احتمالا وقتی در حال گذران روز هستید، خیلی به عضوی از بدن که همه چیز را ممکن می سازد فکر نمی کنید. قلب تمام روز برای ما می تپد، و بیش از هر عضو دیگری از بدن کار می کند.
با این شش قدم ساده می توانید کاری کنید قلب تان سال ها بدون هیچ مشکلی کار کند. به گفته ی یک متخصص قلب و عروق، « این ها بهترین داروهای قلب هستند».

ورزش
 آیا ورزش به این معناست که همه ی ما باید برای تبدیل شدن به مردان آهنین تلاش کنیم؟ خیر. هر فعالیت فیزیکی که ضربان قلب را به مدت 20 تا 30 دقیقه بالا نگاه دارد ورزش محسوب می شود. این متخصص قلب و عروق به شما توصیه می کند هفته ای پنج بار ورزش کنید.اگر ایده ای برای ورزش کردن ندارید می توانید دویدن یا دوچرخه سواری را امتحان کنید. به عبارت دیگر و به گفته ی این متخصص قلب و عروق «هر فعالیت ادامه داری که برای چند دقیقه شما را به فعالیت فیزیکی وا دارد ورزش است». اگر تا حال حاضر برنامه ای برای فعالیت ورزشی نداشته اید با پزشک خود مشورت کنید تا اگر محدودیتی برای ورزش کردن دارید از آن اطلاع پیدا کنید.

برای اینکه سلامت قلب خود را حفظ کنید باید در طول روز به صورت منظم ورزش کنید.


در طول روز فعال باشید
ورزش کردن در باشگاه شروع خوبی است. اما در طول روز باید چه کار کنید؟
متخصص قلب و عروق ما می گوید «اگر تمام روز پشت میز می نشینید، حتی اگر صبح ها روی تردمیل ورزش می کنید، باز هم خطر بیماری قلبی شما را تهدید می کند».
وقتی سر کار هستید به خودتان استراحت دهید و کمی فعالیت بدنی کنید. از سرجای خود بلند شوید و دست و پای خود را حرکت دهید تا خون در بدن تان به جریان در بیاید.
این متخصص قلب و عروق پیشنهاد می کند وقتی به ایمیل های خود پاسخ می دهید یا تماسی تلفنی دارید، پای میز خود بایستید. همچنین می توانید صندلی معمولی خود را با یک توپ بالانس تعویض کنید، به این ترتیب ماهیچه های مرکزی بدن تان نیز درگیر می شوند.
اگر شبکه های اجتماعی را چک می کنید از جای خود بلند شده و در اتاق قدم بزنید. در مجموع ایده ی کلی این است که حرکت داشته باشید.

به شیوه ی سنتی تغذیه کنید
به گفته ی این متخصص قلب و عروق «شیوه ی مناسب تغذیه برای قلب صدها سال است که تغییر نکرده است». مواد غذایی امتحان شده و کلاسیک، بهترین انتخاب های شما هستند:
  • میوه و سبزیجات
  • غلات کامل، مثل برنج قهوه ای و دیگر کربوهیدرات های اصلاح نشده
  • آجیل، دانه ها، نخود و لوبیا
با سرخ کردن یا مخلوط کردن این مواد غذایی با کره یا پنیر خاصیت‌شان را کاهش ندهید. با این کار کلسترول بد خون را بالا می برید و رگ های تان مسدود می شوند.
گوشت چطور؟ هنوز هم می توانید گوشت میل کنید، ولی سعی کنید مقدار آن را محدود کرده و از گوشت های پرچرب دوری کنید. این متخصص قلب و عروق می گوید «مدرکی نداریم که ثابت کند گیاهخواران از کسانی که گوشت هم می خورند بیشتر عمر می کنند، یا اینکه گیاهخواران از گوشت خواران سالم ترند، اما می دانیم که مصرف گوشت قرمز به میزان کمتر و مصرف گوشت بدون چربی و ماهی به میزان بیشتر، به سلامت قلب کمک می کند».

مصرف تنباکو و ماری جوآنا ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.


مصرف هر نوع دخانیات را ترک کنید
احتمالا می دانید که مصرف تنباکو ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. مصرف ماری جوآنا نیز برای قلب ضرر دارد. به گفته ی متخصص قلب و عروق یاد شده «نمی توان گفت به اندازه ی تنباکو ضرر دارد اما از چیزی که بیشتر مردم فکر می کنند مضر تر است».

هنر آرامش گرفتن را بیاموزید
استرس خواه ناخواه وجود دارد. مشکل اصلی، شرایط استرس زا نیست بلکه شیوه ای است که ما با استرس مواجه می شویم.
وقتی تحت فشار قرار می گیریم، بدن ما آدرنالین تولید می کند که به فعالیت بیش از حد قلب منجر می شود. می توانید با روی تردمیل رفتن یا پهن کردن تشک یوگا به قلب تان کمک کنید. به گفته ی متخصص قلب و عروق، ورزش بدن شما را برای دفع استرس آماده می کند.
اگر خیلی استرس دارید با کسی در این باره صحبت کنید؛ یک دوست خوب یا یک مشاور حرفه ای.

بخوابید
وقتی می خوابیم بدن دوباره انرژی می گیرد و خود را ترمیم می کند. این نه تنها برای قلب، بلکه برای سلامتی تمام اعضای بدن اهمیت دارد. متخصص قلب و عروق ما می گوید «اگر به بدن خود اجازه ی بازسازی ندهید، احساس خوبی نخواهید داشت».
وقتی خواب هستید ضربان قلب و فشار خون تان کاهش می یابد. این باعث می شود قلب نیز فرصت استراحت داشته باشد. بدون خواب کافی استرس خواهید داشت و ممکن است هوس غذاهایی پر کالری کنید، که بهتر است قبول کنیم هیچ یک برای سلامتی مفید نیستند.
پس استراحت را در اولویت قرار دهید. به این ترتیب برای رویارویی با هرچیزی آماده خواهید بود.
منبع : Webmd