آزمایش بارداری درکل می‌تواند به شما نشان دهد که آیا باردار هستید یا خیر. در این مطلب سعی کردیم تا به سوالات متداولی که درباره آزمایش‌های بارداری پرسیده می‌شود، پاسخ دهیم.

آزمایش بارداری چیست و چگونه عمل می‌کند

آزمایش‌های بارداری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نشان دهند آیا در خون یا ادرار هورمونی موسوم‌ به گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) وجود دارد یا نه. این هورمون درست پس از چسبیدن یک تخمک بارور‌شده به دیواره رحم زن تولید می‌شود.
این امر معمولا (و البته نه همیشه) شش روز پس‌از لقاح رخ می‌دهد. اگر باردار باشید، میزان HCG به‌سرعت افزایش می‌یابد و هر دو یا سه روز دو برابر می‌شود.

انواع آزمایش بارداری

دو نوع آزمایش بارداری وجود دارد که می‌تواند باردار بودن یا نبودن شما را مشخص کند، آزمایش ادرار و آزمایش خون.
  • آزمایش ادرار: این آزمایش را هم می‌توان در خانه انجام داد و هم در آزمایشگاه. اغلب خانم‌ها در اولین اقدام، آزمایش بارداری در خانه را انتخاب کرده و آن را یک هفته پس از عقب افتادن زمان قاعدگی انجام می‌دهند. آزمایش‌های بارداری خانگی بسیار راحت و شخصی هستند و آن‌ را به اسم «بیبی چک» می‌شناسید. این محصولات با دستورالعمل همراه هستند. برای حصول نتیجه‌ی دقیق، دستورالعمل‌ها را به‌دقت انجام دهید. بعداز انجام آزمایش می‌توانید با مراجعه به پزشک یا متخصص زنان و زایمان که مسلما می‌تواند آزمایش‌های بارداری دقیق‌تری انجام دهد، از نتیجه کاملا مطمئن شوید.
  • آزمایش خون: آزمایش خون در مطب پزشک یا متخصص زنان و زایمان یا در آزمایشگاه انجام می‌شود اما اغلب کمتر از آزمایش ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش، نسبت به آزمایش خانگی زودتر می‌تواند بارداری را مشخص کنند (تقریبا شش تا هشت روز بعداز تخمک‌گذاری). اما در این آزمایش مدت زمان گرفتن نتیجه بیشتر از آزمایش خانگی خواهد بود.

آزمایش کیفی hCG و آزمایش کمی hCG دو نوع آزمایش خون بارداری هستند.

دو نوع آزمایش خون بارداری وجود دارد

  • آزمایش کیفی hCG: که فقط وجود یا عدم وجود هورمون hCG  در خون سنجیده می‌شود. و پاسخ آن به سوال «آیا باردار هستید؟» فقط در حد بله یا خیر است. اغلب پزشکان از این آزمایش برای حصول اطمینان از بارداری فرد در فاصله ده روز پس از عقب افتادن زمان قاعدگی استفاده می‌کنند. البته بعضی از این آزمایش‌ها می‌توانند خیلی زودتر ‌وجود hCG را در خون مشخص کنند.
  • آزمایش کمی hCG: این آزمایش مقدار  دقیق هورمون hCG را در خون اندازه می‌گیرد. این آزمایش حتی وجود مقادیر بسیار پایین و اندک هورمون hCG را تشخیص می‌دهد. به دلیل این‌که این آزمایش میزان hCG را اندازه‌گیری می‌کنند، در پیگیری هرگونه مشکلی در طول بارداری قابل استفاده هستند. هم‌چنین از این آزمایش (همراه با دیگر آزمایش‌ها) می‌توان برای جلوگیری از بارداری خارج‌ از رحم استفاده کرد یا با آن به احتمال سقط جنین پی برد. زیرا در این شرایط میزان hCG موجود در خون به‌سرعت کاهش می‌یابد.

منبع : Webmd