گاهی اوقات برخی کارهای ساده در منزل برای درمان دیسک گردن کفایت می‌کند. این مشکل اختلالی در یک یا چند دیسک است که بین مهره‌ها قرار می‌گیرند و باعث درد در ناحیه گردن می‌شود. اما معمولا برای درمان مشکلات گردن به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنیم چون او به ما نشان می‌دهد که چگونه حرکات کششی گردن را انجام دهیم و آن و مهره‌ها تقویت کنیم تا وضعیت‌مان بهبود یابد و دوباره دچار درد گردن نشویم. هم‌چنین ممکن است علاوه بر فیزیوتراپی رفتن به مطب متخصص کایروپراکتیک  را نیز در برنامه‌ی خود بگنجانید. در اکثریت مردم، برخی ورزش‌ها و حرکاتی که متخصص فیزیوتراپی و کایروپرکترها استفاده می‌کنند، می‌تواند به تسکین ناراحتی و بازگرداندن توانایی حرکتی عادی عضو آسیب دیده کمک کند.
متخصص فیزیوتراپی در اولین جلسه شما را کاملا ارزیابی خواهد کرد. متخصص فیزیوتراپی گردن شما را بررسی و معاینه می‌کند و ارزیابی می‌کند که تا چه اندازه می‌توانید گردن‌تان را بدون مشکل حرکت دهید. ممکن است از شما در مورد علائمی مانند درد در گردن و یا بین شانه‌ها، دردی که به پایین بازو و دست یا انگشتان سرایت می‌کند یا بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه و بازو سوال کند. در طی معاینات قوت بدنی، رفلکس و دیگر منابع بالقوه درد را چک می‌کند.

حرکات کششی، تقویت عضلات و صاف کردن گردن

انواع حرکات و تمرینات توسط متخصص فیزیوتراپی و کایروپرکتر می‌توانند برای از بین بردن خشکی گردن و تقویت و بازگرداندن عملکرد طبیعی آن استفاده شوند. ممکن است قبل از ورزش درمان‌هایی مانند کاربرد سرما یا گرما، ماساژ بافت‌های عمیق، تحریک الکتریکی و اشعه بکار گرفته شود.
در طول فیزیوتراپی، طیف وسیعی از تمرینات برای کشش و تقویت عضلات گردن تجویز می‌شوند. هم‌چنین حالت‌های صحیح بدن و انواع حرکات فیزیوتراپی را یاد می‌گیرید. برای کمک به یادگیری حالت مناسب، متخصص فیزیوتراپی ممکن است از شما بخواهد در مقابل یک آینه ایستاده و ورزش کنید. به این صورت می‌توانید اشتباهات خود را دیده و آن‌ها را تصحیح کنید. 
کایروپراکتیست‌ها از برخی تکنیک‌های مشابه به تکنیک‌های فیزیوتراپی استفاده می‌کنند. حرکات اصلاحی ملایم ممکن است به بازگرداندن عملکرد طبیعی گردن و  کاهش درد کمک کند. متخصص کایروپرکتیک نیز از روش‌های دستی برای درمان گردن و مفاصل قفسه سینه و برای کاهش خشکی، بهبود تحرک و افزایش دامنه‌ی حرکت اعضای آسیب‌دیده استفاده می‌کند. این تغییرات ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات عروقی در گردن مانند تنگی شریان کاروتید، یا آرتروز پیشرفته نامناسب و بالقوه خطرناک باشد.  متخصص فیزیوتراپی، کایروپراکتور یا پزشک شما قبل از درمان باید تعیین کند که آیا شما با انجام این حرکات در معرض خطر آسیب بیشتر خواهید بود یا خیر.

یکی از روش‌های مورد استفاده متخصص فیزیوتراپی برای تسکین درد استفاده از حرکات کششی است.

حرکات کششی گردن برای درمان دیسک 

یکی از روش‌های مورد استفاده متخصص فیزیوتراپی و کایروپرکتیست‌ها برای تسکین درد و بهبود حرکت گردن، استفاده از حرکات کششی است. کشش آرام گردن باعث بازشدن فضای بین مهره‌ها شده و موقتا از فشار روی دیسک آسیب دیده کاسته می‌شود. کشش هم می‌تواند به‌ طور مداوم و هم متناوب باشد. روش متناوب شامل دوره‌های کوتاه کشش و استراحت می‌شود. 
می‌توانید حرکات کششی گردن را در خانه نیز انجام دهید. قرقره‌هایی  وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به درگاه قلاب کنید یا از دستگاه‌هایی استفاده کنید که در حالت خوابیده هم امکان انجام حرکات کششی را فراهم می‌کنند. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر قصد دارید در منزل این حرکات را انجام دهید به فیزیوتراپی مراجعه کنید تا  مطمئن شوید تجهیزات مناسبی خریده‌اید و آن‌ها را درست راه‌اندازی نموده‌اید. 

بالش طبی و گردن بند برای درمان بیماری دیسک گردن

بالش‌های مخصوص دیسک طوری طراحی شده‌اند که  موقع خواب تا حدی گردن را بی‌حرکت نگه می‌دارند. با این وجود هیچ تحقیقی درباره‌ی تاثیر این بالش‌ها وجود ندارد. بهتر است قبل از خرید این بالش‌ها با متخصص فیزیوتراپی خود مشورت کنید.
گردن‌بندهای طبی بیشتر از آن‌چه گردن را ثابت نگه دارند به ما یادآوری می‌کنند گردن را در وضعیت درست نگاه داریم و تعدادی تکنیک حرکت گردن را انجام دهیم. گردن‌بندهای طبی سفت، گردن را ثابت نگه می‌دارند اما استفاده از آن‌ها در درازمدت موجب بروز ناراحتی‌هایی می‌شود.

منبع : Webmd