ورزشکاران از این مسئله آگاهی دارند که برای داشتن رشد عضلانی مناسب باید استراحت کافی و رژیم غذایی سالم داشته باشند. اغلب آن‌ها در رژیم غذایی خود مقدار زیادی تخم مرغ، شیر و گوشت می‌گنجانند. هم‌چنین برای بازیابی قدرت عضلانی نیز از دریافت مقدار کافی خواب اطمینان حاصل می‌کنند. با این همه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در باشگاه ورزشی به آن بی اعتنا هستند مصرف سیگار است. بعضی از ورزشکاران به کشیدن سیگار اعتیاد دارند اما در این بین افرادی هم هستند که از تاثیرات مخرب آن بر بدن بی اطلاع هستند.  در این مطلب به چگونگی تاثیر مصرف سیگار بر عملکرد فیزیکی بدن در باشگاه ورزشی می‌پردازیم.
لازمه‌ی دو سرعت و وزنه زدن اکسیژن رسانی زیاد به ماهیچه‌ها است. اما مصرف سیگار این فرآیند را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند. علت آن هم این است که مصرف سیگار باعث تنگ شدن رگ‌ها می‌شود که همین امر سبب کاهش اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها می‌شود. هم‌چنین منوکسیدکربن موجود در سیگار به هوموگلوبین خون متصل می‌شود و از اکسیژن رسانی موثر به ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند.
بر اساس مطالعات انجام شده در سیگار مونوکسید کربن و بیش از 3000 هزار ماده‌ی شیمیایی دیگر وجود دارد که مانع انتقال اکسیژن کافی به سراسر بدن می‌شود. هم‌چنین مصرف سیگار خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می‌هد. تنگ شدن رگ‌‌ باعث دشوار شدن پمپاژ خون می‌شود و این مسئله می‌تواند برای قلب زیان آور باشد.
حالا سوال اساسی این‌جاست که آیا یک فرد با ترک سیگار می‌تواند به وضعیت ایده‌ال خود برسد و در باشگاه ورزشی عملکرد خوبی داشته باشد؟
خوشبحتانه جواب این سوال مثبت است. بسیاری از تاثیرات سوء سیگار با ترک آن بلافاصله از بین می‌رود. طبق مطالعات بسیاری از افراد سیگاری که تنها با 10 دقیقه دویدن از پای درمی‌آمدند پس از ترک سیگار عملکرد آن‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافت و این میزان حتی به یک ساعت نیز می‌رسید.
حالا از اثرات مخرب سیگار بر فعالیت‌های ورزشی و عملکرد در باشگاه ورزشی آگاه شدید. مصرف سیگار یک عادت زیان آور است اما افراد خوش شانس می‌توانند این عادت را ترک و بدن خود از تمام تاثرات مخرب سیگار رهایی دهند. همین الان سیگار را ترک کنید تا از پیشرفت خود در باشگاه ورزشی حیرت زده شوید.