چه یک یوگی تازه کار باشید و چه سال‌ها در این ورزش استخوان خورد کرده باشید، حتما این را می‌دانید که یک مربی خوب یوگا چه قدر می‌تواند تاثیر گذار باشد. گاهی اوقات حتی کار کشته ترین مربیان یوگا هم ممکن است تمریناتی به شما بدهند که واقعا مناسب شما نباشد.

پس اگر مربی یوگا کاری از شما خواست یا توصیه‌ای کرد آن را به‌عنوان یک پیشنهاد بپذیرید ولی فکر نکنید که چون او این توصیه را کرده وحی منزل است. آنجل دسانتیس که خود مربی یوگا است می‌گوید «شما بدن خود را بهتر از مربی‌تان می‌شناسید پس بهتر از او می‌دانید چه حرکتی برای شما خوب است و چه حرکتی بد.» اگر به این شک دارید که مربی یوگا اطلاعات اشتباه می‌دهد یا شما را وادار به انجام حرکتی می‌کند که آمادگی آن را ندارید، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که به حرف مربی یوگا گوش ندهید. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم در چه شرایطی باید به حرف‌ مربی یوگا خود گوش ندهید و آن را نادیده بگیرید.


هنگامی که از شما می‌خواهد زانو‌ها یا آرنج‌های خود را قفل کنید

قفل کردن زانو‌ها یا آرنج‌ها در یوگا به هیچ عنوان کار خوبی نیست چون منجر به هیپراکستنشن یا حرکت بیش از حد مفصل به عقب می‌شود. دسانتیس می‌گوید «اگر مربی از شما خواست زانو‌های خود را به سمت بیرون قفل کنید از او بخواهید معنای آن را برای شما روشن کند. این کار به خصوص در یوگا سبک بیکرام رایج است.» هدف از این کار دقیقا این است که عضلات بالای زانو را بکشید.


هنگامی که می‌گوید تنفس همه چیز است

منظور ما را اشتباه نگیرید. تنفس از مهم‌ترین بخش‌های یوگا است. کریستین مکگی یکی دیگر از مربیان مشهور یوگا می‌گوید «تنفس سیستم عصبی پاراسمپاتیک را آرام می‌کند، بدن را گرم نگه می‌دارد و باعث تمرکز حواس ما می‌شود.» اما فکر نکنید اگر نمی‌توانید در آن واحد روی تنفس و حرکت تمرکز کنید پس این حرکت یوگا هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. مکگی در ادامه می‌گوید «حتی اگر در ابتدا در تنفس یا هماهنگ کردن نفس با حرکتی که انجام می‌دهید مشکل دارید، باز هم از مزایای حرکات یوگا بی‌بهره نمی‌مانید. کافی است کمی صبور باشید. به مرور زمان یاد می‌گیرید چه طور نفس و حرکت را با هم هماهنگ کنید.»


اگر انجام کامل یک حرکت یوگا باعث ایجاد ناراحتی و درد شدید در شما می‌شود آن را با مربی خود در میان بگذارید.

وقتی تنظیم حرکت و انجام کامل آن دردناک است

انجام صحیح و کامل حرکت خیلی خوب است اما بدن همه‌ی افراد مثل هم نیست. پس اگر انجام کامل یک حرکت یوگا باعث ایجاد ناراحتی و درد شدید در شما می‌شود آن را با مربی خود در میان بگذارید. دسانتیس می‌گوید «در یکی از کلاس‌هایم مشغول انجام حرکت خم به پشت بودیم که متوجه شدم یکی از خانم‌ها پاشنه‌هایش را بالا نگه داشته. پیش او رفتم تا آن‌ها را بشکل درست تنظیم کنم و از او خواستم که پاشنه‌هایش را پایین بیاورد. او مرا در جریان جراحی پشت خود قرار داد و من بلافاصله گفتم ایرادی ندارد پاشنه‌هایت را پایین نیاور.»

همین‌طور هرگز نباید به خود فشار بیاورید تا حرکتی را که برای آن آمادگی ندارید انجام دهید به ویژه اگر فکر می‌کنید با انجام این حرکت یوگا ممکن است به خود آسیب بزنید. مکگی می‌گوید «یوگا یک فرآیند است و باید با توجه به وضعیت بدنی خود در این ورزش پیشرفت کنید. هیچ‌گاه نباید خود را وادار کنید یک حرکت سخت را وقتی که بدن شما جوابگو نیست انجام دهید.»


وقتی مربی شما در مورد فواید درمانی یوگا اغراق می‌کند

یادتان باشد او مربی یوگا است نه یک پزشک داخلی. بله درست است، ورزش یوگا به بدن اکسیژن رسانی می‌کند و خون را به گردش در می‌آورد اما اگر مربی یوگا شما در این مورد اغراق کرد به او زیاد اعتماد نکنید. مکگی می‌گوید «آیا یک حرکت پیچشی در یوگا می‌تواند سموم کبد را دفع کند؟ احتمالا خیر. برخی از حرکات یوگا روی اعضای داخلی بدن فشار آورده و کمی آن‌ها را ماساژ می‌دهند اما بدن ما به صورت طبیعی سموم را دفع می‌کند.»


وقتی در زمینه‌ تغذیه توصیه‌هایی به شما می‌کند

مربی شما نه تنها پزشک بلکه متخصص تغذیه هم نیست. پس اگر مربی یوگا سبک بیکرام به شما گفت این غذا را بخورید یا از خوردن آن غذا صرف نظر کنید تا بهترین نتیجه را از یوگا بگیرید چشم و گوش بسته قبول نکنید. مکگی می‌گوید «ورزش یوگا نیاز به داشتن رژیم غذایی خاصی ندارد.  اگر به شما گفتند که در طول کلاس یوگا نباید آب بنوشید چطور؟ اصلا گوش نکنید. اگر تشنه شدید باید آب بنوشید.»


وقتی به شما می‌گوید دعا یا ورد بخوانید

برخی‌ها از جنبه‌ی روحانی و معنوی یوگا بسیار لذت می‌برند اما اگر شما جزء این دسته از افراد نیستید هیچ ایرادی ندارد. مکگی می‌گوید «خواندن ورد یا دعا در یوگا کار خوبی است اما برخی‌ها آن را نمی‌پسندند که هیچ ایرادی هم ندارد.» هنگامی که دیگران مشغول گفتن ورد هستند شما می‌توانید خیلی ساکت روی تشک خود بنشینید یا دراز بکشید.


منبع : Prevention