حیوانات خانگی عضوی از خانواده محسوب می‌شود. آن‌ها بهترین دوست‌تان هستند و در هنگام پیاده‌روی شما را همراهی می‌کنند. اما این دوستان وفادار هنگام بیماری نمی‌توانند به شما اطلاع دهند. پس چگونه باید از آسیب دیدگی احتمالی و یا بیماری حیوانات خانگی مطلع شد. در این مطلب با نشانه‌هایی آشنا خواهید شد که به شما می‌گویند حیوانات خانگی را به دامپزشکی ببرید.

تغییر در عادات غذایی

اگر سگ‌تان در روزی بسیار گرم یکی از وعده‌های غذایی را نخورد نگران نباشید، اما در صورتی که امتناع از خوردن غذا بیشتر از حد معمول شود زنگ خطر بیماری احتمالی به صدا در می‌آید. معمولا اگر حیوانات خانگی دو روز غذا نخورند به معنی این است باید او را به دامپزشکی ببرید. برخی از بیماری‌ها باعث می‌شوند که حیوانات خانگی عادات غذایی نامتعارف و غیر معمول داشته باشند. در صورتی که سگ شما تربیت شده است و به یک باره در سطل زباله به دنبال غذا می‌گردد، حتما برای چکاپ کامل او را به دامپزشکی ببرید.

تشنگی بیش از حد

به طور معمولا سگ بزاق زیادی ترشح می‌کند بنابراین نیاز زیادی به آب نخواهد داشت. سگی که زیاد آب می‌خورد ممکن است مبتلا به بیماری‌های کلیوی و یا دیابت باشد. شما می‌توانید زیاد آب خوردن حیوانات خانگی را از تکرر ادرار آن‌ها تشخیص دهید.

اگر علایم خستگی و بی‌حالی حیوانات خانگی بیش از دو روز طول کشید به دامپزشکی مراجعه کنید.

خستگی و تنبلی

سگی که احساس خستگی مفرط دارد احتمالا مبتلا به بیماری است. یک سگ بی‌ حال ممکن است تمایلی به بیرون رفتن یا بازی کردن نداشته باشد. اگر علایم خستگی و بی‌حالی حیوانات خانگی بیش از دو روز طول کشید به دامپزشکی مراجعه کنید.

خشک یا زبر شدن پوست

صاحبان حیوانات خانگی به خوبی می‌دانند که پوشش بدنی حیوانات خانگی مانند سگ باید پر پشت، درخشنده و نرم باشد. پوشش بدنی زبر و خشک، کدر و یا کم پشت نشانه‌ای برای بیماری است. علت این مسئله ممکن است غذای نامناسب، آلرژی و یا بیماری پوستی باشد. در هر صورت این مسئله نیاز به پیگیری جدی دارد و حتما باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

حالت تهوع

حالت تهوع نباید امری غیر عادی برای حیوانات خانگی تلقی شود. به طور معمول حیوانات خانگی به نسبت انسان بیشتر حالت تهوع دارند. اما اگر این حالت بیش از حد طول کشید و مرتبا تکرار شد، بهتر است دست بکار شوید و او را به دامپزشکی ببرید. حالت تهوع شدید ممکن است به دلیل کم آبی و یا اسهال باشد و اقدامات درمانی باید به سرعت انجام شود.

مدفوع غیر طبیعی

مدفوع سگ می‌تواند نشان دهنده‌ی خوبی برای میزان سلامتی باشد. معمولا مدفوع سگ سالم مرطوب است. مدفوع خشک یا سفت نشانه‌ی مشکلاتی مانند کم آبی و رژیم غذایی ناسالم است. شکل خاصی از مدفوع می‌تواند نشانه کرم و یا دیگر مشکلات حاد باشد و اگر سگ بیش از دو روز اسهال داشته باشد باید او را به دامپزشکی ببرید.

کاهش ناگهانی وزن حتی برای سگی که اضافه وزن دارد نشانه‌ی بیماری و مراجعه به دامپزشکی است.

کاهش وزن ناگهانی

کاهش ناگهانی وزن حتی برای سگی که اضافه وزن دارد هم نشانه‌ی بیماری است. اگر سگ به طور غیر منتظره  10 درصد وزن خود را از دست بدهد باید او را به دامپزشکی ببرید. در سگ‌‌های کوچک حتی کاهش وزن نیم کیلویی هم می‌تواند غیر عادی باشد.

قرمزی چشم

چشم درگاه ورودی به بدن سگ است. قرمزی چشم، ترشح بیش از حد و باریک شدن چشم‌ها ممکن است نشانه‌ی عفونت باشد. در صورت بروز قرمزی چشم سگ‌تان را به دامپزشکی ببرید تا او را کامل معاینه کند. درمان عفونت ساده است و با تجویز چند دارو برطرف می‌شود.

کشیدن دم روی زمین

اگر حیوانات خانگی دم خود را روی زمین می‌کشد، می‌تواند نشانه‌ی کرم، بیماری‌های کلیوی و یا دیابت باشد.

غریزه‌ی زنده ماندن سگ باعث می‌شود سعی کند در ظاهر سلامت به‌نظر برسد. شما به‌عنوان صاحب حیوانات خانگی وظیفه دارید تا در صورت بروز یکی از علایم ذکر شده حیوانات خانگی را به دامپزشکی ببرید تا معاینه شوند.

منبع : Healthline