تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند تا حدودی به کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) کمک کند.
ده هفته پس از درمان با طب سوزنی، میزان درد بیمارانی که طب سوزنی دریافت کرده بودند تا 41 درصد کاهش نشان می‌دهد؛ در حالی‌ که بیمارانی که درمان‌های مشابه دریافت کرده بودند تنها 27 درصد کاهش درد نشان داده‌اند. فواید درمان با طب سوزنی تا یک سال پس از دوره مشاهده شده است.
محقق ارشد این تحقیق دکتر جورج واس، از بخش درمان درد بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در مرکز سلامت دونا مرسدس در سیویل اسپانیا می‌گوید «طب سوزنی شخصی سازی شده امن بوده و راه درمانی مناسبی برای این نوع بیماران است.»
بیماران مبتلا به فیبرومیالژی از دردهای مزمن در کل بافت‌های بدن، در کنار خستگی، آشفتگی الگوی خواب و افسردگی رنج می‌برند. بیش از 5 درصد از کل جهان به این بیماری مبتلا هستند. این در حالی است که بیش از 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری خانم‌ها هستند.
به ادعای محققان، 9 نفر از هر 10 نفر بیمار مبتلا به این بیماری در کنار درمان‌های دارویی، درمان‌های جایگزین را نیز امتحان می‌کنند؛ درمان‌هایی مانند ماساژ یا طب سوزنی.
دکتر الکساندر رانسس، متخصص طب سوزنی، متخصص کنترل درد و پزشک معالج بیمارستان دانشگاه نورث‌شور در منهتن، نیویورک می‌گوید «طب سوزنی و داروهای سنتی هر دو برای درمان فیبرومیالژیا مفید هستند. ترکیبی از پزشکی غربی و سنتی چین احتمالا می‌تواند به این بیماران بهترین نتایج را بدهد.»
در طب سوزنی، سوزن‌های نازکی از طریق پوست وارد نقاط حساس بدن شده به کاهش درد منجر می‌شوند.
درمان فیبرومیالژیا اغلب با داروهایی مانند داروهای کاهش درد عصبی مانند لیریکا (Lyrica) آغاز می‌شود و اگر بهبود حاصل نشد، پزشک ممکن است طب سوزنی را به این ترکیب اضافه کند.
در این تحقیق، دکتر واس و همکارانش بیش از 153 بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا را به‌صورت تصادفی انتخاب کرده و از آن بین دو گروه تشکیل دادند؛ گروه اول طب سوزنی شخصی سازی شده و گروه دوم درمان‌های مشابه دریافت کردند. بیماران نه هفته و در هر جلسه 20 دقیقه تحت درمان قرار گرفتند.

طب سوزنی درمان بی‌خطر و تاثیرگذاری برای درمان دردهای مزمن است.

اگرچه بیماران اجازه داشتند درمان دارویی خود را نیز ادامه دهند، داروها قبل از طب سوزنی مصرف می‌شدند؛ در پایان دوره بیمارانی که طب سوزنی شخصی‌سازی شده دریافت کرده بودند نسبت به بیمارانی که طب سوزنی عادی دریافت کرده بودند نیاز به داروهای کمتری برای کاهش درد داشتند.
10 هفته، 6 ماه و 12 ماه پس از دوره‌ی درمانی، بیماران از نظر میزان درد، افسردگی و شرایط فیزیکی بررسی مجدد شدند. یک سال پس از درمان، در بیمارانی که طب سوزنی دریافت کرده بودند کاهش 20 درصدی درد گزارش شد که نسب به بیماران با درمان‌های مشابه برتری 14 درصدی داشت.
نمرات در نظر گرفته شده برای پرسش‌نامه‌ی تاثیرات فیبرومیالژیا که تاثیرات بیماری بر زندگی افراد را بررسی می‌کند نیز در بین دو گروه متفاوت بوده است. کاهش 35 درصدی درد در 10 هفته و 22 درصد پس از یک‌سال برای بیمارانی که طب سوزنی دریافت کرده بودند در مقابل کاهش 24.5 درصدی در 10 هفته و 5 درصدی پس از یک سال برای بیمارانی که درمان‌های مشابه دریافت کرده بودند، گزارش شده است.
البته، باوجود کاهش میزان مصرف داروهای ضد درد، بیمارانی که طب سوزنی دریافت کردند پس از یک سال نیاز به داروهای ضد افسردگی بیشتری داشتند که به‌احتمال زیاد بر نتایج مثبت اولیه تاثیر داشته است.
این گزارش روز 15 فوریه‌ی سال 2015 در مجله‌ی «طب سوزنی در پزشکی» منتشر شده است.
باید خاطر نشان شد که استفاده از داروهای ضد افسردگی احتمالا تاثیر بالایی بر نتایج این تحقیق داشته است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که طب سوزنی درمان بی‌خطر و تاثیرگذاری برای درمان دردهای مزمن است. بیشتر بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا سیستم عصب مرکزی غیرمعمولی دارند، به این معنی که سیگنال‌های درد زیادی به مغز آن‌ها صادر می‌شود.
طب سوزنی می‌تواند سیستم عصبی را آرام یا ساکت کند و به‌علاوه بر کاهش سرعت ارسال سیگنال‌های درد تاثیر داشته باشد. طب سوزنی هم‌چنین جریان خون را بهبود می‌بخشد که به رسیدن اکسیژن بیشتر به بافت‌های بدن کمک می‌کند.
به گفته‌ی مرکز درمان‌های ترکیبی دانشگاه کالیفرنیا، برخی شرکت‌های بیمه طب سوزنی را پوشش می‌دهند که در آمریکا هر جلسه 125 دلار هزینه دارد.

منبع : Everydayhealth