اگر رانندگی می‌کنید، احتمالا بیش از هر چیز دیگری از تعمیر خودرو نفرت دارید. مراجعه به تعمیرگاه بسیار پرهزینه و وقت‌گیر است. در این مطلب راهکارهایی  به منظور صرفه‌جویی مالی در هزینه‌های تعمیرگاه ارائه می‌شود، البته این نکات در کل فرایند تعمیر خودرو را آسان‌تر می‌کنند.
تعمیرات خودرو برای اکثر افراد از رفتن به دندانپزشک عذاب آورتر است، چرا که معمولا با مکانیکی مواجه می‌شوید که می‌خواهد شما را متحمل هزینه‌های غیر ضروری کند. هزینه‌هایی که یا توان پرداختش را دارید یا در کل غیرمنطقی هستند و فقط وقت و سرمایه‌ی شما را از بین می‌برند. در هر صورت اقدامی است که باید انجام گیرد. بیایید به رو‌ش‌هایی برای ساده‌تر کردن این فرایند نگاهی بیاندازیم. 

هزینه‌ی احتمالی را تخمین بزنید و از جاهای دیگر نیز قیمت بپرسید

حتی اگر مکانیک و تعمیرگاه معتبری یافتید به این معنی نیست که نباید از تعمیرگاهای دیگر قیمت بگیرید و یا اگر احساس کردید که می‌خواهند شما را سرکیسه کنند، سراغ تعمیرگاه دیگری بروید. هزینه‌های مربوط به تعمیر خودرو را یادداشت کنید. سپس خودروی‌تان را به تعمیرگاه  قابل اعتماد دیگری ببرید و نظر مکانیک دیگری را بپرسید و هیچ‌گاه نظر یک مکانیک را به مکانیک بعدی نگویید تا ببینید نظر او درمورد مشکل خودرو و قیمت مورد نظرش چیست.
اگر بخواهید کمی زرنگ بازی دربیاورید، می‌توانید قیمت پیشنهادی مکانیک قبلی را به بعدی بگویید و ببینید آیا تخفیفی قائل می‌شود، یا پیشنهاد ویژه‌ای دارد و یا حاضر به مذاکره بر سر قیمت نهایی است یا نه. حتی می‌توانید پیشنهاد مکانیک دوم را به اولی بگویید و ببینید کارتان را انجام خواهد داد یا نه. اما مراقب باشید چون این روش گاهی عملکرد معکوس دارد، هرچند ممکن است رفتن به تعمیرگاه که هزینه‌ی کار آن پایین‌تر است به‌صرفه باشد، ولی تنها صرفه‌ی اقتصادی را نباید در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید از هزینه‌ی تقریبی تعمیرگاه مطلع شود از آشنایان و دوستان و همسایه‌ها در این مورد سوال کنید. مسلما با افرادی مواجه خواهید شد که تعمیری مشابه شما داشته‌اند و به شما خواهند گفت که انجام این کار در یک تعمیرگاه خوب چه هزینه‌ای خواهد داشت. 

اطمینان حاصل کنید که آن تعمیرگاه دارای مجوز از طرف اتحادیه‌ی تعمیرکاران خودرو باشد.

بهترین تعمیرگاه‌ها و مکانیک‌های نزدیک را پیدا کنید

اگر مکانیک یا تعمیرگاه قابل اعتمادی یافتید که شما را به چشم انسانی هوشیار و مشتری با ارزش می‌بیند، دو دستی به آن بچسبید! فرد لایقی را برای انجام کارتان بیابید و با او به خوبی رفتار کنید تا در حرفه‌اش باقی بماند.
این «انسان‌های خوب» همیشه مکانیک‌های مشهور نیستند. گاهی ممکن است آن‌ها را در تعمیرگاه در حومه‌ی شهر و یا گاراژی کنار پمپ بنزین بیابید. اگر کسی به شما بگوید که به هر قیمتی از رفتن به «فلان تعمیرگاه» اجتناب کنید، نظرش را فراموش کنید مگر این‌که مکان خاص دیگری را به شما پیشنهاد بدهد. اما در این مکان‌ها می‌توانید مکانیکی قابل اعتماد بیابید:
  • اطمینان حاصل کنید که آن تعمیرگاه دارای مجوز از طرف اتحادیه‌ی تعمیرکاران خودرو باشد. این موسسه بزرگ‌ترین واحد تاییدکننده‌ی تعمیرگاه در کشور است. هرگز  خودرو خود را به دست مکانیک‌های فاقد مجوز نسپارید مگر این‌که شخصا آن‌ها را بشناسید و اعتماد بی‌قید و شرط به آن‌ها داشته باشید. البته بهتر است حتی با این شرایط هم دوباره همه چیز را بسنجید.
  • قبل از این که خودرو خود را برای تعمیر ببرید با تعمیرگاه تماس بگیرید یا به آن‌جا سر بزنید. تنها معدود افرادی این کار را انجام می‌دهند. وقتی به تعمیرگاه می‌روید باید خودروهای دیگر در وضعیت خوبی باشند نه این‌که تمام قطعات‌شان در تعمیرگاه پخش باشد. به میزان رفت و آمد اشخاص نیز توجه کنید بهتر است مکانی را انتخاب کنید که میزان تردد افراد در آن نسبتا زیاد باشد. بهتر است درون تعمیرگاه قابل رویت باشد و حتی اگر قابل رویت نباشد، باید از پاکیزگی مناسبی برخوردار باشد. با کارکنان تعمیرگاه صحبت کنید. این‌که چه مدت است در آن‌جا مشغول به کار هستند و آیا در زمینه‌ی خاصی تخصص دارند یا خیر را از آن‌ها جویا شوید. 
  • نظرات اطرافیان را دست کم نگیرید. از همسایگان‌تان جویا شوید که به کدام تعمیرگاه می‌روند و آیا آن مکانیک و تعمیرگاه را توصیه می‌کنند یا نه. می‌توانید این مسئله را در گروه‌های تلگرام مطرح کنید و از افراد کمک بگیرید. احتمالا پیشنهادات قابل اطمینانی برای‌تان خواهند داشت و هیچ چیز بیشتر از شنیدن تجربیات دست اول به شما در انتخاب تعمیرگاه مناسب کمک نخواهد کرد. 
این‌که قبل از ترک منزل تعمیرگاه مناسب برای خودرو خود را پیدا کنید، یا حتی قبل از این‌که خودرو نیاز به تعمیر پیدا کند شما را در حد زیادی در کارها جلو خواهد انداخت. البته هیچ‌‌وقت نباید از امتحان کردن گزینه‌های جدید بترسید.

دستگاه دیاگ بگیرید و مشکل را پیدا کنید

این روزها دستگاه دیاگ طرفداران زیادی پیدا کرده است. این دستگاه می‌تواند مشکل خودرو شما را تشخیص دهد و با استفاده از آن دیگر از بسیاری از موارد خرابی خودرو نیازی به تشخیص مکانیک نخواهید داشت. 

بدون مراجعه به تعمیرگاه، با تعمیر خودرو توسط خودتان نسبت به کل فرایند تعمیر خودرو احساس بهتری خواهید داشت.

خودتان خودرو را تعمیر کنید

هر چقدر هم که در مسائل فنی ضعیف باشید، خواهید توانست برخی تعمیرات خودرو را خودتان انجام دهید. چه تعمیرات جزئی مثل بررسی مایعات خودرو, تعویض روغن و تعویض فیلتر هوا و یا تعمیرات کمی پیشرفته‌تر مثل تعویض لنت ترمز، تعویض روتر و حتی عوض کردن روغن ترمز. یادگیری چنین تعمیراتی باعث می‌شود کمتر به تعمیرگاه بروید و هزینه‌های‌تان کاهش می‌یابد. اگر شروع کنید و خودتان تعمیرات را انجام دهید از این‌که تا کنون کار را به تعمیرگاه می سپردید افسوس خواهید خورد.
مسلما اولین قدم در این راه باور داشتن به خودتان است. ترسو نباشید و خودتان تعمیر خودرو را آغاز کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که مکان خوب و مسطحی دارید که بتوانید خودرو را جک زده و بالا ببرید و یا جای مطمئنی وجود دارد که خودرو را آن‌جا برده و تعمیرات را انجام دهید. مطمئن شوید که جک و پایه‌ی جک خوبی تهیه کرده باشید و دیگر وسایل مورد نیاز برای تعمیر خودرو را در اختیار دارید.
به خودتان زمان بدهید و وسایل مورد نیاز را تهیه کنید تا با دنیای سپردن خودرو به کسی دیگر و هدر دادن زمان و هزینه اضافی خداحافظی کنید. با صرف اندکی زمان بزودی قادر خواهید بود به جای این‌که ساعت‌ها منتظر تعمیرکار بمانید، ظرف چند دقیقه روغن خودرو را عوض کنید و به‌جای پرداخت هزینه به تعمیرگاه که خودروی‌تان  را برای یک روز نگه خواهد داشت، در عرض یک ساعت خودتان ترمزها را عوض کنید.

اگر اطلاعات داشته باشید سرکیسه نخواهید شد

قبل از این‌که کارت بانکی خود را تحویل دهید هزینه‌ها را چک کنید و مطمئن شوید در دستمزد کار یا قطعه‌ای بیشتر حساب نشده باشد و هزینه‌ها با برآورد قبلی شما اختلاف چشم‌گیری نداشته باشد. به منظور این‌که از صداقت تعمیرگاه مطمئن شوید، ایرادی نخواهد داشت اگر قبل از شروع کار از آن‌ها بخواهید قطعات قدیمی را به شما باز گردانند. اگر  بعد از تعمیر از آن‌ها قطعات قبلی را بخواهید ممکن است بگویند که آن‌ها را دور انداخته‌اند.

در نهایت این‌که هرچه  بیشتر برای یافتن تعمیرگاه مناسب تحقیق کرده باشید، اطلاعات بیشتری درمورد چگونگی تعمیر خودرو و میزان هزینه‌ی آن کسب خواهید کرد و بیشتر از قبل قادر خواهید بود بدون مراجعه به تعمیرگاه، خودتان تعمیرات را انجام دهید و پس از آن نسبت به کل فرایند تعمیر خودرو احساس بهتری خواهید داشت. علاوه بر این‌که اگر کارهای‌تان را خوب انجام دهید، در کل طول عمر خودرو قادر به صرفه جویی مبلغ زیادی خواهید بود, تنها کافی‌ست مالکی هوشیار و فعال باشید و ترجیحا از کثیف شدن مکرر دستان‌تان نهراسید.

منبع : Lifehacker