آیا املاک شما در چند سال آینده نیز جاذبه کنونی خود را خواهد داشت؟ بهترین روز برای فکر کردن به فروش املاک همان روزی است که آن را می‌خرید. اگر املاکی که می‌خرید هنگام فروش سود خوبی داشته باشد می‌توانید هر وقت خواستید آن را به قیمت مناسبی بفروشید. اما بسیاری از افراد در هنگام خرید املاک به ارزش بازفروشی آن توجهی نمی‌کنند. اشتباه آن‌ها این است که فقط به مناسب بودن املاک برای رفع نیازهای کنونی‌شان توجه می‌کنند.
مهمترین فاکتور در ارزش فروش املاک موقعیت مکانی آن‌ها است. شاید شما هم شنیده باشید که مشاورین املاک همیشه واژه موقعیت را تکرار می‌کنند؛ موقعیت، موقعیت، موقعیت. اگر املاک را در یک موقعیت مکانی خوب بخرید احتمال این‌که همان املاک در سال‌های آینده نیز ارزش کنونی خود را داشته باشد بسیار زیاد است و می‌تواند مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. در طرف مقابل اگر موقعیت مکانی املاکی که خریده‌اید خیلی مطلوب نباشد امکان فروش املاک در آینده با قیمت مناسبی را نخواهید داشت و مشتری‌های زیادی به خریدن خانه شما رغبت نشان نخواهند داد.
شما نمی‌توانید تغییراتی که ممکن است در موقعیت املاک شما تاثیر بگذارد را پیش‌بینی کنید اما باید از قبل آن‌ها را مد نظر قرار دهید. شاید ملکی بخرید که روبه روی آن یک فضای باز وجود داشت و این فضای باز را از نقاط قوت آن ملک بدانید. اما اگر نقشه‌های شهری را بررسی کنید می‌فهمید که قرار است در آن منطقه باز یک خیابان بزرگ احداث شود. 5 سال بعد فروش آن املاک با وجود ماشین‌هایی که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از آن عبور می‌کنند بسیار سخت خواهد بود. شاید پیش بینی این‌گونه تغییرات غیرممکن باشد اما باید در حد امکان بررسی‌های لازم را در این موارد انجام داد.

نشانه‌های یک خانه با موقعیت مکانی و قیمت فروش مناسب

اول از همه ببینید چه نوع خریدارانی به خرید این املاک رغبت نشان می‌دهند. سپس به پارامترهای املاکی که آن فروشنده نیاز خواهد داشت فکر کنید. آیا املاک شما آن پارامترها را در خود دارد؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که املاک با قیمت فروش خوب چه خصوصیاتی دارد:

املاک هر چه بزرگ‌تر باشد مشاورین املاک بیشتر برای فروختن آن تلاش خواهند کرد.

داشتن بیشتر از دو اتاق خواب

اگر املاک اطراف ملک شما همه تقریبا دو اتاق خواب دارند نمی‌توان ملک شما با دو اتاق خواب را یک ناامیدی و ضرر بزرگ دانست. اما باید بدانید که با دو اتاق خواب احتمالا نخواهید توانست یک خانواده‌ی دارای فرزند را به خرید املاک خودتان ترغیب کنید. بسیاری از زوجین به یک اتاق خواب مهمان و حداقل یک دفتر کار برای خود نیز نیاز دارند. داشتن املاک با سه یا تعداد بیشتری اتاق خواب ارزش فروش ملک شما را بالا خواهد برد. در ضمن املاک هر چه بزرگ‌تر باشد مشاورین املاک بیشتر برای فروختن آن تلاش خواهند کرد.

داشتن بیشتر از یک سرویس بهداشتی

خریداران بدون شک املاکی که یک سرویس بهداشتی دارد را نیز خواهند خرید اما با قیمتی به مراتب کمتر. خانواده‌هایی که برای اولین بار ملک می‌خرند املاک دارای دو سرویس بهداشتی را به املاک با یک سرویس بهداشتی ترجیح می‌دهند حتی اگر هزینه‌ی ساخت یک سرویس بهداشتی جدید کمتر از اختلاف قیمت بین ملک اول و دوم باشد. 
علاوه بر این داشتن یک خانه دارای دو سرویس بهداشتی ساده یا بیشتر نیز کافی نیست. باید بدانید که معمولا خانه‌هایی که دارای حمام‌های بزرگتری هستند ارزش فروش بالاتری دارند.

داشتن فضای خانوادگی

عبارت «فضای خانوادگی» کمی گیج کننده است. فضای خانوادگی فضایی است که افراد خانواده یا گروهی از افراد بتوانند در آن دور هم جمع شوند. خریداران برای پذیرایی از دوستان و برگزاری مجالس و مراسم عروسی کوچک به فضایی بزرگ و غیر رسمی نیاز دارند. دوران اتاق‌های نشیمن و پذیرایی رسمی به سر آمده است. امروزه هر فضایی در خانه به کار خاصی اختصاص داده شده است و بعضی اوقات نیز از یک فضا استفاده دوگانه‌ای می‌شود.

داشتن فضای زیاد برای نگهداری لباس‌ها و وسایل

همه‌ی ما می‌دانیم که در قرن 21 وسایلی که هر فرد دارد بسیار بیشتر از قرون گذشته است و باید در خانه فضای کافی برای نگهداری این همه وسایل وجود داشته باشد. داشتن کمد دیواری بزرگ برای املاک ضروری است و فروختن املاک دارای کمد دیواری کوچک مشکل است.

برخلاف گذشته که ملک دو طبقه مزیت محسوب می‌شد خریداران امروزی املاک یک طبقه را ترجیح می‌دهند.

یک طبقه بودن خانه

در گذشته داشتن یک ملک دو طبقه مزیت محسوب می‌شد اما امروزه سلیقه‌‌ی مردم تغییر کرده است. حتی اگر به قیمت از دست دادن فضای حیاط نیز منجر شود باز خریداران امروزی املاک یک طبقه را ترجیح می‌دهند. اما باید محله و خانه‌های اطراف را در نظر بگیرید. سعی کنید که در محله‌هایی که ترکیبی از املاک یک طبقه و دو طبقه است از خرید املاک یک طبقه‌ای که بین املاک دارای چند طبقه قرار گرفته است خودداری کنید زیرا املاکی با این موقعیت مکانی از ارزش فروش بالایی برخوردار نیستند. البته اگر چنین ملکی را به یک سازنده بفروشید می‌توانید پول بسیار خوبی به جیب بزنید. 

داشتن پارکینگ

شما برای نگهداری خودرو خود به پارکینگ نیاز دارید پس بهتر است ملکی بخرید که دارای پارکینگ باشد مگر این‌که در محله‌هایی زندگی کنید که رفت و آمد عمدتا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌شود. اگر پارکینگ سرپوشیده و محصور باشد بهتر خواهد بود.

داشتن فضای باز و راهروهای پهن

کمتر خریداری هست که به فضاهای تنگ و تاریک علاقه‌ داشته باشد و فروش چنین املاکی برای مشاورین املاک نیز مشکل است. معمولا خریداران فضاهای دارای نور طبیعی و با فضای باز را می‌پسندند طوری که بتوانند راحت به فضاهای دیگر دسترسی داشته باشند. بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند دوست ندارند که اتاق نشیمن و اتاق‌های خواب فاصله زیادی از هم داشته باشند.

به روز بودن و نوسازی 

باید گفت که تعمیرات و بازسازی شخصی باعث افزایش ارزش فروش املاک می‌شود. مشاورین املاک توصیه می‌کنند حمام‌ها و آشپزخانه‌ی خانه‌های قدیمی بازسازی شوند. برخی از خریداران نیز املاک دارای سیستم گرمایشی - سرمایشی مرکزی را ترجیح می‌دهند.

منبع : Thebalance