فرض کنید که در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کرده‌اید و هفته‌ای دو یا سه بار با جدیت ورزش می‌کنید. در کلاس‌های ایروبیک شرکت کرده و برای تقویت عضلات خود تمرینات سخت و منظم هوازی انجام می‌دهید. در خانه نیز رژیم غذایی سالمی دارید و روزانه مقدار زیادی آب می‌نوشید. دیروز نیز حس کردید که لباس‌های‌تان برای شما کمی گشاد شده‌اند. احساس شادابی می‌کنید و به نظر دوستان‌تان ظاهرتان نیز بهتر شده است. اما وقتی روی ترازو می‌روید با دیدن وزن خود شدیدا عصبانی می‌شوید زیرا وزن شما افزایش پیدا کرده است. عصبانی نشوید، این مشکل معمولا برای کسانی رخ می‌دهد که می‌خواهند وزن کم کنند.

فیزیولوژی

وقتی مدام به باشگاه ورزشی می‌روید و ورزش می‌کنید عضلات شما حجیم‌تر و سنگین‌تر می‌شوند. بنابراین همزمان با کاهش مقدار بافت‌های چربی بر وزن عضلات شما افزوده می‌شود. وزن عضلات از چربی بیشتر است به همین دلیل با ورزش وزن شما افزایش پیدا می‌کند. با این وجود سوخت و ساز عضلات در حدود 10 تا 20 برابر سوخت و ساز چربی است و این بدین معنی است که میزان انرژی مصرفی عضله از چربی بیشتر است. انرژی مصرفی عضلات از سوختن بافت چربی بدست می‌آید بنابراین با افزایش بافت عضلانی، بافت چربی بدن کاهش پیدا می‌کند و ترازو توانایی نشان دادن این موضوع را ندارد.

اهمیت بافت عضلانی

عضلات به شما توانایی لازم برای بلند کردن اشیا و خم شدن و حرکت کردن را می‌بخشند. با استفاده از دستگاه‌های قدرتی باشگاه ورزشی و زونه زدن، عضلات شما تقویت می‌شوند و کارایی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگرچه وزن عضله بیشتر از بافت چربی است اما فضای کمتری را در بدن شما به خود اختصاص داده‌ است زیرا فشردگی آن بیشتر است یعنی متراکم‌تر است. برای درک این تفاوت یک توپ ساحلی نازک و بزرگ را با یک توپ پلاستیک کوچک مقایسه کنید. توپ ساحلی بزرگ‌تر اما سبک‌تر است اما توپ پلاستیکی اگر‌چه کوچک‌تر است و فضای کمتری اشغال می‌کند اما سنگین‌تر است. حالا تصور کنید که این دو توپ جزیی از بدن شما هستند. دوست دارید کدام یک بیشتر از دیگری در بدن شما وجود داشته باشد؟!

هنگام رفتن به باشگاه ورزشی به صورت منظم ترازو نباید تعیین‌کننده‌ی موفقیت یا شکست شما در رسیدن به تناسب اندام باشد.

راه حل

اول از همه باید این فکر را از ذهن خود دور کنید که ترازو تعیین‌کننده‌ی موفقیت یا شکست شماست. تصمیم بگیرید که رفتن به باشگاه ورزشی به صورت منظم، ورزیدگی جسمانی و افزایش بافت عضلانی که با افزایش وزن همراه است را می‌پسندید یا کاهش بافت عضلانی و چربی و کاهش وزن را. بهتر است قبل از هر کاری مقدار بافت چربی بدن خود را با مراجعه به یک متخصص ورزشی تعیین کنید. پیشرفت واقعی زمانی حاصل می‌شود که ببینید نسبت عضله به چربی بدن‌تان تغییر کرده است زیرا در این صورت شما موفق شده‌اید بافت و ترکیب بدن‌تان را تغییر دهید. به عبارت ساده‌تر از بافت چربی شما کم شده و به بافت عضلانی بدن شما افزوده شده است.

اهداف جدید

بعد از آن‌که فهمیدید مقدار وزن تعیین کننده میزان موفقیت تمرینات شما در باشگاه ورزشی نیست زمان آن می‌رسد که یک معیار جدید برای خود تعیین کنید. ابتدا برای چند هفته لباس‌های کوچک‌تری بپوشید. متوجه خواهید شد که هفته به هفته این لباس‌ها برای شما کوچک‌تر می‌شوند و این نشان‌دهنده موفقیت شماست. دوم این‌که هر هفته سایز خود را یادداشت کنید و از خود فیلم و عکس بگیرید. هر هفته نتایج را بررسی و مقایسه کنید. آن وقت متوجه خواهید شد که تمرینات باشگاه ورزشی شما تا چه حد موثر بوده است.

اندازه گیری بافت عضلانی

بهترین قسمت‌ها برای اندازه‌گیری بازو، روی سینه، دور کمر از روی ناف، روی باسن، بالای ران و عضله‌ی پشت پا می‌باشد. سعی کنید هر دفعه متر را در یک جای معین قرار دهید تا ارزیابی بهتر و دقیق‌تری داشته باشید. در مورد بازو، ران و ساق پا برای جلوگیری از اشتباه متر را در قسمت‌های کلفت‌تر قرار دهید.

منبع : Livestrong