هر متخصص تغذیه و رژیم غذایی از مراجعین خود در مورد توصیه‌های اشتباه برای کاهش وزن شنیده‌ است. این ها مواردی هستند که هر متخصص تغذیه از شما می‌خواهد فراموشش کنید و راهبردهای دیگر را جایگزین آن‌ها کنید.


گلوتن نخورید

قبلا هم گفته‌ایم اما دوباره هم تکرار می‌کنیم: اگر بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن ندارید هیچ دلیلی وجود ندارد که گلوتن را از ٰرژیم غذایی خود حذف کنید و هیچ مدرکی مبنی بر این که حذف گلوتن به کاهش وزن منجر می‌شود وجود ندارد. به گفته‌ی جورجی فیر متخصص تغذیه و نویسنده‌ی Lean Habits for LIfelong Weight Loss «حتی اگر رژیم غذایی بدون گلوتن شما را از پاستا و نان دور نگاه می‌دارد غذاهای بدون گلوتن دیگری وجود دارند که آن کالری را به بدن شما وارد می‌کنند.» سعی کنید غذاهای گلوتن‌دار را به شکلی متعادل در رژیم غذایی خود قرار دهید و از آن‌ها لذت ببرید.



متخصصان تغذیه توصیه می کنند که کاهش وزن فقط با ورزش کردن امکان پذیر نیست.

همه چیز به ورزش ختم می‌شود

احتمالا این جمله که «ورزش کردن بدون رژیم فایده ندارد» را شنیده‌اید. این جمله کاملا درست است. دوون گولم متخصص تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه دولتی نیومکزیکو می‌گوید «من مراجعینی داشته‌ام که به ورزش بیش از رژیم غذایی و سبک زندگی اهمیت می‌دادند. تحقیقات نشان می‌دهد در خصوص کاهش وزن کوتاه مدت رژیم غذایی به تنهایی از ورزش کردن به تنهایی موثرتر است. برای کاهش وزن بلند مدت هم به ترکیبی از رژیم غذایی درست، ورزش و سبک زندگی نیاز دارید.


اگر غذای سالم بخورید نیازی نیست مقدار آن را کنترل کنید

درست است هیچ‌کس دوست ندارد غذای خود را با قاشق و فنجان اندازه‌گیری کند اما خصوصا وقتی غذاهای چرب و پرانرژی میل می‌کنید مقدار غذا از اهمیت بالایی برخوردار است. لیزا یانگ متخصص تغذیه و رژیم غذایی و نویسنده The Portion Teller می‌گوید «من مراجعینی داشتم که با این طرز فکر وزن اضافه کرده‌اند. آجیل، آووکادو و روغن زیتون چربی‌های سالم هستند اما باید حواس‌تان به مقداری که می‌خورید باشد!»


برای رسیدن به وزن مناسب حتی یک روز هم نباید از رژیم غذایی چشم پوشی کنید.

یک روز تقلب، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند

برای کسانی‌که عاشق تقلب کردن هستند متاسفیم اما باید بگوییم مقدار کالری زیادی که در یک روز دریافت می‌کنید احتمالا به شکل چربی در بدن‌تان ذخیره می‌شود. به گفته‌ی فیر «بهترین روش برای کمک به سوخت و ساز بدن نخوردن یک پیتزای کامل صبح روز جمعه و خوردن مقداری کربوهیدرات به صورت روزانه، هر روز  ورزش استقامتی کردن، خواب کافی داشتن و به مقدار کافی غذا خوردن است.»


رژیم غذایی و ورزش تنها مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید

خواب، اضطراب و شرایط محیطی هم نقش موثری در کاهش وزن بازی می‌کنند. گولم می‌گوید «رابطه‌ی خواب و کاهش وزن انکار نشدنی است. هر چه کمتر بخوابید وزن‌تان بیشتر خواهد شد.» هم‌چنین اگر از الکل و غذا خوردن برای کاهش اضطراب استفاده می‌کنید باید به این مورد هم توجه کنید. اضطراب مزمن نه تنها روی هورمون‌های تنظیم کننده‌ی اشتها تاثیر می‌گذارد بلکه روی هورمون‌هایی که میزان سوزاندن کالری در بدن را تنظیم می‌کنند هم موثر است. به گفته‌ی گولم شرایط محیطی هم نقش موثری در کاهش وزن دارند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی‌که غذاهای ناسالم مثل نوشابه و شیرینی روی پیشخوان آشپزخانه می‌گذارند از کسانی‌که  این کار را نمی‌کنند 10 کیلوگرم بیشتر وزن دارند. پس بهتر است غذاهایی که معمولا در خانه یا محل کار نگه می‌دارید را باز بینی کنید.


منبع : Prevention