کمک به محیط‌زیست آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید مشکل نیست. نکات کوچکی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط‌زیست کمک کنید. حفظ محیط‌زیست فقط یک مسئولیت نیست، یک مزیت است. در همین راستا  نکاتی ساده که با رعایت آن‌ها می‌توانید به حفظ محیط‌زیست کمک کنید را برای‌تان فراهم کرده‌ایم.


در مصرف آب صرفه‌جویی کنید

بعضی نکات ساده تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند. هربار که هنگام مسواک زدن شیر آب را می‌بندید کار مفیدی انجام می‌دهید. شیر دستشویی نشتی دارد؟ احتمالا روزی 740 لیتر آب هدر می‌دهید. می‌توانید به جای آب معدنی آب‌ شیر بنوشید که هزینه و انرژی صرف بسته‌بندی آن نشود. هر وقت می‌توانید لباس‌های‌تان را با آب سرد بشویید. 


خودروتان را در خانه بگذارید

اگر فقط هفته‌ای دو روز از خودرو خود استفاده نکنید، می‌توانید میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای را تا سالی 715 کیلوگرم کاهش دهید. طوری برنامه‌ریزی کنید که کارهایی که بیرون دارید را یک‌جا انجام دهید؛  به این شکل می‌توانید در مصرف وقت و سوخت صرفه‌جویی کنید. 


در صورت امکان برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده کنید.

با دوچرخه به محل کار و مدرسه بروید

می‌توانید در حالی که کالری بیشتری می‌سوزانید میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهید، سلامت خود را بهبود بخشید و به حفظ محیط‌زیست نیز کمک کنید. اگر نمی‌توانید پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. هر یک خودرو کمتر می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. 


بازیافت کنید

فقط با انداختن قوطی نوشابه در یک کیسه‌ی زباله دیگر  می‌توانید تولید آلودگی را کاهش دهید. اگر در انتخاب بین دو محصول شک دارید محصولی که بسته‌بندی کمتری دارد را انتخاب کنید. اگر یک شرکت با 7000 کارمند تمام کاغذهای مصرفی‌اش را بازیافت کند، تاثیری که روی حفظ محیط‌زیست می‌گذارد با تاثیر حذف کردن 400 اتومبیل برابر است. 


از زباله کود درست کنید

به این‌که در یک سال چقدر زباله تولید می‌کنید فکر کنید. کاهش میزان زباله‌ای که تولید می‌کنید یعنی زباله‌ی کمتری دفن می‌شود و مالیاتی که پرداخت می‌کنید در جای دیگری خرج خواهد شد. علاوه براین به سادگی می‌توانید برای باغچه‌ی خانه کود درست کنید. 


لامپ‌های خانه را عوض کنید

لامپ‌های CFL ده سال بیش از لامپ‌های معمولی عمر کرده و دو سوم کمتر انرژی مصرف می‌کنند. اگر می‌خواهید برای خانه لوازم الکترونیکی جدید خریداری کنید وسایلی که برچسب انرژی دارند خریداری کنید. با خرید وسایلی که به طور بهینه انرژی مصرف می‌کنند می‌توانید هزاران تومان در مصرف برق صرفه جویی کنید و تا مقدار زیادی تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهید. 


با هدر دادن کمتر انرژی هم در مخارج صرفه جویی کنید و هم در حفظ محیط زیست سهیم باشید.

در خانه کمتر انرژی هدر دهید

با این‌کار علاوه بر کمک به حفظ محیط‌زیست در مخارج خانه هم صرفه‌جویی می‌کنید. فیلتر تهویه را تعویض کنید تا مجبور نباشد تمام مدت کار کند. از ترموستات تنظیم شونده استفاده کنید تا وقتی خانه نیستید انرژی بیهوده مصرف نشود. می‌توانید قبل از خوابیدن درجه‌ی ترموستات را کم کنید چون متوجه چند درجه کاهش دما نخواهید شد. 


به اتومبیل خود رسیدگی کنید

لاستیک‌های کم‌باد مصرف سوخت را تا 3% افزایش می‌دهند و در نتیجه میزان آلودگی و تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر می‌شود. کم‌باد بودن لاستیک‌ها هم‌چنین باعث می‌شود زودتر فرسوده شوند؛ پس اگر باد آن‌ها را تنظیم کنید در دراز مدت به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. 


از اتومبیل‌تان درست استفاده کنید

آرام برانید. اگر به جای سرعت 110 کیلومتر بر ساعت با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت برانید در هر 7 کیلومتر 4 لیتر کمتر بنزین مصرف خواهید کرد. گاز دادن و گرفتن ترمز‌های شدید مصرف سوخت را افزایش می‌دهد پس بهتر است با پدال‌های ترمز و گاز مهربان‌تر برخورد کنید. 


بی‌دلیل چراغ‌ها را روشن نگذارید

قبل از ترک کردن خانه چراغ‌ها را خاموش کنید و وقتی از وسایل برقی استفاده نمی‌کنید آن‌ها را از برق بکشید. همان‌طور که گفتیم کمک به حفظ محیط‌زیست آن‌قدرها هم سخت نیست.