بسیاری از افراد به دلیل علاقه‌ای که به بچه‌ها دارند تصمیم می‌گیرند به عنوان معلم جایگزین در مهد کودک کار کنند. اگر معلم اصلی مهد کودک به هر دلیلی مجبور باشد مدتی مرخصی بگیرد معلم جایگزین در غیاب او با بچه‌های مهد کودک کار می‌کند. کار کردن با بچه‌های مهد کودک ترکیبی از بچه‌داری و آموزش است چون بچه‌های مهد کودک در این سنین در حال یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن و هم‌چنین جمع و تفریق ریاضی هستند و بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها در مهد کودک شامل رنگ آمیزی و کارهایی مثل یادگیری بستن بند کفش‌ها می‌شود. اگر به‌دنبال یک شغل دوم هستید و می‌خواهید وقت خود را با بچه‌های کم سن و سال مهد کودک سپری کنید، می‌توانید در صورت داشتن شرایط لازم با مهد کودک همکاری کنید.

داشتن مدرک لیسانس یکی از اصلی‌ترین شرایط برای معلم‌های جایگزین در مهد کودک است. برخی از مدرک‌های دانشگاهی که به درد کار کردن در مهد کودک هم می‌خورد که عبارتند از زبان انگلیسی، هنر و روانشناسی.

می‌توانید سری به مهد کودک نزدیک محل زندگی خود بزنید و ببینید که نیاز به معلم جایگزین دارند یا خیر و در صورت نیاز چه شرایطی دارند. مثلا برخی از مسئولین مهد کودک از متقاضیان، مدرک عدم سوء پیشینه می‌خواهند و برخی دیگر استخدام در مهد کودک را منوط به جواب مثبت آزمایشات پزشکی و جسمی می‌دانند.

در حین مصاحبه برای کار در مهد کودک در مورد علاقه‌ی خود به بچه‌ها صحبت کنید. در مورد تجربه‌های پیشین خود که در کار با کودکان یا بچه‌های مهد کودک داشته‌اید مثال‌هایی بزنید.

خود را برای اولین جلسه‌ی کار به‌عنوان معلم جایگزین مهد کودک آماده کنید. برنامه‌هایی برای فعالیت‌های کلاسی مهد کودک بریزید و این را هم مد نظر داشته باشید که بچه‌های مهد کودک در مقایسه با بچه‌های بزرگ‌تر سلیقه‌ها و مهارت‌های متفاوتی دارند.

سعی کنید با بازی‌های جذاب و متنوع کلاس‌های پر سر و صدا را تحت کنترل در بیاورید. این بازی‌های مهد کودک باید هدف آموزشی داشته و در عین حال سرگرم کننده باشند. به عنوان مثال بازی را انجام دهید که به رشد حواس پنج‌گانه‌ی بچه‌های مهد کودک کمک کند. مثلا می‌توانید از بچه‌ها بخواهید چشمان خود را ببندند و سعی کنند با در دست گرفت یک شی نام آن را بگویند. با این کار حس لامسه آن‌ها تقویت می‌شود و به رشد آن بیشتری می‌کند. یک شی ساده مثل یک سیب یا یک برگ را به بچه‌های مهد کودک نشان دهید و از آن‌ها بخواهید آن را در دفتر نقاشی خود بکشند. می‌توانید بازی‌هایی را که در زمان کودکی انجام می‌دادید و از آن‌ها لذت می‌بردید با بچه‌های مهد کودک انجام دهید.


منبع : Ehow