فروش املاک می‌تواند یک فرآیند یک طرفه باشد. چه فروشنده و چه خریدار املاک باشید، ممکن است در فرآیند خرید و فروش با عکس‌العملی از طرف مقابل مواجه شوید که خوشایندتان نباشد. آیا خریداران املاک به اهداف شما به عنوان فروشنده اهمیتی می‌دهند؟ دقیقا چه تعداد پیشنهاد قبل از این که پیشنهاد شما مورد موافقت قرار گیرد روی میز بوده است؟ 
در این جا می‌خواهیم به پشت صحنه‌ی واقعیاتی که در مورد مشاورین املاک و حرفه‌ی آن‌ها و هم‌چنین رازهای این افراد وجود دارد اشاره کنیم.

حق کمیسیون مشاور املاک قابل مذاکره است

برخی افراد بر این باورند که حق کمیسیون مشاور املاک همیشه 6 درصد ثابت است که نیمی از آن را فروشنده یا نماینده او و نیمی دیگر را خریدار یا نماینده او متقبل می‌شود. اگر چه در بسیاری از معاملات چنین قانونی وجود داشته و معمولا اعمال می‌شود اما ثابت بودن این مقدار در همه شرایط نیز زیاد قانونی نیست و ممکن است در شرایطی خاص این مقدار کاهش یا حتی افزایش یابد. هر دلالی باید به طور مستقل قیمتی را اعلام کند و فروشنده نیز می‌تواند قبل از امضا کردن قرارداد در مورد این قیمت و درصد کمیسیون با وی مذاکره کند.

خانه‌ شما نامرتب و به هم ریخته است

اشکالی ندارد فضای املاک شما طوری باشد که همه با دیدن آن بدانند که افرادی در این محل سکونت دارند، اما خریداران املاک دوست ندارند خانه‌ای را ببینند که جوراب‌های بدبوی ورزشی صاحب آن روی تخت افتاده است. به محض این‌که خریدار با یک اتاق شلوغ، نامرتب و کثیف مواجه شود دیگر به سراغ اتاق‌های دیگر نرفته و به‌جای آن از درب ورودی خارج می‌شود. 

بوی بد خانه یکی از عوامل مهم در فروش املاک است که مشاور املاک این موضوع را نیز به روی شما نمی‌آورد.

خانه‌ی شما بوی بدی می‌دهد

اگر در خانه‌ی خود، حیوان خانگی دارید بسیاری از مشاورین و دلالان املاک احتمالا به شما نخواهند گفت که بوی ادرار و مدفوع حیوان فضای خانه‌ی شما را پر کرده و تاثیر بدی بر روی خریدارانی که از خانه‌ی شما دیدن خواهند کرد دارد. اما اگر خانه‌ی شما یک بوی بد مشخص دارد(بوی ماهی که دیشب پخته‌اید را می‌دهد یا بوی آشغال‌های آشپزخانه است یا بو از جانب یخچال است، که ممکن است باعث شود خریداران ترجیح دهند خیلی سریع خانه را ترک کنند، این موضوع می‌تواند از جانب مشاور املاک اعلام شده و شما نیز در صدد رفع آن برآیید. البته ممکن است مشاور املاک این موضوع را نیز به روی شما نیاورد. اگر چه قرار دادن یک نوشیدنی گازدار با درب باز در داخل یخچال ممکن است بوی بد یخچال را به طور کامل از بین ببرد، اما ایده‌ی بدی نخواهد بود اگر غذاهای کپک زده را از یخچال بیرون آورده و دور بریزید و مایعات بدبویی که داخل یخچال ریخته‌اند را با یک پارچه‌ی تمیز پاک کنید. وقتی که غذاهای فاسد شده و کپک زده را داخل سطل آشغال ریخته و از بوی بد آن‌ها خلاص شدید، بهتر است علاوه بر عوض کردن کیسه‌ی داخل سطل آشغال، با یک خوشبو کننده داخل یخچال و محیط خانه را خوشبو کنید.
صاحب خانه‌ها معمولا متوجه بوی مشمئز کننده‌ی موجود در خانه‌های خود نمی‌شوند، اما مهمانان و افراد غریبه‌ای که وارد خانه‌ی آن‌ها شوند خیلی سریع بوی بد خانه را تشخیص خواهند داد. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار پنجره‌ها را باز کرده و اجازه دهید که هوای آزاد وارد خانه‌ی شما شود. با این کار می‌توانید علاوه بر تعویض هوای خانه و برطرف شدن بوی بدن از چسبیدن و زنگ زدن پنجره‌های املاک خود نیز جلوگیری کنید.

مشاور املاک کنترل زیادی روی شرایط ندارد

هنگام بستن قرارداد با یک مشاور املاک ممکن است وی به شما بگوید که می‌تواند خانه‌ی شما را خیلی سریع بفروشد و البته باید این کار را نیز بکند. اما در واقع آن‌ها کنترلی بر روی این موضوع ندارند و نمی‌توانند تاریخ فروش خانه‌ی شما را با قاطعیت بیان کنند. درست است که یک مشاور املاک باید همه‌ی شرایط را طوری آماده کند که خانه‌ی شما در سریع‌ترین زمان ممکن به فروش برسانند، اما حتی اگر همه شرایط و پیش نیازها را به خوبی و درستی آماده کرده باشند نتیجه‌ی کار از دست آن‌ها خارج خواهد بود. برای رفع این مشکل بهتر است قبل از استخدام یک مشاور املاک و قرارداد بستن با وی باید از او بپرسید که معمولا و به طور متوسط چقدر طول می‌کشد تا یک خانه همانند خانه‌ی شما را به فروش برسانند. این برآورد را با برآوردهای دیگر مشاوران املاک منطقه مقایسه کنید و در آخر می‌توانید برگ برنده خود را انتخاب کنید.

هیچ‌گاه از مشاور املاک خود در مورد نژاد یا قومیت خریداران سوال نکنید.

از مشاور املاک خود در مورد نژاد یا قومیت خریداران سوال نکنید

اخلاقی نیست که از مشاور املاک خود بخواهید خانه‌هایی را به شما معرفی کند و نشان بدهد که صاحبان یا ساکنان ‌آن‌ها از یک نژاد، رنگ پوست، ملیت، دین و جنسیت خاصی بوده یا معلولیت خاصی دارند. در طرف مقابل حق ندارید از وی بخواهید که خانه‌هایی را به شما معرفی کند که صاحبان آن‌ها از نژاد و ملیت و دین خاصی نباشند. حتی نباید از وی بخواهید به شما بگوید که همسایه بغلی شما چند فرزند دارد. این تفکرات نژادپرستانه را در مسائل تجاری نباید دخالت دهید. از لحاظ قانونی او نمی‌تواند به شما بگوید که خریدار ملک شما یا فروشنده‌ی ملکی که می‌خواهید بخرید کیست و کجا زندگی می‌کند. حتی اگر بداند هم نباید به شما بگوید و شما نیز نباید او را مجبور به جواب دادن به چنین سوالاتی بکنید.
به عبارت دیگر اگر تازه در محله‌ای ساکن شده‌اید و سعی دارید اطلاعاتی در مورد همسایه‌ها بدست آورید راه‌های دیگری برای این کار وجود دارد که بر عهده‌ی خود شما خواهد بود. برای مثال در محله‌ی مورد نظر قدم بزنید یا با ماشین خیابان‌های آن را بگردید. حتی می‌توانید به فروشگاه‌ها، کافه‌ها و بازارهای محله رفته و عکس العمل افراد محلی را بررسی کنید. می‌توانید در مورد میزان جرم و جنایت در محله، مدارس ایالتی و حال و هوای محله‌ی خود تحقیق کنید. بعد از مدتی تحقیق به راحتی می‌توانید بگویید که آن محله برای شما و خانوادتان مناسب است یا خیر.

شما توان خرید این خانه را ندارید

یک مشاور املاک می‌تواند به شما کمک کند که یک خانه را بخرید، اما اگر شما از لحاظ مالی از آمادگی لازم برخوردار نباشید آن‌ها نمی‌توانند معامله‌ی بین شما و فروشنده را منعقد کنند. به یاد داشته باشید که مشاورین و دلالان املاک معجزه‌گر نیستند و وظیفه‌ی یک مشاور املاک نیست که بودجه‌ی شما را تعیین کند. بنابراین بهتر است بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید را به وی اطلاع دهید و سعی کنید دنبال مواردی باشید که توان خرید آن‌ها را دارید.

منبع : Trulia