وقتی وسیله ای می خریم باید مقداری زحمت بکشیم تا از این که پول مان درست خرج شده و از کالای خریداری شده درست نگهداری می شود مطمئن شویم. در مورد سمعک هم همین طور است. در حالی که قسمت زیادی از این کار را  کارخانه تولید کننده یا متخصص تعمیر سمعک باید انجام دهد اقدامات پیشگیری کننده ای هم وجود دارند که می توانید به طور منظم انجام دهید تا از این که سمعک تان درست نگهداری می شود و از تمام ظرفیت آن استفاده می شود مطمئن شوید.

ریم گوش

بزرگترین دشمن سمعک ریم گوش است. تقریبا 60 درصد تعمیرات سمعک مربوط به وارد شدن ریم گوش یا یک ماده ی خارجی دیگر به قسمت های داخلی سمعک است. پس این که ریم گوش را بزرگترین دشمن سمعک می دانند کاملا درست است. با این که این ماده و فرایند تشکیل آن کاملا طبیعی هستند می تواند برای سمعک مشکلات جدی ایجاد کند. ریم گوش نه تنها به شکل های مایع و جامد در گوش وجود دارد بلکه به حالت بخار هم در می آید و به عمق قسمت های داخلی سمعک نفوذ می کند. سپس  حالت جامد به خود می گیرد و برای قسمت های مکانیکی سمعک مشکل ایجاد می کند. 

برای جلوگیری از ایجاد گرفتگی قسمت های مهم سمعک مثل گیرنده و میکروفن بهتر است هر روز صبح با یک دستمال نم دار سمعک را تمیز کنید. بهتر است از دستمال مرطوب برای این کار استفاده نکنید دستمال ها را باید مرتب بشویید تا از انتقال ریم گوش و کثیفی از دستمال به سمعک جلوگیری شود. عموم کسانی که از سمعک استفاده می کند به طور غریزی قبل از خواب سمعک های شان را تمیز می کنند اما بهتر است صبح ها که سمعک فرصتی برای خشک شدن داشته و ریم گوش راحت تر از آن جدا می شود هم سمعک را تمیز کنید. باید مراقب باشید هنگام تمیز کردن کثیفی را از قسمت های دیگر سمعک به داخل میکروفون منتقل نکنید. معمولا همراه با سمعک هایی که لوله ی نازک یا لوله ی استاندارد دارند ابزاری برای تمیز کردن لوله ها نیز وجود دارد. این لوله ها به طور منظم باید تمیز شوند تا از جمع شدن ریم گوش در  آن ها جلوگیری شود.


آب، رطوبت و تعریق موجب آسیب جدی به سمعک می شوند.


آب

هرگونه تماس با آب، رطوبت و عرق بدن می تواند آسیب های جدی به سمعک وارد کند. سمعک های امروزی طوری طراحی شده اند که در برابر آب و روغن مقاوم هستند. متاسفانه به خاطر طراحی سمعک های امروزی دور نگاه داشتن آن ها از روغن و رطوبت کار ساده ای نیست. در حالی که حوادثی مانند افتادن در استخر یا وان حمام اجتناب ناپذیر هستند، اقدامات پیشگیری کننده ای وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از جمع شدن رطوبت در سمعک انجام دهید. اولین قدم در پیشگیری از ورود آب به سمعک و جلوگیری کردن از تماس های اتفاقی با آب است. سعی کنید برای  استفاده از سمعک به یک برنامه روزانه عادت کنید. اگر صبح ها قبل از هر کاری دوش می گیرید سمعک را در اتاق و در جعبه خود قرار دهید نه در حمام. به این شکل دیگر یادتان نمی رود قبل از رفتن زیر دوش سمعک را از گوش تان خارج کنید یا اینکه به شکل تصادفی سمعک را داخل توالت یا دستشویی نمی اندازید. وقتی هوای مرطوب و گرم داخل گوش به داخل لوله های سمعک که در معرض هوای خنک تر محیط قرار دارند وارد می شود ممکن است در اثر چگالش داخل لوله ها رطوبت جمع شود.اگر داخل لوله های یک سمعک استاندارد BTE رطوبت جمع شده است می توانید بعد از این که لوله را از پشت گوش جدا کردید با یک لوله باز کن مخصوص سمعک رطوبت را از آن خارج کنید.

بهتر است شب ها در محفظه ی باتری سمعک را باز بگذارید تا هوا داخل دستگاه جریان پیدا کند؛ این کار عمر باتری ها را نیز بیشتر می کند. در حالت ایده آل سمعک باید در یک جعبه نم زدا نگهداری شود. این جعبه ها راه حلی ارزان برای نگهداری از سمعک هستند. محفظه های نم زدا علاوه بر این که جای امنی برای سمعک هستند رطوبت آن را می گیرند و به کریستال های داخل جعبه منتقل می کنند. بهتر است به دستور استفاده روی جعبه توجه کنید چون این کریستال ها ممکن است پس از مدتی به باز فعال سازی توسط گرما نیاز داشته باشند. اگر به صورت تصادفی سمعک با رطوبت یا آب تماس پیدا کرد آن را داخل محفظه بگذارید و با مرکز درمانی خود تماس بگیرید.


برای جلوگیری از آسیب فیزیکی، هنگام خواب سمعک را در جاب امن بگذارید.


آسیب فیزیکی

برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی سمعک را شب ها در جایی امن و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید زیرا حیوانات به خاطر بوی انسان به سمت وسایل  کشیده می شوند. اگر سمعک آسیب دید تمام قسمت های آن را جمع کنید و پیش تعمیرکار سمعک ببرید. اگر شکستگی سمعک باعث شده لبه ی تیزی داشته باشد و ممکن است به خراشیدگی و زخم منجر شود بهتر است از آن استفاده نکنید. اگر لوله ی سمعک آسیب دیده یا دچار پارگی و سوراخ شده است سریع باید تعمیر شود چون چنین آسیب دیدگی هایی روی کیفیت صدای سمعک تاثیر زیادی می گذارد. این نکات را رعایت کنید تا از حداکثر ظرفیت سمعک  استفاده کنید و آن را در بهترین حالت نگاه دارید.


منبع : Starkey