ایمپلنتولوژیست شما دارای بورد تخصصی است یا خیر؟ هر دندانپزشکی با مدرک دندانپزشکی می‌تواند قانونا به کار کاشت ایمپلنت مشغول شود. متخصصان دندان‌سازی دو تا سه سال از دوره‌ی 4 ساله‌ی آموزشی خود را به صورت آموزش رزیدنتی می‌گذرانند. در دوره‌ی رزیدنتی آن‌ها مهارت‌ها و روش‌های جراحی و دانش تحقیق محور منجر به این روش‌های درمانی را می‌آموزند. هر شخصی که این دوره‌ها را با موفقیت به پایان برساند یک گواهینامه یا دانشنامه در حوزه‌ی تخصصی خود دریافت می‌کند. متخصص دندان‌سازی می‌تواند دوره‌های بورد تخصصی را طی کرده و به یک متخصص دندان‌سازی با تخصص بالا تبدیل شود. این فرآیند سه سال زمان برده و شامل آزمون‌های ترتیبی چندگانه برای اطمینان از این که فرد به بهترین استانداردها دست پیدا کند خواهد بود. 
زمانی‌که این آزمون‌های سخت، قبل از دوره‌ی بورد تخصصی با موفقیت گذرانده شد به فرد بورد تخصصی اعطا شده و یک دانشنامه‌ی تخصصی در حوزه‌ی تخصص خود را دریافت خواهد کرد. از سال 1939 تاکنون تنها 2.000 دندانپزشک چنین دانشنامه‌ای را دریافت کرده‌اند. مهم‌ترین ارگان برای اعظای این دانشنامه به دندانپزشکان و دندان‌سازان بورد دندانپزشکی (دندان‌سازی) ایالات متحده است.

سابقه ایمپلنتولوژیست

چه مدت است که ایمپلنتولوژیست شما در زمینه‌ی کاشت ایمپلنت‌های دندانی سابقه دارد؟ تکنولوژی کاشت ایمپلنت در چندین سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و این پیشرفت‌ها شرایط را برای نصب آن‌ها بسیار آسان کرده است. امروزه دندانپزشکان زیادی در این زمینه فعالیت دارند در حالی که آموزش چندانی در این زمینه ندیده‌اند و سابقه‌ی چندانی نیز در این حوزه ندارند. یک ایمپلنتولوژیست باتجربه و متخصص باید در حوزه‌ی کاشت ایمپلنت دارای مطالعات گسترده بوده و حتی مقالاتی در این زمینه نوشته باشد. در دوره‌ی رزیدنتی باید در حوزه‌ی کاشت ایمپلنت تحقیق کرده و تز پایانی خود را در این مورد نوشته باشد. هم‌چنین در طول دوره‌ی انجام کاشت ایمپلنت دندانی، ایمپلنتولوژیست باید هم‌چنان مطالعات خود را ادامه دهد تا هم از پیشرفت‌های جدید در این حوزه مطلع شده و هم بتواند در مواجهه با شرایط پیچیده و جدید بهترین عملکرد را داشته باشد. شرایط درمانی پیچیده به مهارت و سابقه‌ی بسیار بالایی نیاز دارند که تنها در صورتی ایمپلنتولوژیست می‌تواند بر این پیچیدگی‌ها فایق آید که در این زمینه دستکم 10 تا 15 سال تجربه داشته باشد.


تعداد انجام ایمپلنت دندانی در سال

ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما هر ساله چندین درمان ایمپلنت دندانی انجام می‌دهد؟ شما باید اطمینان پیدا کنید که ایمپلنتولوژیستی که ایمپلنت دندانی شما را در دهان‌تان می‌کارد با تجربه بوده و از دانش کافی در زمینه‌ی روش‌های متداول کاشت دندان برخوردار باشد. هم‌چنین وی باید با روش‌های پیچیده‌ی کاشت  ایمپلنت دندانی نیز آشنایی کافی داشته باشد. تفاوت بسیاری بین ایمپلنتولوژیستی که تنها 15 ایمپلنت دندانی انجام می‌دهد با دندانپزشکی که سالانه 100 مورد کاشت ایمپلنت دندانی دارد.

دوره‌های آموزشی و تخصصی

ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما در حوزه‌ی کاشت ایمپلنت‌های دندانی چه دوره‌های آموزشی و تخصصی را طی کرده است؟ همان‌طور که همه می‌دانیم در کمال تاسف امروزه بسیاری از دندانپزشکان و ایمپلنتولوژیست‌ها بعد از یک یا دو روز دوره‌ی آموزشی در حوزه‌ی کاشت ایمپلنت و تمرین بر روی مدل‌های پلاستیکی فک انسان یک ست از وسایل مورد نیاز برای انجام تجهیزات کاشت دندان را خریداری کرده و به این کار مشغول می‌شوند. اما شخصی که در این حوزه فعالیت دارد باید دوره‌های آموزشی بسیار طولانی‌تری را گذرانده باشد و با بیماران واقعی کار کرده باشد. همچنین در طول دوران انجام این کار نیز باید هر ساله در دوره‌های آموزشی جدید شرکت کند.

سابقه‌ی آموزش‌های متوالی و ادامه‌دار طی12 تا 24 ماه گذشته

آیا می‌توانید فهرستی از آموزش‌های متوالی و ادامه‌داری که ایمپلنتولوژیست شما در 12 تا 24 ماه گذشته دیده است را مشاهده کنید؟ تمامی مراکز آموزشی و ارزیابی دندانپزشکی سعی می‌کنند کمترین استانداردها را برای گذراندن دوره‌های تخصصی ارائه شده در این مراکز تعیین کنند و تا زمانی که دندانپزشکان شرکت کننده در این دوره‌های آموزشی در امتحانات عملی و غیرعملی موفق نشده و کمترین نمرات و مهارت‌های مورد نیاز و استاندارد آن مرکز را دریافت نکنند گواهینامه به آن‌ها اعطا نخواهد شد. با این وجود علی‌رغم تلاش‌های این مراکز و آزمون‌های جامع و مشکلی که برگزار می‌کنند باز هم گذراندن این دوره‌ها و امتحانات به این معنا نخواهد بود که دندانپزشکی که این دوره‌های آموزشی را طی کرده است قطعا قادر خواهد بود به راحتی کاشت ایمپلنت دندانی را انجام داده و از پس شرایط سخت و پیچیده برآید. دندانپزشکی که همواره در دوره‌های آموزشی و تخصصی شرکت کرده و به افزایش دانش خود و دنیای ایمپلنت دندانی اهمیت می‌دهد و همواره قصد دارد با جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های کاشت ایمپلنت آشنا شده و دانش قبلی خود در این مورد را افزایش دهد بدون شک قابل اعتماد‌تر و موفق‌تر خواهد بود و گزینه‌ی مناسبی برای مراجعه و سپردن دندان‌های‌مان به او خواهد بود.


تشخیص کامل و دقیق مشکل قبل از شروع درمان

آیا ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما قبل از تشخیص مشکل و شروع درمان به طور کامل و دقیق وضعیت شما و دندان‌ها و به طور ویژه مشکلی که به خاطر آن به وی مراجعه کرده‌اید را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ ایمپلنتولوژیستی که تنها به نگاه کردن به دندان‌های افتاده شما اکتفا می‌کند بدون شک به سلامتی دراز مدت دهان و دندان شما و موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی شما و همچنین نحوه‌ی تاثیر آن بر روی زیبایی کلی و کارکرد دهان شما اهمیت نخواهد داد. شما باید اطمینان حاصل کنید که معاینات اولیه شما شامل موارد زیر باشد:
  • اگر هنوز دندان شما نیفتاده است باید پیش بینی‌های دراز مدت در مورد آن صورت گیرد.
  • معاینه‌ی کامل سلامتی لثه‌ی شما باید صورت گیرد.
  • ارزیابی دقیق و کاملی از نحوه‌ی گاز گرفتن شما و مطابقت دندان‌های ردیف بالا و پایین و همچنین بررسی الگوهای افتادگی دندان‌ها یا شل شدگی آن‌ها و پوسیدگی و ساییدگی آن‌ها و به طور کلی مسایل مربوط به نحوه‌ی گاز گرفتن انجام شود.
  • باید بررسی‌های دقیقی انجام گیرد که مشخص شود آیا جای دندان افتاده و اندازه‌ی آن، شکل و مقدار استخوان موجود در این محل و بافت لثه‌ی آن که می‌خواهید ایمپلنت در آن جا کاشته شود مکان مناسبی خواهد بود یا خیر. آیا امکان چنین کاری وجود دارد یا خیر.
  • مشخص شود که سینوس‌ها و اعصاب دندان در کجا قرار دارند و انطباقاتی که باید قبل از کاشت دندان انجم شوند نیز از اول تعیین شوند.
  • ایمپلنتولوژیست باید در مورد تمامی روش‌های پیشرفته و جدید، نقاط ضعف و قوت روش‌های درمانی که ارائه می‌دهد با شما مشورت کند و در نهایت روشی که برای درمان شما انتخاب می‌شود با مشورت خود شما تعیین شده و پزشک تنها تصمیم گیرنده در این زمینه نباشد.


نشان دادن عکس‌هایی از قبل و بعد از کاشت‌ ایمپلنت‌ بیماران قبلی

آیا ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما عکس‌هایی از قبل و بعد از کاشت‌ ایمپلنت‌هایی که قبلا داشته‌اند را به شما نشان می‌دهد؟ هر کسی می‌تواند عکس‌هایی از ایمپلنت و کاشت ایمپلنت را در مجلات معتبر دندانپزشکی به شما نشان دهد. اما یک ایمپلنتولوژیست مجرب و باتجربه معمولا از بیماران و کارهای کاشت ایمپلنت دندانی که در مطب خود انجام داده تصاویری تهیه می‌کند و آن‌ها را به مشتریان آینده‌ی خود نشان می‌دهد تا آن‌ها از میزان تجربه و مهارت او اطلاع پیدا کنند.

استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها

آیا ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما از آخرین تکنولوژی‌ها برای تشخیص و درمان مشکل شما استفاده می‌کند؟ تکنولوژی‌های پیشرفته و جدیدترین یافته‌های علمی نه تنها باعث تشخیص هر چه سریع‌تر مشکل شما و درمان آن شده بلکه موثر بودن روش درمانی مورد نظر را نیز مورد تایید قرار خواهد داد. برخی از این روش‌های مدرن درمانی و تشخیصی عبارتند از:
  • تصاویری اشعه ایکس دیجیتال را می‌توان تنها 4 ثانیه بعد از گرفته شدن دید. یک دستگاه اشعه ایکس پانورامیک دیجیتال یک ابزار تشخیصی بسیار با ارزش است که در موارد ارزیابی سینوس‌ها و اعصاب دندان بسیار به کار خواهد آمد.
  • نرم افزار SimPlant به دندانپزشک که تصاویر کامپیوتری سه بعدی از استخوان فک بیمار را که توسط دستگاه سی تی اسکن گرفته شده است ببیند. همچنین بعد از آن وی قادر خواهد بود که مناسب بودن شرایط استخوان فک برای کاشت ایمپلنت را بررسی کرده و برنامه ریزی دیجیتالی انجام داده و نحوه‌ی کاشت ایمپلنت را به صورت دیجیتالی و مجازی شبیه سازی کند تا در انجام عملی کاشت ایمپلنت عملکرد بهتری داشته باشد.
  • فاکتورهای رشد از قبیل GEM 21,Emdogain و Infuse برای بالا بردن سرعت و کیفیت فرآیند بهبود بعد از انجام جراحی
  • تکنولوژی Piezotome   به دندانپزشک این امکان را می‌دهد که به دقت استخوان را بدون آسیب زدن به بافت‌های نرم و بدون داغ شدن بیش از حداستخوان برش دهد که این فاکتورها در سرعت بهبود بعد از جراحی بسیار موثر خواهند بود.


نوع ایمپلنت

ایمپلنوتولوژیست مورد نظر شما از چه نوع ایمپلنتی استفاده می‌کند؟ انواع مختلفی از ایمپلنت دندانی توسط ایمپلنتولوژیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیار مهم است که تنها از ایمپلنت‌هایی استفاده شود که توسط شرکت‌های معتبر که تاریخچه‌ی بسیار مثبت و درخشانی در زمینه ی تولید ایمپلنت دارند تولید شده باشند. در این صورت ایمپلنتولوژیست در نتیجه‌ی سر و کار داشتن دائم با این نوع ایمپلنت با نقاط قوت و ضعف آن‌ها آشنایی کامل داشته و می‌تواند از نتیجه‌ی کار خود اطمینان داشته باشد.

درصد موفقیت ایمپلنتولوژیست در جراحی‌های قبلی

درصد موفقیت ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما در جراحی‌های مربوط به کاشت ایمپلنت دندانی چقدر بوده است؟ پیشرفت در این حوزه از دندانپزشکی باعث شده است که کاشت ایمپلنت‌های دندانی بسیار آسان‌تر از گذشته باشد. با این وجود ایمپلنتولوژیست باید هر مورد را به طور جداگانه مورد بررسی و معاینه قرار داده و همه چیز را پیش بینی کند تا درصد موفقیت درمان افزایش یابد. درصد موفقیت جراحی‌های کاشت ایمپلنت یک ایمپلنتولوژیست نشان‌دهنده‌ی دانش کلی، مهارت و توانایی قضاوت بالینی وی در این زمینه خواهد بود. یک ایمپلنتولوژیست حرفه‌ای و باتجربه می‌داند در چه مواقعی شرایط برای کاشت ایمپلنت دندانی مهیا  بوده و چطور باید ایمپلنت را در مکان مناسب قرار دهد و هم‌چنین چه ملاحظات کاربردی، بازسازانه و زیبایی شناختی را مورد توجه قرار دهد. هم‌چنین وی می‌داند که چه روش‌های درمانی الحاقی را باید قبل از انجام جراحی کاشت ایمپلنت دندانی و در حین و بعد از انجام آن در پیش گیرد.
میزان موفقیت جراحی کاشت ایمپلنت دندانی بر اساس منطقه‌ای از دهان که کاشت در آن جا انجام می‌شود متفاوت خواهد بود. درصد موفقیت می‌تواند از 98 تا 100 درصد بالا و یا 85 تا 90 درصد پایین باشد. ایمپلنتولوژیست باید تنها زمانی مبادرت به انجام کاشت ایمپلنت دندانی کند که از موفقیت این روش و مناسب بودن شرایط دهانی و دندانی شما برای این کار اطمینان داشته باشد. در 1 تا 2 درصد موارد ممکن است استخوان فک ایمپلنت را پس زده یا در نتیجه‌ی عکس العمل التهابی بعد از جراحی ایمپلنت دچار مشکل شود. البته در اکثر موارد می‌توان با انجام جراحی مجدد و استفاده از ایمپلنت جدید این مشکل رو حل کرد.

منبع : Torreyhillsperio