زندگی با حیوانات خانگی مثل زندگی کردن با دوست‌تان است. بسیار مهم است که حد و حدود را مشخص نمایید، با یکدیگر با احترام رفتار کنید، از نیازهای همدیگر آگاه باشید و برای همدیگر زمان بگذارید. ولی برخلاف زندگی کردن با دوست‌تان، حیوانات خانگی برای غذا، سلامت، بهداشت و محبت به شما وابسته هستند. راه دوستی با حیوانات خانگی بسته به نوع آن‌ها متفاوت است. 

خونسرد باشید

این مورد خود گویاست. منظم نفس بکشید، حرکات‌تان کند و آرام باشد (نه آن‌قدر کند که غیرطبیعی به نظر برسد، چون این هم برخی از حیوانات خانگی را می‌ترساند)، با آرامش و طبیعی صحبت کنید. از بلند صحبت کردن بپرهیزید. تصور کنید خودتان چه احساسی خواهید داشت اگر رفتار کسی با شما همراه با اضطراب باشد، بلند و نگران صحبت کند و حرکات سریع و نا‌آرامی داشته باشد. این رفتار اغلب انسان‌ها را حداقل کمی مضطرب خواهد کرد. درمورد حیوانات خانگی هم دقیقا همین‌طور است. سعی کنید همیشه با حیوانات خانگی باخونسردی رفتار کنید. اگر خیلی از دست‌شان ناراحت هستید ابتدا زمان بگذارید و خودتان را آرام کنید و بعد به سراغ‌شان بروید. درنهایت شما می‌خواهید که به شما احترام بگذارند نه این‌که از شما بترسند.

صبور باشید

متوجه باشید که برقراری یک پیوند عمیق با حیوانات خانگی زمان خواهد برد. بعضی حیوانات خانگی مثل سگ و گربه‌ها به‌طور طبیعی زودتر به شما عادت می‌کنند اما پستانداران کوچک‌تر و خزندگان رفتار دفاعی بیشتری از خود نشان خواهند داد. اگر حیوانات خانگی به شما خو نگرفته‌اند به آن‌ها زمان بدهید. با رفتار  صبورانه، محبت‌آمیز و محترمانه موفق خواهید شد.

ثابت قدم باشید

درمورد هر رفتاری با حیوانات خانگی خود از غذا دادن گرفته تا آموزش و یا هر چیز دیگری، باید ثابت قدم باشید. دقیقا مثل کودکان، حیوانات خانگی نیز برای احساس امنیت کردن نیاز به ثبات و زمان دارند. وقتی بفهمند که چه چیزی باید از شما انتظار داشته باشند، احساس راحتی بیشتری در کنار شما خواهند داشت (مگر این‌که شما رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان دهید و آن‌ها نتوانند بفهمند که چه چیزی باید از شما انتظار داشته باشند که این را اصلا دوست ندارند).

هیچ‌وقت برای نشان دادن ناراحتی‌تان نسبت به حیوانات خانگی از زبان یا رفتار خشن استفاده نکنید.

رئیس شما باشید

 قوانین و محدودیت‌ها را شما مشخص کنید و از مواضع خود کوتاه نیایید. هر روز برای تمرین این قوانین و محدودیت‌ها برای حیوانات خانگی زمان بگذارید. اگر قوانین را رعایت نکرد از زبان بدن استفاده کنید و خونسردی خود را حفظ کنید، اما کلمات‌تان را مستحکم بیان کنید تا متوجه شوند کاری که انجام دادند درست نبوده است. وقتی حیوانات خانگی متوجه شدند که رئیس شما هستید در حالی که هنوز بر روی قوانین و محدودیت‌ها پایبند هستید با او مهربانانه رفتار کنید. درمورد سگ‌ها این پدیده «سگ آلفا» نامیده می‌شود، سگ‌ها وقتی مطمئن شوند که شما هدایت‌شان می‌کنید و برای‌شان تصمیم می‌گیرید بسیار خوشحال‌تر خواهند‌ بود و در مواجهه با انسان‌ها، حیوانات خانگی دیگر، و موقعیت‌های جدید، با نگاه کردن و راهنمایی گرفتن از شما اعتماد به‌نفس گرفته و می‌فهمند چگونه باید رفتار کنند. خوب است که شما نسبت به سگ خود احساس دوستی داشته باشید ولی لازم است که بداند شما رئیسش هستید.
کنترل کردن گربه‌ها کمی سخت‌تر است، چراکه اغلب آن‌ها هستند که می‌خواهند رئیس باشند. اگر گربه‌‌ی‌تان از شما سرپیچی کرد (معمولا به شما حمله می‌کنند یا به شما توجهی نمی‌کنند) بهترین روش برای آموزش آن‌ها این است که رفتار بدشان را نادیده بگیرید و به رفتار خوب‌شان جایزه بدهید. شاید گربه‌ها دوست نداشته باشند توسط کسی کنترل شوند ولی بی‌توجهی را هم به همان اندازه دوست ندارند. غذا بهترین راه نشان دادن این است که شما رئیس هستید. بیشتر حیوانات خانگی متوجه هستند که شما هر روز به آن‌ها غذا می‌دهید و این باعث می‌شود که به شما خو بگیرند. اگر هربار که کار خوبی انجام می‌دهند به آن‌ها خوراکی بدهید، متوجه خواهند شد که آن کار شما را خوشحال کرده است و دوباره آن کار را انجام خواهند داد. 
هیچ‌وقت برای نشان دادن ناراحتی‌تان نسبت به حیوانات خانگی از زبان یا رفتار خشن استفاده نکنید. اگر رفتار بدی از خود نشان داد، بدون این‌که آسیب فیزیکی به او وارد کنید یا فریاد بکشید، با خونسردی و قاطعانه به او بفهمانید که رفتار درستی نداشته‌است. اگر به آن‌ها آسیب بزنید نه تنها از شما اطاعت نخواهند کرد بلکه فقط احتمال دارد به شما حمله کنند. 

فهم زبان بدن حیوانات خانگی به شما کمک خواهد نمود تا بهتر با او ارتباط برقرار کنید.

معنای حرکات بدن حیوانات خانگی خود را بفهمید

بسته به نوع حیوانات خانگی که نگهداری می‌کنید معنای حرکات بدن متفاوت خواهد بود. اگر معنای حرکات بدن حیوانات خانگی را نمی‌دانید حتما کتاب یا وب‌سایت‌های مربوط به حیوانات خانگی خود را مطالعه کنید. فهم زبان بدن حیوانات خانگی به شما کمک خواهد نمود تا بهتر با او ارتباط برقرار کنید. هم‌چنین قادر خواهید بود با تقلید برخی از حالات بدن، حالت چهره و صداهای آن‌ها، پیام خود را منتقل کنید.
  • وقتی سگ‌ها مضطرب می‌شوند یا احساس خطر می‌کنند، چشمان‌شان بزرگ‌تر از معمول به‌نظر می‌رسد. وقتی بیمار باشند چشمان‌شان نیمه باز می‌شود. اگر مستقیم به شما نگاه نمی‌کنند و از گوشه‌ی چشم نگاه می‌کنند بطوری که شما بیشتر قسمت سفید چشم او را می‌بینید (به این حالت «چشم نهنگ» می‌گویند)، احتمالا می‌خواهد حمله کند. در هنگام استرس یا حالت تهاجمی چشمان گشاد با منقبض شدن بدن همراه است. 
  • اگر گربه‌ی شما به شما نگاه کند و به آرامی پلک بزند، احتمالا می‌خواهد محبت خود را به شما نشان دهد. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید تا نشان دهید شما هم او را دوست دارید. درمورد گربه‌ها، بستن یکی از چشم‌ها در حضور دیگری نشان دهنده‌ی اعتماد اوست. اگر احساس خطر کند دم خود را پف کرده و به سمت بالا می‌گیرد و به کمرش قوس می‌دهد.
  • پرندگان هم از طریق چشم‌ها، پرها و صدای‌شان پیام‌ها را به ما منتقل می‌کنند. اگر مردمک چشم پرنده‌‌ی‌تان به سرعت باز و بسته می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اشتیاق، علاقه‌ی شدید یا ترس و عصبانیت باشد. این‌که کدام‌یک از این احساسات می‌تواند باشد به شرایط بستگی دارد. پرندگان وقتی بخواهند خودشان را تمیز کنند پرهای‌شان را به‌هم می‌زنند اگر حالت پف پرها در آن‌ها باقی بماند احتمالا به این معنی است که بیمار هستند (دراین صورت آن‌ها را برای معاینه به دامپزشکی ببرید).  

حیوانات خانگی هم سلائق خاص خود را دارند و باید برای فردیت حیوانات خانگی خود احترام قائل باشید.

به چیزهای مورد علاقه و آزار دهنده برای حیوانات خانگی احترام بگذارید

متخصصین حیوانات خانگی راهنمای کلی درمورد انتظارات حیوانات خانگی را در اختیار ما قرار داده‌اند. اما همان‌گونه که درمورد انسان‌ها هم صادق است، بیشتر حیوانات خانگی هم سلائق خاص خود را دارند. مهم است که برای فردیت حیوانات خانگی خود احترام قائل باشید، مجبورشان نکنید کاری را انجام دهند که دوست ندارند البته این بدان معنا نیست که اجازه دهید حیوانات خانگی خانه را روی سرش بگذارند و قوانین را بشکند. در هر صورت شما باید روی قوانین و محدودیت‌ها بایستید.
  • سگ‌ها به مهربانی مشهورند و دوست دارند همیشه در کنار صاحب خود باشند. اگرچه برخی از سگ‌ها (مثل نژاد شیبا اینو) تمایلی به ناز و نوازش ندارند. اگر سگ شما نوازش را دوست ندارد او را مجبور نکنید. شاید دوست داشته باشد هر شب ساعاتی را در اتاقی دیگر تنها باشد. اگر وسایل را نمی‌جود یا فرش را پاره نمی‌کند، اجازه دهید زمان تنهایی خود را داشته باشد. 
  • گربه‌ها مثل هم اتاقی‌های عجیب و غریب هستند. یک لحظه با شما مهربانند و از سر و کول تان بالا می‌روند و چند دقیقه‌ی بعد نمی‌خواهند شما را ببینند و از شما فرار می‌کنند و تا چند ساعت دیده نمی‌شوند. مادامی که به شما یا وسایل خانه آسیبی نمی‌زنند، دمدمی مزاج بودن آن‌ها را تحمل کنید و بگذارید به حال خودشان باشند. 

جهان را از چشمان حیوانات خانگی خود ببینید

با حیوانات خانگی همدلی کنید. شما نمی‌دانید که در مغز آن‌ها چه می‌گذرد پس بهترین روش آن است که زبان بدن‌شان را بفهمید و تصور کنید چه در سرشان می‌گذرد و به این صورت به بهترین نحو ممکن با آن‌ها رفتار خواهید کرد. 
  • یک سگ نجات یافته ممکن است توسط صاحب قبلی‌اش مورد بد‌رفتاری قرار گرفته باشد، ممکن است قبل از شما بیشتر عمرش را ترسیده و گرسنه در خیابان‌ها گذرانده باشد. مدارک بسیاری موجود است (تعداد بی‌شمار داستان‌ها و ویدیوهای مربوط به نجات دادن حیوانات خانگی) که ثابت می‌کند این حیوانات خانگی نجات یافته که در ابتدا خشن رفتار می‌کنند پس از مدتی به صاحبین خود اعتماد کرده و آن‌ها را دوست خواهند داشت. اگر سگ شما طوری رفتار می‌کند که شما دوست ندارید، با خون‌سردی و به آرامی روی قوانین پافشاری کنید و پس از مدتی مشکل حل می‌شود.
  • اگر حیوانات خانگی شما پستانداران کوچکی هستند (موش، موش صحرایی، خوکچه،خرگوش) هرگز آن‌ها را سریع بلند نکنید چرا که به شدت خواهند ترسید. این نوع حیوانات خانگی معمولا از بالا توسط پرندگان شکار می‌شوند، اگر می‌خواهید اعتماد و محبت‌شان را جلب کنید بهتر است مثل یک شکارچی رفتار نکنید.

حداکثر تلاش خود را بکنید تا حیوانات خانگی را قادر سازید بازی کنند.

با هم بازی کنید

اگر مستقیما نمی‌توانید با حیوانات خانگی خود بازی کنید، یاد بگیرید که او چگونه بازی می‌کند و حداکثر تلاش خود را بکنید تا حیوانات خانگی را قادر سازید بازی کنند، با شما یا در حضور شما. 
  • درمورد سگ‌ها و گربه‌ها کار آسانی است چراکه روش‌های بازی کردن‌شان برای انسان‌ها شناخته شده است. روش‌هایی مثل انداختن توپ، دنبال هم دویدن، دویدن و پریدن.
  • بعضی از مارها دوست دارند از چیزها بالا بروند. اگر می‌خواهید با مارتان دوستی بیشتری برقرار کنید به او اجازه بدهید از چیزها بالا برود. برای او جای بخصوصی به منظور بالا رفتن در نظر بگیرید و زمانی که مشغول انجام کارهای خودتان هستید یا خانه نیستید، بگذارید او از آن قسمت بالا برود. در این صورت مثل این است که با هم بازی می‌کنید. اگر این کار را مرتب انجام دهید برای هر دوی شما تبدیل به عادت خواهد شد.
  • برای پرنده‌ی خود جای بازی بخرید و آن را روی زمین یا میز بگذارید و پرنده را در آن قرار دهید و درحالی که شما مشغول انجام کارهای خوتان هستید، کتاب می‌خوانید، ورزش می‌کنید یا تلوزیون تماشا می‌کنید اجازه بدهید پرنده‌ی‌تان در آن‌جا بازی کند. 

باهم چیزهای جدید را تجربه کنید

سگ‌تان را برای پیاده‌روی به مکان‌هایی ببرید که قبلا نبرده‌اید. درحالی‌که سوسمار یا مار خود را روی شانه یا بازوی خود قرار داده‌اید به پیاده‌روی بروید (البته اگر از نظر اجتماعی پذیرفته شده باشد) و برای گربه‌ی‌تان وسیله‌ی بازی جدیدی بخرید و با او بازی کنید. حیوانات خانگی هم حوصله‌ی‌شان سر می‌رود. گهگاه چیزهای جدیدی وارد زندگی‌شان کنید و خوشحال‌شان کنید. در مورد کارهای جدیدی که برای حیوانات خانگی انجام می‌دهید هوشمندانه رفتار کنید. مثلا گربه‌ها دوست ندارند به پارک سگ‌ها بروند.

به حیوانات خانگی چیزهای جدید بیاموزید

بسیاری از حیوانات خانگی مشتاق هستند که برای به دست آوردن جایزه (غذا یا اسباب بازی) کارهای جدید یاد بگیرند. به سگ یا گربه‌ی خود حقه‌های جدید یاد بدهید یا برای پرنده‌ی خود آواز بخوانید یا برقصید (اگر جلوی او با آهنگ بالا و پایین بپرید احتمالا خواهد آموخت). برای موش‌تان در یک مسیر مانع بگذارید و اگر توانست مسیر را کامل طی کند به او جایزه بدهید.

برای دوست شدن با حیوانات خانگی اجازه دهید وقتی در حال غذا پختن، تلوزیون دیدن یا کتاب خواندن هستید کنارتان باشند.

دور و اطرافش باشید

اگر فقط کنار حیوانات خانگی باشید برای آن‌ها کافی است. اجازه دهید وقتی در حال غذا پختن، تلوزیون دیدن یا کتاب خواندن هستید کنارتان باشند. هرچه بیشتر کنار هم باشید احتمال دوست شدن‌تان بیشتر خواهد شد. 
بسیاری از افرادی که مار دارند می‌گویند مارشان دوست دارد وقتی که آن‌ها روی کاناپه نشسته‌اند یا درحال پیاده‌روی (یا حتی موقع رانندگی) دور بازو یا گردن‌شان بپیچد. مسلما اگر مطمئن نیستید که می‌خواهد نوازش‌تان کند یا این‌که شما را خفه کند، به او اجازه ندهید اطراف گردن‌تان بپیچد. 

محبت خود را به او نشان دهید

اگر حیوانات خانگی شما پذیرای محبت است به او محبت کنید. گربه، سگ، خزنده و پرنده‌ی خود را بغل کرده و نوازش کنید. 

با حیوانات خانگی خود صحبت کنید

مسلما حرف شما را نخواهند فهمید، ولی اگر با آرامش و مهربانانه با او صحبت کنید و به او حرف‌های خوبی بزنید باعث می‌شود که پس از مدتی به حضور و صدای شما عادت کنند. وقتی به خانه برمی‌گردید حتما بهحیوانات خانگی سلام کنید این کار کمک خواهد کرد تا به محض ورودتان به خانه منتظر سلام شما باشند.  

برای مدت طولانی حیوانات خود را تنها نگذارید

این‌که حیوانات خانگی چه مدت می‌توانند بدون شما سر کند بستگی به آن‌ها دارد. برای مثال گربه‌ها و خزندگان نسبت به سگ‌ها مدت زمان بیشتری را می‌توانند بدون صاحب خود بگذرانند.
  • اگر برای 24 ساعت خارج از خانه خواهید ماند حتما به کسی بسپارید که به خانه بیاید و مراقب سگ‌تان باشد. اگر گربه دارید احتمال این‌که آب و غذای کافی در اختیارش بگذارید کافی خواهد بود. اگر گربه‌ی نسبتا مضطربی دارید بهتر است به کسی که گربه او را می‌شناسد بسپارید که یک یا دو ساعت کنار گربه باشد. 
  • اگر می‌خواهید به تعطیلات بروید ولی توانایی بردن حیوانات خانگی خود را ندارید، حتما قبل از رفتن آن‌ها را به یک مرکز معتبر و مناسب مراقبت از حیوانات خانگی بسپارید.
  • اگر به طور متوسط هر روزبیشتر از 5 ساعت خارج از خانه هستید، بهتر است سگ‌تان را به یک مرکز مراقبت روزانه ببرید و یا اگر امکان دارد او را با خود به محل کارتان ببرید.

حیوانات خانگی فقط بخشی از زندگی‌شماست ولی شما تمام زندگی او هستید و باید به او توجه کنید.

مرتبا به او توجه کنید

حیوانات خانگی فقط بخشی از زندگی‌شماست ولی شما تمام زندگی او هستید. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که وقتی در یک اتاق هستید مرتبا به او توجه نشان دهید. آن‌ها را نادیده نگیرید. با روی باز با آن‌ها رفتار کنید. این‌که با دیدن آن‌ها چگونه خوشحالی خود را نشان دهید بستگی به نوع حیوانات خانگی دارد.
  • سگ‌ها بطور کلی دوست دارند وقتی از کنارشان می‌گذرید سلام کنید و آن‌ها را نوازش کنید.
  • گربه‌ها هم معمولا گفتن سلام و گاهی خم شدن و نوازش کردن‌شان را دوست دارند.
  • خوکچه‌ها معمولا با دیدن شما فریاد خوشحالی می‌کشند و اگر نوازش را دوست دارند، به آن‌ها سلام کنید و کمی نوازش‌شان کنید. 
  • خزنده‌ای که نوازش را دوست دارد نیز از این نوع توجه نشان دادن خوشحال خواهد شد. ولی اگر نوازش را دوست نداشته باشد احتمالا برایش چندان اهمیتی ندارد که به او توجه کنید. اما اگر می‌خواهید روابط دوستی بیشتری با این مدل حیوانات خانگی برقرار کنید و به او توجه نشان دهید، نزدیکش بروید و به او سلام بگویید.  

قبل از گرفتن حیوانات خانگی مطمئن شوید که از پس هزینه‌های او برمی‌آیید

حیوانات خانگی مسئولیت زیادی دارند، باید استطاعت مالی پرداخت هزینه‌های غذا و مراقبت آن‌ها را داشته باشید. ماهیانه مبلغی را برای هزینه‌های غذا، چیزهای مورد نیاز و ویزیت دامپزشکی درنظر بگیرید و  نیز هزینه‌ای برای بیمار شدن ناگهانی او را مد نظر داشته باشید. هم‌چنین بهتر است به فکر خرید یک بیمه‌ی حیوانات خانگی نیز باشید.
  • چیزهایی که یک سگ نیاز دارد: غذا، پاکت جمع‌آوری مدفوع (اگر در جایی که زندگی می‌کنید باید مدفوع برداشته شود)، جوایز خوراکی، لانه‌ی مخصوص سگ، یک افسار جنس خوب، قلاده، برچسب شناسایی، مجوز (بسته به جایی که زندگی می‌کنید احتمالا نیاز به مجوز نگهداری خواهید داشت)، وسیله‌ی بازی، ظرف آب و غذا و احتمالا لباس و کفش (بسته به نوع سگ و محلی که زندگی می‌کنید. 
  • چیزهایی که یک گربه نیاز دارد: جعبه‌های کوچک، جعبه‌ی شنی، مکان مخصوص خواب، وسیله‌ی بازی، غذا، ظرف آب و غذا، جای مخصوص حمل و نقل برای بردن به دامپزشکی، سوهان و جوایز خوراکی.
  • چیزهایی که یک پستاندار کوچک نیاز دارد: قفس، پر کننده‌ی قفس، وسایل بازی در قفس (چرخ، تعدادی لوله و وسایل بازی دیگر) ظروف آب و غذا و احتمالا قطعه‌ی نمکی مخصوص تامین مواد معدنی حیوانات خانگی.

این‌که چه زمان‌هایی به حیوانات خانگی خود غذا می‌دهید بستگی به نوع حیوانات خانگی دارد

آب و غذای تازه در اختیار حیوانات خانگی خود قرار دهید

هر روز این کار را در زمان‌های مشخصی از روز و شب انجام دهید. تمام حیوانات خانگی نیاز به ثبات دارند چراکه فقدان نظم و ثبات در زندگی‌شان باعث ایجاد حس ترس و اضطراب در آن‌ها می‌شود. 
  • این‌که چه زمان‌هایی به حیوانات خانگی خود غذا می‌دهید بستگی به نوع حیوانات خانگی دارد: سگ‌ها و گربه‌ها حداقل باید روزی دوبار غذا داده شوند. مارمولک‌های جوان و کوچک باید چندین مرتبه در روز غذا بخورند درحالی که سایر مارمولک‌ها و مارها تنها یک روز در میان به غذا نیاز دارند.

غذاهای با کیفیت خریداری کنید

برای حیوانات خانگی بهترین نوع غذا را تهیه کنید. برای سگ‌ها و گربه‌ها غذاهایی با مواد اولیه طبیعی و سالم بگیرید و تا آن‌جا که می‌توانید از کنسرو و موادی که نگهدارنده دارند استفاده نکنید. به خزندگان هر غذایی از جمله گیاه، ماهی، یا موش بدهید (بسته به اینکه خزنده‌ی شما همه‌چیزخوار باشد یا فقط گوشت‌خوار).
  • معمولا می‌توانید در فروشگاه مخصوص حیوانات خانگی محل زندگی‌تان یا در دامپزشکی این غذاهای باکیفیت را پیدا کنید.

محل زندگی حیوانات خانگی خود را تمیز نگه‌دارید

لانه‌ی سگ، جعبه خواب گربه، قفس خرگوش و محوطه‌ی مار خود را به طور منظم تمیز کنید. از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن این مکان‌ها استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی در حیوانات خانگی شود (یا حتی بدتر).
هم‌چنین بسیار مهم است که خانه‌ی‌تان (مخصوصا کف زمین) کاملا تمیز باشد. مواد و وسایلی که ممکن است به حیوانات خانگی آسیب بزند در دسترس قرار ندهید. موادی مثل شکلات و انگور می‌تواند برای سگ‌ها کشنده باشد. سیم‌های برق برای جویده شدن بسیار جذاب هستند و ممکن است باعث برق‌گرفتگی حیوانات خانگی شود.

بیشتر حیوانات خانگی خودشان امور مربوط به نظافت را انجام می‌دهند اما گاهی به کمک شما نیاز دارند.

حیوانات خانگی را به‌خوبی تمیز کنید

بیشتر حیوانات خانگی خودشان این کار را انجام می‌دهند اما گاهی به کمک شما نیاز دارند. سگ‌ها و گربه‌ها مخصوصا اگر موهای بلندی داشته باشند بهتر است به‌طور مرتب شانه شوند. اگر حیوانات خانگی خود را در حیاط نگه می‌دارید و در محله‌ای که زندگی می‌کنید کنه وجود دارد، مرتب بدن‌شان را برای داشتن کک و کندن آن بررسی کنید.
  • د رحالی که حمام کردن سگ‌ها کاملا طبیعی است، گربه‌ها معمولا به حمام نیاز ندارند، درواقع حمام کردن‌شان بیشتر مضر است تا موثر چراکه باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست‌شان می‌شود. اگر گربه‌ی‌تان نسبتا کثیف شده است یا به قسمت‌هایی از بدنش دسترسی ندارد، حمام کردنش ایرادی ندارد.
  • اگر گربه‌ی خود را حمام می‌کنید حتما از مواد مخصوص همان حیوانات خانگی استفاده کنید و هرگز از شامپو و نرم کننده‌ی مخصوص انسان‌ها برای سگ یا گربه یا هر حیوان خانگی دیگری استفاده نکنید چون می‌تواند پوست‌شان را تحریک کند. 

حیوانات خانگی خود را مرتب به دامپزشکی ببرید

حیوانات خانگی معمولا بیماری خود را نشان نمی‌دهند چرا که سالم و سلامت به‌نظر رسیدن در طبیعت شرط بقاست و حیوانات خانگی که بیمار به نظر برسند به راحتی شکار می‌شود. علاوه بر این‌که روش ارتباطی حیوانات خانگی متفاوت از ماست. مثلا گربه‌ی شما به جای این‌که بگوید «من بیمارم»، غذا نمی‌خورد یا این‌که خارج از جعبه‌ی مخصوص خود دستشویی خود را انجام دهد. به این دلایل بهتر است که حداقل یک بار در سال حیوانات خانگی خود را برای معاینه به دامپزشکی ببرید حتی اگر سالم به نظر می‌رسد. وقتی حیوانات خانگی پا به سن می‌گذارند بهتر است بیشتر از یک‌بار در سال معاینه شوند. در مورد حیوانات خانگی مسن‌تر حداقل دوبار در سال کافی خواهد بود.

حیوانات خانگی را اجتماعی تربیت کنید

این‌که حیوانات خانگی شما چقدر اجتماعی می‌شود مستقیم به نوع حیوانات خانگی وابسته  است.  
  • سگ‌ها می‌توانند روزانه با انسان‌ها و سگ‌های دیگر در ارتباط باشند. برای سگ‌های سالم فرصت بازی کردن با سگ‌های دیگر باعث خوشحالی و آرامش‌شان خواهد شد. اگر سگ‌تان در حضور سگ‌های دیگر مضطرب می‌شود، باید در روابط او مراقبت بیشتری به‌خرج دهید. 
  • گربه‌ها ارتباط با انسان‌های دیگر را به ارتباط با گربه‌های دیگر ترجیح می‌دهند چرا که به قلمرو خود بسیار حساس هستند. گفته می‌شود که اگر به نظر می‌رسد که گربه‌ی شما از همراهی با گربه‌های دیگر لذت می‌برد، دلیل نمی‌شود که چند گربه بیاورید تا با آن‌ها بازی کند. البته این معمولا درمورد گربه‌های خانگی صادق است. 
  • بسیاری از پستانداران کوچک و پرندگان از حضور یک دوست خوشحال خواهند شد، مخصوصا اگر شما زمان زیادی را بیرون از خانه هستید.

این‌که حیوانات خانگی ‌شما به چه میزان و چه نوع تمرینی نیاز دارند، بستگی به نوع حیوانات خانگی دارد.

مطمئن شوید حیوانات خانگی به اندازه‌ کافی تمرین می‌بیند

این‌که حیوانات خانگی ‌شما به چه میزان و چه نوع تمرینی نیاز دارند، بستگی به نوع حیوانات خانگی دارد. حتی بین حیوانات خانگی مشابه هم تفاوت وجود دارد و این تفاوت‌ها بستگی به نوع، تناسب کلی و سن آن حیوانات خانگی دارد. اگر حیوانات خانگی به اندازه کافی تمرین نبیند احتمال بیشتری برای نشان دادن رفتار نامناسب و خشن خواهد داشت.
  • هر روز با سگ خود به پیاده‌روی بروید و با او بازی کنید. مدت زمان و میزان فعالیت این تمرین بسته به نژاد سگ دارد. نژاد هاسکی نسبت به نژاد پاگ(سگ پا کوتاه) به تحرک بیشتری نیاز دارد.
  • هر روز با گربه‌ی خود بازی کنید. گربه‌ها معمولا از پس سرگرم کردن خودشان برمی‌آیند اما اگر می‌خواهید به او نزدیک‌تر شوید، باید بخشی از فعالیت‌های روزانه‌ی او شوید. نواری را در اطراف خانه به‌حرکت درآورید تا او دنبالش کند یا پر طاووس را در هوا حرکت دهید تا آن را بگیرد.

مکان امنی را برای حیوانات خانگی خود فراهم کنید

مکانی را فراهم کنید که حیوانات خانگی شما در صورت احساس ترس یا ناراحتی به آن مکان پناه ببرید. وقتی از دست او ناراحت هستید او را به این مکان نفرستید، اگر این کار را بکنید این مکان را تبدیل به مکان تنبیه می‌کنید نه مکانی برای احساس امنیت و آرامش.
  • برای سگ‌ها مکان امن می‌تواند یک لانه‌ی بزرگ با پتوهای گرم و تعدادی وسیله‌ی بازی و یا یک رخت‌خواب مخصوص سگ در گوشه‌ی اتاق باشد.
  • این مکان برای گربه‌ها می‌تواند رخت‌خوابی در بالای سوهان یا یک خانه‌ی نرم کوچک. 
  • برای ماهیان، خزندگان، یا پستانداران کوچک این مکان می‌تواند چیزی تونل مانند یا فضای بسته‌ای باشد که وقتی احساس ترس کنند درون آن بروند.

منبع : Wikihow