متخصصین فیزیوتراپی کسانی هستند که بیماری افرادی که دارای مشکلات جسمی یا شرایط خاص هستند و تحت تاثیر آن، توانایی حرکتd و اجرای بعضی فعالیت‌های کاربردی زندگی روزمره خود را از دست داده‌اند را تشخیص داده و آن‌ها را در هر سنی که باشند، از نوزادان گرفته تا سالمندان، درمان می‌کنند.
این متخصصین فیزیوتراپی فرد را معاینه کرده و با استفاده از تکنیک‌های درمانی خاص در فیزیوتراپی سعی در ارتقای توانایی حرکتی فرد، کاهش درد، بازیابی عملکرد و پیشگیری از ناتوانی می‌کنند. علاوه بر‌ این، متخصص فیزیوتراپی با همکاری خود فرد و با ارائه برنامه‌های تناسب اندام و سلامت محور با هدف داشتن یک سبک زندگی سالم‌تر وفعال‌تر از کاهش تحرک پیشگیری می‌کنند.
متخصص فیزیوتراپی در مکان‌های مختلفی می‌تواند به ارائه خدمات بپردازد؛ از جمله بیمارستان‌ها، جلسات خصوصی، کلینیک‌ها، آژانس‌های سلامت، مدارس، باشگاه ورزشی و تناسب اندام، محل‌کار و مراکز پرستاری. 

فیزیوتراپی چیست

فیزیوتراپی، حرفه‌ای پویا است که بر پایه‌های علمی و نظری بنا شده که کاربرد بالینی گسترده‌ای در بازیابی، حفظ و بهبود کارکرد فیزیکی دارد. بخشی از فعالیت‌های یک متخصص فیزیوتراپی عبارتند از:
  • تشخیص و مدیریت اختلال حرکتی و افزایش قابلیت‌های فیزیکی و عملکردی
  • بازیابی، حفظ و بهبود عملکرد فیزیکی و تناسب اندام برای افزایش تحرک و در نتیجه بهبود سطح کیفیت زندگی
  • جلوگیری از بروز علائم و پیشرفت اختلال حرکتی، محدودیت‌های عملی و ناتوانی

متخصص فیزیوتراپی به منظور تشخیص و پیش‌بینی بیماری برنامه درمانی را تنظیم می‌کند.

متخصص فیزیوتراپی به‌عنوان اعضای اصلی سیستم سلامت، در زمینه توانبخشی، پیشگیری و حفظ سلامتی و اجرای برنامه‌های ارتقا سلامتی و تناسب اندام در سازمان‌های اجتماعی و حرفه‌ای نقش اساسی ایفا می‌کنند. هم‌چنین آن‌ها در ارتقای استانداردهای کارکردهای فیزیوتراپی و نیز در بهبود سیاست‌های بهداشتی به‌منظور حصول اطمینان از در دسترس بودن و ارائه خدمات بهداشتی - درمانی به همگان نقش دارند. خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش انواع بیمه‌ دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد و تاثیر مثبتی روی سطح کیفی زندگی دارد.
متخصص فیزیوتراپی نیز هم‌چون دیگر متخصصین بالینی با طی مراحل زیر به معاینه بیمار می‌پردازند:
گرفتن سابقه و تاریخچه بیمار 
بررسی سیستم‌های بدن
انجام آزمایشاتی برای شناسایی مشکلات بالقوه و موجود

متخصص فیزیوتراپی به منظور تشخیص و پیش‌بینی بیماری و تنظیم برنامه درمانی ارزیابی‌هایی انجام داده و اطلاعات حاصل از معاینه را کنار یکدیگر قرار می‌دهد و تعیین می‌کند که آیا این مشکلات در حوزه کاری فیزیوتراپی قرار می‌گیرد یا خیر. سپس متخصص فیزیوتراپی با تکیه بر تشخیص خود و هم‌چنین اهداف بیمار اقداماتی انجام می‌دهد:
انتخاب روش درمانی
معاینه مجدد
در‌صورت لزوم، تغییر شیوه مداوا برای دست‌یابی به اهداف مورد نظر و نتایج مورد انتظار
ایجاد و اجرای برنامه ترخیص

فیزیوتراپی  باید توسط یک متخصص فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست مجرب یا توسط دستیار او انجام شود.

منبع : Apta