک است و هم موها در آن گره نمی‌خورند. برای خشک کردن موها‚ فقط کافی است با فشار دادن تی شرت آب موها را بگیرید. هم‌چنین از مالیدن موها بپرهیزید زیرا این کار هم باعث ایجاد گره و شکستگی در موها می‌شود. 
  • هم‌چنین می‌توانید برای داشتن موهای سالم از مکمل‌ها و ویتامین‌های مخصوص پوست، مو و ناخن استفاده کنید.
  • هروقت لازم بود موهای‌تان را بشویید. پوست سر اگر چرب باشد لازم است هر روز موهای‌تان را بشویید. از طرفی موهای شیمیایی شده به قدری خشک هستند که نباید زیاد از شامپو استفاده کنید. با بالا رفتن سن پوست سرتان روغن کمتری تولید می‌کند، از این رو اغلب لازم نیست شامپو بزنید. ولی اگر سر شما پوسته‌های سفید داشت بدان معنی است که به اندازه‌ی کافی موهای‌تان را شامپو نمی‌زنید، که این امر منجر به شوره،خارش و بیماری‌های پوستی دیگر می‌شود.
  • شامپو را به پوست سر و نرم کننده را به ساقه مو بزنید. شستن پوست سر هدف اصلی از شامپو زدن به مو سر مهم تر از شستن مو است. استفاده از نرم کننده موهای شما را نرم و بی حالت می‌کند از این رو فقط به پایین ساقه مو زده شود و نه کل مو.
 راه حل و روش‌های درمانی زیبایی فراوانی برای ریزش مو و بهتر کردن رشد آن وجود دارند ولی در موارد بسیاری، این درمان‌ها عوارض جانبی جدی به همراه دارند. از این رو بهترین راه این است که به روش‌های طبیعی هم‌چون یوگا، پرانایاما ( تنظیم تنفس از طریق تمرین) برای داشتن مو و پوستی سالم روی بیاوریم. نتایج این روش‌ها در طولانی مدت تایید شده‌اند و هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارند.

منبع : Thefitindian