زمانی که باردار می‌شوید بدن شما دچار تغییرات فیزیولوژیکی زیادی می‌شود و در مدت بارداری باید از انجام بعضی فعالیت‌ها و استفاده از روش‌های درمانی خاص خودداری کنید. سوالی که همواره زنان باردار از دندانپزشکان می‌پرسند این است که آیا ایمپلنت‌ دندان در دوران بارداری برای آن‌ها مضر است؟
کوتاه‌ترین پاسخ به این سوال این است که بهتر است انجام ایمپلنت‌ دندانی در زنان باردار به بعد از سه ماه اول بارداری موکول شود. با این وجود بسیاری از دندانپزشکان و جراحان فک و دندان توصیه می‌کنند که بهتر است خانم‌ها تا اتمام دوره بارداری برای انجام کاشت ایمپلنت‌ دندانی صبر کنند و برای این توصیه خود دلایل زیر را عنوان می‌کنند:
  • عکسبرداری با اشعه‌ی ایکس: اگرچه انجمن متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان اعلام کرده است که عکسبرداری از دندان با استفاده از اشعه ایکس هیچ خطری برای زنان باردار ندارد، اما تماس داشتن یک نوزاد متولد نشده با اشعه ایکس در حین انجام رادیولوژی با خطراتی همراه است. اگر‌چه در عکسبرداری با رادیولوژی تنها ناحیه دهان را در معرض اشعه ایکس قرار می‌دهد اما بسیاری از زنان باردار خود را از هر نوع اشعه‌ای در زمان بارداری دور نگه می‌دارند.
  • بیهوشی: مطالعات نشان داده است که کاشت ایمپلنت‌ دندانی در دوران بارداری با استفاده از بی‌حسی موضعی خطری برای مادر و نوزادش ندارد اما توصیه می‌شود که در دوران بارداری از استفاده از هر نوع داروی بیهوشی عمومی خودداری کنید .
  •  استرس: انجمن بارداری آمریکا اعلام کرده است که استرس در دوران بارداری می‌تواند تاثیر منفی بر روی رشد نوزاد داشته باشد. انجام یک جراحی غیراورژانسی در دوران بارداری می‌تواند بر اضطراب مادر افزوده و رشد طبیعی نوزاد را به خطر بیاندازد. بنابراین اگر شرایط شما اورژانسی نیست کاشت ایمپلنت‌ دندانی را به دوره‌ی بعد از زایمان موکول کنید.

در دوران بارداری نباید از سلامت دهان و دندان غافل شد زیرا این موضوع در سلامت مادر و نوزاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

اگر چه برای انجام کاشت ایمپلنت‌ دندانی بهتر است که تا بعد از تولد کودک خود صبر کنید اما در دوران بارداری نباید از سلامت دهان و دندان غافل شد زیرا این موضوع در سلامت مادر و نوزاد نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در این‌جا به نکاتی که یک مجله معروف دندانپزشکی در مقاله‌ای با عنوان «سلامت دهان و دندان در دوران بارداری؛ نکاتی که  همه بر سر آن توافق دارند» ذکر کرده است اشاره می کنیم:
  • در دوران بارداری بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید تا لثه‌ها دچار خونریزی و التهاب نشوند و این مسئله‌ای است که بسیاری از زنان باردار به آن اهمیت نمی‌دهند. اگر از آخرین باری که به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید بیش از 6 ماه می‌‌گذرد، بهتر است برای انجام معاینات مربوط به دهان و دندان در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  •  روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید و هر شب دهان خود را با استفاده از محلول‌های غیرالکلی دارای فلوراید شستشو دهید.
  •  اگر صبح‌ها استفراغ می‌کنید، بهتر است بلافاصله یک قاشق جوش شیرین را در آب حل کرده  و با آن دهان خود را بشویید تا از اسیدی شدن محیط دهان و صدمه دیدن دندان‌ها جلوگیری شود.
  •  سعی کنید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و تا حد امکان از خوردن شیرینی خودداری کنید.