ممکن است تا حالا برای‌تان پیش آمده باشد که بعد از اتمام ورزش در حال عوض کردن لباس‌های‌تان بوده‌اید که ناگهان همه کسانی که در رختکن بوده‌اند ناگهان رختکن را ترک کرده‌اند بدون آن که شما دلیلش را بدانید. بعد از این‌که کفش ورزشی که به پا داشتید را بو کرده‌اید، تازه فهمیده‌اید که بوی بد کفش ورزشی شما باعث شده است دوستان‌تان رختکن را ترک کنند. لازم نیست که هر بار که شما کفش ورزشی را در می‌آورید اتفاق مشابهی تکرار شود. اگر می‌خواهید یک‌بار برای همیشه از بوی بد کفش ورزشی راحت شوید، به دستورالعمل‌هایی که در ادامه آمده است عمل کنید. 

آب و صابون

سعی کنید کفش ورزشی خود را با دست بشویید. مقداری آب و صابون با هم ترکیب کرده و با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز یا اسفنج از آن به کفش ورزشی بمالید و بعد از آن با استفاده از یک حوله کفش ورزشی را خشک کنید. مواظب باشید که هنگام مالیدن کف و صابون به کفش ورزشی به آن آسیب نرسانید. از محلول‌های سفید کننده استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که تنها برای کفش ورزشی که مطمئن هستید این محلول‌های شیمیایی به آن‌ها آسیبی نمی رسانند و رنگ‌شان از بین نمی‌رود از سفید کننده استفاده کنید.

جوش شیرین

مقداری جوش شیرین داخل کفش ورزشی خود بریزید و بگذارید یک شب درون کفش ورزشی بماند. صبح که بیدار شدید مطمئن باشید که کفش ورزشی شما بوی بد نخواهد داد.

برای تمیز نگه‌داشتن کفش ورزشی از اسپری خوشبو کننده مخصوص کفش ورزشی تهیه کنید.

عطر

مقداری عطر به کفش ورزشی خود اسپری کنید تا بوی بد آن‌ها را پنهان کند. اگر دنبال نتایج بهتری هستید اسپری خوشبو کننده مخصوص کفش ورزشی تهیه کنید. استفاده از این اسپری‌ها، شما را از بوی بد کفش ورزشی راحت خواهد کرد در حالی که عطر تنها بوی آن‌ها را پنهان می‌کند.

بوگیر

از بوگیر استفاده کنید. این مواد بسیار ارزان‌قیمت بوده و می‌توانید آن‌ها را از کفش فروشی‌ها خریداری کنید و از کارایی آن‌ها مطمئن باشید.
علاوه بر این می‌توانید کفش و کفی کفش ورزشی خود را درون مخلوطی از سرکه و آب قرار دهید. دو فنجان سرکه را در 8 لیتر آب بریزید و بگذارید کفش ورزشی یک ساعت درون این محلول بماند. یک جسم سنگین روی کفش ورزشی بگذارید تا تمام قسمت‌های کفش ورزشی در زیر آب قرار بگیرند. سپس بعد از یک ساعت آن‌ها را بیرون کشیده و بگذارید تا خشک شوند.
برای این‌که کفش ورزشی بعد از خشک شدن شکل اصلی خود را از دست ندهند، یک تکه پارچه یا چند برگه روزنامه را در قسمت نوک کفش ورزشی قرار دهید.

چای کیسه‌ای

اگر از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید می‌توانید آن‌ها را برای از بین بردن بوی بد کفش ورزشی خود به کار ببرید. برای این کار بعد از استفاده از این چای‌های کیسه‌ای آن‌ها را زیر شیرآب گرفته و خوب بشویید. سپس آن‌ها را خشک کنید و چندتا از ‌آن‌ها را در داخل کفش ورزشی قرار داده و بگذارید یک شب داخل کفش ورزشی بماند. مطمئن باشید که بعد از یک شب دیگر کفش ورزشی شما بوی بدی نخواهند داد. چای کیسه‌‌ای به خوبی رطوبت را به خود جذب می‌کند.

می‌توانید کفش ورزشی خود را با لباس‌های دیگر با ماشین لباسشویی بشویید.

ماشین لباسشویی

کفش ورزشی خود را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. می‌توانید کفش ورزشی خود را با لباس‌های دیگر با ماشین لباسشویی بشویید. سپس با دمای پایین آن‌ها را خشک کنید. ممکن است بعد از شستن کفش ورزشی با ماشین لباسشویی فکر کنید که برای‌تان تنگ شده‌اند اما نگران نباشید چون خیلی سریع بعد از چند بار پوشیدن به حالت قبلی باز خواهند گشت.

اسپری الکل ایزوپروپیل

مقداری الکل ایزوپروپیل را در آب حل کرده و کفش ورزشی را در این محلول فرو ببرید و بگذارید تا در طول شب خشک شوند. با این کار هر قارچ یا باکتری که داخل کفش ورزشی باشد و باعث بدبویی کفش ورزشی شما شده باشد، از بین خواهد رفت و کفش ورزشی دیگر بو نخواهد داد.

هنگام پوشیدن کفش‌ها

هنگامی که کفش ورزشی خود را می‌پوشید به یاد داشته باشید که حتما جوراب تمیز بپوشید و بدون جوراب سراغ کفش ورزشی نروید. قبل و بعد از ورزش پاهای‌تان را خیلی خوب بشویید. بهتر است دو جفت کفش ورزشی داشته و به تناوب از آن‌ها استفاده کنید. به طور مرتب از اسپری یا پودر ضد بوی کفش ورزشی استفاده کنید.

رطوبت‌گیر بوی بد کفش ورزشی را به خود جذب می‌کنند.

رطوبت‌گیر

یک رطوبت‌گیر تهیه کرده و آن را به دو قسمت تقسیم کنید و هر کدام را داخل یکی از  کفش‌های وررزشی قرار دهید. بگذارید تا دفعه بعد که می‌خواهید کفش ورزشی را بشویید همان جا بمانند. این دستمال‌ها بوی بد کفش ورزشی را به خود جذب می‌کنند. بعد دستمال‌ها را دور انداخته و با خیال راحت از کفش ورزشی استفاده کنید.

حوله‌های کاغذی

یک حوله کاغذی تهیه کرده و آن را به مخلوط آب و صابون آغشته کنید. سپس آن را مچاله کرده و داخل کفش‌تان قرار دهید. بگذارید یک شب داخل کفش ورزشی بمانند و روز بعد آن را درآورده و بگذارید کفش‌تان خشک شود. بعد از آن دیگر کفش‌تان بو نخواهد داد.

نکات کلیدی

  •  سعی کنید هر چند وقت یک بار به طور مرتب کفی‌های کفش ورزشی خود را تعویض کنید.
  • اگر نمی توانید کفش ورزشی را تمیز کنید بهتر است یک جفت نو بخرید.
  • سعی کنید هر چند وقت یک بار مقداری جوش شیرین درون کفش ورزشی خود ریخته و بگذارید یک شب بماند.
  • هر چه چای کیسه‌ای بیشتر داخل کفش ورزشی بماند نتیجه بهتری خواهد داشت.
  • سعی کنید اسپری‌های ضد بوی مخصوص کفش ورزشی تهیه کنید.
  • اشعه‌ی خورشید نیز بوی بد کفش ورزشی را رفع می‌کند. بعد از شستن کفش ورزشی مقداری جوش شیرین داخل کفش و زیر کفی‌ها بریزید سپس آن‌ها را در آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

منبع : Wikihow