انتخاب یک ایمپلنتولوژیست خوب می‌تواند تنها عامل تفاوت بین انجام یک ایمپلنت دندانی موفق و مطلوب یا ناموفق باشد. این تصمیم ممکن است سرنوشت دندان‌ها و لثه‌های شما را نیز تعیین کند، زیرا کاشت ناموفق ایمپلنت می‌تواند باعث صدمه دیدن استخوان فک شود. مطمئن شوید که ایمپلنتولوژیست را به خوبی ارزیابی کرده‌اید و در انتخاب نهایی بسیار با وسواس و احتیاط عمل کنید. در ادامه به سوالاتی اشاره می‌کنیم که هنگام ایمپلنتولوژیست  بهتر است آن‌ها را مدنظر داشته باشید:

تخصص در زمینه ایمپلنت

 آیا دندانپزشکی که انتخاب کرده‌اید در حوزه ایمپلنت تخصص کافی را دارد؟ مواظب دندانپزشکانی که تخصص و صلاحیت کافی ندارند باشید. تنها باید دندانپزشکانی را مد نظر قرار داد که ایمپلنتولوژیست باشند. دندانپزشکانی که در حوزه‌های دیگر تخصص دارند برای انجام کاشت ایمپلنت مناسب نیستند.


گذراندن دوره‌های آموزشی کاشت ایمپلنت

ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما در زمینه کاشت ایمپلنت چه دوره‌های آموزشی را طی کرده است؟ در اغلب مواقع تمام دوره‌ی آموزشی که یک دندانپزشک قبل از اقدام به انجام کاشت ایمپلنت طی می‌کند یک دوره‌ی آموزشی چند هفته‌ای یا یک دوره‌ آموزشی کوتاه توسط یک شرکت تولید کننده ایمپلنت است.اما یک ایمپلنتولوژیست  باید حداقل یک دوره 3 ساله را در این حوزه آموزش ببیند تا برای انجام این کار آمادگی و مهارت و صلاحیت لازم را پیدا کند. در کل باید گفت که کمتر از 2 درصد از دندانپزشکان تخصص لازم و کافی را در این حوزه دارا هستند.


دندانپزشکی را انتخاب کنید که بیشتر از هر چیز به کیفیت و ایمنی ایمپلنت اهمیت می‌دهد.

هزینه ایمپلنت

آیا ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما نوع ایمپلنت را با توجه به قیمت آن انتخاب می‌کند؟ مواظب باشید که یک نوع ایمپلنت را به خاطر ارزان بودن آن انتخاب نکنید. سعی کنید دندانپزشکی را انتخاب کنید که بیشتر از هر چیز به کیفیت و ایمنی ایمپلنت و به ارایه‌ی خدمات فردی و نیازها و خواسته‌های شما اهمیت می‌دهد. ایمپلنتولوژیست باید مدت زمان کافی را به بررسی وضعیت شما اختصاص دهد و برنامه‌ی درمانی مناسب را طرح‌ریزی کند که خواسته‌ها و نیازهای شما را مرتفع سازد و سلامت دهان و دندانی شما را تضمین کند. تقریبا صدها شرکت تولید کننده ایمپلنت وجود دارد که بسیاری از آن‌ها صلاحیت لازم را در زمینه تولید این محصول ندارند. بسیاری از این شرکت‌ها هرساله از صحنه تولید خارج می‌شوند و در انتخاب ایمپلنت باید به این نکته توجه داشت که ایمپلنتی را انتخاب کنید که همیشه در بازار موجود باشد.


آشنایی با انواع مختلف ایمپلنت

آیا ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما با انواع مختلف ایمپلنت آشنایی دارد؟  آیا توانایی انتخاب مناسب‌ترین نوع ایمپلنت برای رفع نیاز شما را دارد؟ در بسیاری از مواقع دندانپزشکان تنها در مورد یک نوع ایمپلنت آموزش دیده‌اند که ممکن است بهترین انتخاب برای مشکل شما نباشد. باید ایمپلنتولوژیست با تمامی انواع ایمپلنت آشنایی داشته و بتواند بهترین و مناسب‌ترین ایمپلنت را برای شما استفاده کند. هم‌چنین وی باید از ایمپلنت‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر و خوشنام تولید شده است استفاده کند.


دنبال دندانپزشکان یا ایمپلتولوژیستی باشید که سابقه چاپ مقاله در مجلات حوزه ایمپلنت را داشته باشد.

سابقه چاپ مقاله در مجلات دندانپزشکی

آیا ایمپلنتولوژیست انتخابی شما سابقه چاپ مقاله در مجلات دندانپزشکی معتبر در زمینه ایمپلنت را دارد؟ چاپ مقاله در مجلات معتبر معیار خوبی برای تایید مهارت و تخصص یک ایمپلنتولوژیست  است. پس دنبال دندانپزشکانی باشید که سابقه چاپ مقاله در مجلات حوزه ایمپلنت را داشته باشند.


سابقه برگزاری سمینار و سخنرانی در خصوص آموزش کاشت ایمپلنت

آیا ایمپلنتولوژیستی که انتخاب کرده‌اید سابقه برگزاری سمینار و سخنرانی در مورد آموزش ایمپلنت گذاری به دیگر دندانپزشکان را دارد؟ ایمپلنتولوژیست باید از چنان تخصص و اعتباری برخوردار باشد که در سمینارهای آموزشی شرکت کرده و خود مدرس دوره‌های آموزشی ایمپلنت باشد. به مراکزی مراجعه کنید که دندانپزشکان آن از چنین قابلیت‌هایی برخوردار باشند زیرا دندانپزشکی که خود دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند بدون شک تخصص و مهارت کافی در این زمینه را دارد.


سابقه و تجربه در زمینه کاشت ایمپلنت

ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما چند سال سابقه و تجربه در حوزه کاشت ایمپلنت دارد؟ به دست آوردن مهارت کافی در کاشت ایمپلنت به سال‌ها تجربه نیاز دارد. به دنبال دندانپزشکی باشید که تجربه سال‌ها کاشت ایمپلنت‌های متنوع را داشته باشند. دندانپزشکی که تجربه کافی در این زمینه داشته باشد در دوران کاری خود حداقل با یک مورد مشابه شما روبرو شده است و بهترین راه حل را برای رفع مشکل شما سراغ دارد.

مطب ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما باید از تجهیزات پزشکی کافی و مناسبی برخوردار باشد.

تجهیزات پزشکی کافی و مناسب در مطب

آیا مطب ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما از تجهیزات پزشکی کافی و مناسبی برخوردار است یا ممکن است شما را برای ترمیم دندان‌های‌تان به مراکز خارج از مطب ارجاع دهد؟ بسیار مهم و حیاتی است که ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما با آزمایشگاهی که ایمپلنت دندانی شما را می‌سازد در ارتباط نزدیک باشد. این آزمایشگاه باید از بهترین و کامل‌ترین تجهیزات پزشکی برخوردار باشد و ساخت ایمپلنت کاملا با نظارت دندانپزشک متخصص در این حوزه انجام گیرد.


توانایی در مدیریت موقعیت‌های سخت و پیچیده

آیا ایمپلنتولوژیستی که انتخاب کرده‌اید توانایی مدیریت موقعیت‌های سخت و پیچیده را دارد؟  بسیاری از مواقع بیماران برای ترمیم و رفع اشتباهات دندانپزشکان به مراکز معتبر کاشت ایمپلنت مراجعه می‌کنند. در این گونه موارد افراد متحمل هزینه‌های مضاعفی می‌شوند پس در انتخاب ایمپلنتولوژیست خود با دقت عمل کنید. اگر دندانپزشکی که انتخاب کرده‌اید از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشد و با انواع مختلف ایمپلنت و کاشت آن آشنایی داشته باشد به راحتی می‌تواند از عواقب ناگوار و ناخواسته جلوگیری کند.


کاشت ایمپلنت به صورت معمول و روزمره

آیا انجام کاشت ایمپلنت برای ایمپلنتولوژیست شما کاری معمول و روزمره است؟ کاملا مشخص است که اگر ایمپلنتولوژیست مورد نظر شما کاشت ایمپلنت را به صورت روزانه و همیشگی انجام نداده باشد، از مهارت کافی در این زمینه برخوردار نخواهد بود. پس به دندانپزشکانی مراجعه کنید که هر روزه این کار را انجام می‌دهند زیرا در این صورت با پیچیدگی‌ها و موارد بغرنج کاشت ایمپلنت آشنایی کافی دارند.


منبع : Mynewteeth