آستیگماتیسم یکی از مشکلات بسیار رایج بینایی است و اکثر مردم حداقل کمی آستیگماتیسم را دارند. آستیگمات خفیف، اغلب تاثیری در وضوح بینایی ندارد و بنابراین نیازی به درمان آن نیست.
در اغلب موارد آستیگماتیسم شدید موجب تاری دید می‌شود و نیاز به درمان دارد. آستیگماتیسم در اثر شکل نامعمول قرنیه، لایه شفاف جلویی چشم یا درنتیجه انحنا و خمیدگی لنز درون چشم به‌وجود می‌آید. 
در صورتی‌ که قرنیه یا لنز شکل طبیعی نداشته باشند، نور به‌درستی روی شبکیه یا سطح پشتی چشم متمرکز نمی‌شود. درنتیجه، دید چه در فاصله دور و چه نزدیک تار می‌شود.
آستیگماتیسم می‌تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق بیافتد و یا ممکن است با دوربینی یا نزدیک‌بینی همراه باشد. بیماران دارای چشم آستیگمات ممکن است در صورت عدم استفاده از عینک یا لنز، دچارخستگی چشم‌ و سردرد شوند.
در حالت استیگماتیسم به‌جای این‌که انحنای قرنیه شبیه به توپ بیسبال باشد، بیشتر شبیه به توپ فوتبال است. این حالت باعث می‌شود نور به‌جای برخورد با یک نقطه‌ی واحد، با چند نقطه چشم برخورد کند و سیگنال‌های مختلفی به مغز مخابره شود و همین امر باعث تاری و کج شدن تصویر می‌شود. آستیگماتیسم می‌تواند به‌صورت ارثی و از والدین به کودک برسد یا در اثر یک جراحت یا بیماری چشمی ایجاد شود. اغلب بیمارانی که دارای چشم آستیگمات هستند، برای رفع این عیب باید از  عینک یا لنز استفاده کنند.

عمل لیزیک برای اصلاح آستیگماتیسم با شکل‌دهی دوباره به قرنیه به‌منظور اصلاح راه ورود نور به پشت چشم انجام می‌شود.

آیا عمل جراحی لیزیک برای رفع آستیگاتسیم کاربرد دارد

سوالی که اغلب برای بیماران پیش می‌آید این‌ است که آیا آستیگماتیسم نیز یک عیب انکساری است و با لیزیک درمان می‌شود؟ آستیگماتیسم نمی‌تواند باعث شود که بیمار گزینه مناسبی برای عمل لیزیک نباشد زیرا با وجود تکنولوژی‌های مورد تایید وزارت بهداشت، این امکان برای بیماران دارای مشکل آستیگمات نیز وجود دارد که با استفاده از عمل لیزیک به نتایج مثبتی برسند.

با استفاده از لیزیک برای بیمارانی که مشکل آستیگماتیسم دارند، می‌توان توسط اشعه لیزر انحنای قرنیه را تغییر داد. با این‌ وجود قبل از انجام عمل تمامی بیماران باید مورد ارزیابی قرار بگیرند زیرا همه‌ی افراد نمی‌توانند کاندیداهای مناسبی برای انجام لیزیک باشند.

جراحی لیزیک چگونه در درمان آستیگماتیسم کاربرد دارد

عمل لیزیک برای اصلاح آستیگماتیسم با شکل‌دهی دوباره به قرنیه به‌منظور اصلاح راه ورود نور به پشت چشم انجام می‌شود. بنابراین این منحنی مدور امکان تمرکز مفید و موثر اشعه‌های نور را به چشم می‌دهد و درنتیجه باعث وضوح بینایی می‌شود. با عینک و لنز هم می‌توان آستیگماتیسم را به‌صورت موقتی رفع کرد، اما درمان همیشگی و دائمی آن لیزیک است.

منبع : Qualsight