هر ورزشی برای قلب مفید نیست. در این مطلب با حرکات ورزشی که متخصصین قلب و عروق می‌گویند تا آخر عمر قلب‌تان  را سالم نگه می‌دارند آشنا می‌شود. 

گاهی اوقات مردم بیش از این‌که از ورزش سود ببرند با انجام آن به خود آسیب می‌رسانند. این به‌این دلیل است که مردم نمی‌دانند در حالی که ورزش می‌تواند برای قلب مفید باشد ممکن است به بدن آسیب برساند. باید ورزش‌هایی را پیدا کنید که برای هر دو مفید باشند. 

این‌ها بهترین و بدترین ورزش‌هایی هستند که می‌توانید برای سلامت قلب و بدن خود انجام دهید.


برای جلوگیری از بیماری قلبی، دیابت و کاهش وزن پیاده روی بهترین گزینه از ورزش است.

بهترین

ورزش کردن با فاصله: این نوع ورزش برای جلوگیری از بیماری قلبی، دیابت و کاهش وزن و تناسب اندام رقیب ندارد. برای زمانی کوتاه ورزش‌های پر جنب و جوش انجام دهید و سپس برای مدتی کمی طولانی‌تر  به آرامی ورزش کنید. مثلا اگر پیاده‌روی می‌کنید سه دقیقه با سرعت معمولی و یک دقیقه با سرعت زیاد راه بروید. بالا و پایین کردن ضربان قلب عملکرد آن را بهتر می‌کند، به سوزاندن کالری منجر می‌شود و پاک کردن خون از چربی و قند را برای بدن آسان‌تر می‌کند.

ورزش هایی که تمام بدن را درگیر می کنند: هرچه عضلات بیشتری هنگام ورزش کردن درگیر باشند، قلب برای تامین سوخت آن‌ها بیشتر کار می‌کند و در نتیجه قوی‌تر می‌شود. پارو زدن، شنا کردن، اسکی و پیاده‌روی ورزش‌هایی هستند که تمام عضلات بدن را درگیر می‌کنند و در عین حال بیش از حد به آن‌ها فشار وارد نمی‌کنند. اگر بین این نوع ورزش‌ها فاصله هم ایجاد کنید عالی می‌شود. 

وزنه زدن: این هم نوعی ورزش کردن با فاصله است. وقتی وزنه می‌زنید ضربان قلب را بالا می‌برید و وقتی بین ست‌ها استراحت می‌کنید ضربان قلب پایین می‌آید. عضلات با کنترل فشاری که تحمل می‌کنند فشاری که به قلب وارد می‌شود را کاهش می‌دهند. بهتر است از وسایل ورزشی که عضلات بیشتری را درگیر کرده و روی میان تنه فشار وارد می‌کنند استفاده کنید. 

ورزش‌های مخصوص میان‌تنه: پیلاتس ورزشی است که عضلات میان‌تنه را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری و تعادل را بهبود می‌بخشد. این ورزش به شما کمک نمی‌کند بهتر تنیس یا گلف بازی کنید اما کمک‌تان می‌کند بهتر زندگی کنید. برای این‌که بتوانید با قدرت ورزش کنید و کیسه‌های خرید را از پله‌ها بالا ببرید، به بنیه‌ای قوی نیاز دارید. 

یوگا: آرامشی که یوگا به ارمغان می‌آورد فشار خون را کم می‌کند و باعث می‌شود رگ‌ها انعطاف‌ بیشتری داشته باشند و در نتیجه سلامت قلب بهبود یابد. یوگا هم‌چنین میان‌تنه را هم تقویت می‌کند. 

فعالیت روزانه: افرادی که تمام روز با انجام کارهای کوچک مثل نظافت و باغبانی فعال هستند کالری بیشتری می‌سوزانند و معمولا از افرادی که تمام روز پشت کامپیوتر می‌نشینند و روزی 30 تا 60 دقیقه ورزش می‌کنند سالم‌ترند. سعی کنید غیر از زمان ورزش هم فعالیت داشته باشید. 


برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قلب ورزشی را انتخاب کنید که دوست داشته باشید.

بدترین

دویدن فواصل طولانی در پیاده‌رو: دردهای ناشی از دویدن و بیمارانی که از انجام این کار آسیب می‌بینند نشان دهنده‌ی این هستند که انسان‌ها برای دویدن فواصل طولانی ساخته نشده‌اند. با این‌که دویدن طولانی قلب را قوی می‌کند اما به نقاط دیگر بدن آسیب می‌رساند. 

ورزش‌های پر جنب و جوشی که برای انجام‌شان آمادگی ندارید: این می‌تواند برف پارو کردن یا 20 دقیقه دوچرخه‌سواری باشد. میزان زیاد آدرنالینی که ترشح می‌شود ممکن است در بعضی افراد که در معرض خطر هستند به حمله‌ی قلبی منجر می‌شود. 

در نهایت این‌که ورزش مورد علاقه‌ی شما همیشه اولویت دارد. تحقیقات نشان می‌دهد شنا کردن فایده‌های بسیاری برای قلب دارد، اما اگر از شنا کردن خوش‌تان نمی‌آید لازم نیست خود‌تان را شکنجه کنید. ورزشی که دوست دارید را پیدا کنید و آن را مدام انجام دهید؛ به این شکل خلق و خوی‌تان هم بهتر می‌شود. 


منبع : Prevention