برای ما واضح بود که آمریکایی‌ها پیتزا را دوست دارند اما تا حالا نمی‌دانستیم که میزان این دوست داشتن چقدر است؛ هر روز تعداد 40 میلیون نفر در آمریکا پیتزا می‌خورند و طبق گزارش USDA پیتزا به بزرگ‌ترین منبع روزانه جذب کالری و مواد غذایی در این کشور تبدیل شده است. پیتزا یک غذای ناسالم و جزو تنقلات نیست، بلکه بسته به روش درست کردن و مواد تشکیل دهنده‌ی آن می‌توانید پیتزا را به یک غذای سالم و مغذی تبدیل کنید. اگر شش نکته زیر را رعایت کنید می‌توانیدپیتزا سالمی داشته باشید:

لایه رویی پیتزا

روی لایه رویین پیتزا را با سبزیجات پر کنید. زیرا سبزیجات در مقایسه با فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و پپرونی، دارای کالری زیادی است و معمولا هیچ چربی ندارند. انتخاب سبزیجات پیتزا مسلما بهترین انتخاب است. اگر می‌خواهید از سبزیجاتی استفاده کنید که دارای بیشترین ارزش غذایی باشند بهتر است از پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل و بروکلی استفاده کنید که همگی دارای ویتامین A و C و مقدار زیادی فیبر هستند.

نان غلات کامل را امتحان کنید

تعدادی از پیتزا فروشی‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای، این گزینه را ارائه می‌دهند. در این نوع پیتزا بدون این‌که در طعم پیتزا تغییر چندانی ایجاد شود، مواد غذایی باارزش و فیبر بیشتری وارد بدن می‌شود. اگر در خانه پیتزا درست می‌کنید، بهتر است یک‌بار این نوع پیتزا را امتحان کنید.

از خوردن پیتزا پرملات بپرهیزید

این امر در مورد پیتزاهای اصطلاحا پرملات که پر از پنیر و دیگر مواد گوشتی هستند صدق می‌کند. خوردن این نوع پیتزا می‌تواند به‌ازای هر تکه پیتزا مقدار 300 کالری اضافه به بدن شما وارد کند. اگر جزو طرفداران پیتزا ایتالیایی و سبک هستید، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای کرده‌اید. هر تکه از این پیتزا در مقایسه با پیتزا پرملات 50-100 کالری کمتر وارد بدن می‌کند. 

اگر بتوانید پیتزا خود را با موزارلای تازه درست کنید زیرا دارای سدیم بیشتری است.

از پنیر موزارلا استفاده کنید

به دلیل این‌که پنیر موزارلا نسبت به دیگر انواع پنیرها چربی کمتری دارد، به‌ویژه چربی اشباع‌شده، بهتر است به‌جای ترکیب سه نوع پنیر  با یکدیگر از پنیر موزارلا استفاده کنید تا چربی و کالری کمتری جذب بدن شود. اگر بتوانید پیتزا خود را با موزارلای تازه درست کنید، خیلی بهتر خواهد بود زیرا میزان سدیم موجود در موزارلای تازه در مقایسه با پنیرهای فرآوری شده و رنده شده بسیار کمتر است. اگر جزو افرادی هستید که خیلی به پنیر علاقه‌ای ندارید، تردید نکنید و یک پیتزا بدون پنیر یا با پنیر کم درست کنید. با این‌کار میزان چربی و سدیم وارد شده به بدن کاهش می‌یابد.

روغن اضافه را با دستمال کاغذی بگیرید

اگر قبلا می‌دید که افراد این کار می‌کنند و فکر می‌کردید که آیا فایده‌ای دارد یا نه؛ بهتر است بدانید که جواب مثبت است. با این حرکت می‌توان کالری‌های  پیتزا را به میزان 50 کالری کاهش دهد. اگر دوست ندارید این کار را انجام دهید (مثل زمانی‌که با یک گروه غذا می‌خورید)، می‌توانید قبل از خوردن یک تکه از  پیتزا، بگذارید روغن آن بچکد.

پیتزا را آخر شب میل نکنید

 پیتزا معمولا غذایی است که بعداز مهمانی سرو می‌شود؛ اما خوردن  پیتزا در ساعات پایانی شب و چند ساعت قبل از خواب می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند از جمله ایجاد مشکلات در خواب، ایجاد سوزش قلب یا سو ‌هاضمه (مخصوصا اگر بعد از خوردن دراز بکشید). هم‌چنین به‌علت وجود سدیم در  پیتزا، روز بعد باعث نفخ شدید می‌شود. برای کاهش این مشکلات  پیتزا را زودتر و در طول روز میل کنید.

منبع : Womenshealthmag