همانطور که همه ی شما می دانید، جراحی زیبایی بینی برای تغییر دادن شکل بینی انجام می شود. پزشک جراح بینی ممکن است بینی را بزرگتر یا کوچکتر کند یا زاویه ی آن را با توجه به لب بالا تغییر دهد، شکل نوک بینی را عوض کند و یا شکستگی و برآمدگی های آن را از بین ببرد.
در فرایند جراحی، جراح بینی به استخوان ها یا غضروفی که بینی را نگاه می دارد دسترسی خواهد یافت. جراحان معمولا بینی را از داخل برش می زنند تا پس از عمل اثری از زخم های آن باقی نماند. با توجه به نتیجه ی دلخواه، برخی از استخوان ها و غضروف ها برداشته می شوند یا اینکه بافت جدیدی از دیگر قست های بدن یا از فیبرهای طبیعی به بینی اضافه می شود. پس از آنکه جراح بینی شکل آن را درست کرد یا ساختار استخوان ها و غضروف هایش را تغییر داد، پوست دوباره روی سازه ی بینی قرار می گیرد. پس از جراحی نیز تا مدتی روی بینی چسب می زنند تا در طول دوران ترمیم بینی، از ساختار آن محافظت شود.
جراحی زیبایی بینی را می توان هم با بیهوشی کامل و هم با بیهوشی موضعی انجام داد. این جراحی اصولا یک عمل سرپایی است اما گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد بیمار یک شب در بیمارستان بستری شود.


بیماران بر این باورند که عمل زیبایی بینی موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

بعد از جراحی زیبایی بینی چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟
در اکثر موارد پانسمان روی بینی بعد از یک هفته برداشته می شود. در صورتی که بینی خود را جراحی کرده باشید صورت تان پف خواهد کرد و اطراف چشم و بینی تان برای چند روز کبود و ورم کرده خواهند بود. کمپرس یخ می تواند به کم شدن این ورم کمک کند. ممکن است پزشک برای تان آرام بخش نیز تجویز کند. تقریبا 10 تا 14 روز طول می کشد تا بیشتر این ورم و کبودی از بین برود.
ممکن است ظرف چند روز اول بعد از جراحی مجبور باشید سرتان را بالا و بی حرکت نگاه دارید. چند هفته ای نیز طول می کشد تا بتوانید فعالیت شدید مثل ورزش داشته باشید.

دلایل انجام جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی بینی می تواند اندازه، شکل و زاویه ی بینی را تغییر دهد و تناسب آن با بقیه ی اعضای صورت را بیشتر کند. همچنین از جراحی بینی برای حل مشکلات ساختاری که به مشکلات تنفسی منجر می شوند نیز استفاده می شود.

جراحی زیبایی بینی تا چه حد نتیجه بخش است؟
نتیجه ی جراحی زیبایی بینی با توجه به نوع عمل می تواند ناچیز یا چشمگیر باشد. بسیار مهم است که شما و جراح تان بر سر نتایج مورد انتظار جراحی خود به توافق برسید. اگر انتظاری که دارید واقعگرایانه باشد و جراح تان هم با این نتایج موافق باشد، احتمالا می توانید به نتیجه ی دلخواه خود دست پیدا کنید.
نتیجه ی جراحی زیبایی بینی دائمی است، البته آسیب دیدگی و دیگر عوامل می توانند به مرور شکل بینی را تغییر دهند. عمل جراحی زیبایی بینی فقط باید روی بینی که کاملا رشد کرده انجام شود. معمولا بینی دخترها تا سن 15 یا 16 سالگی، و بینی پسرها تا سن 17 یا 18 سالگی کاملا رشد می کند. اگر قبل از این سن جراحی انجام شود، رشد بینی می تواند نتایج جراحی را عوض کند و به مشکلات پیچیده ای منجر شود.

خونریزی و مشکلات پوستی از عوارض شایع بعد از انجام عمل زیبایی بینی است.

خطرات عمل زیبایی بینی
ورم و کبودی اطراف چشم و بینی از اثرات طبیعی جراحی زیبایی بینی است. مشکلات احتمالی دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  • خونریزی
  • ایجاد زخم یا سوراخ در تیغه ی بینی
  • مشکلات پوستی، ریزش بافت پوست و یا خارش و حساسیت به دلیل پانسمان
  • عفونت (معمولا پس از جراحی آنتی بیوتیک تجویز می شود تا خطر عفونت کاهش یابد)
  • گرفتگی شدید بینی به خاطر ورم داخل بینی
  • مشکلات تنفسی
نکات مهم
اگر می خواهید بیهوشی موضعی داشته باشید، خود را برای صدای کار روی استخوان و غضروف بینی خود آماده کنید.
بینی یکی از اعضای اصلی صورت است و می تواند تاثیر زیادی روی ظاهر و زیبایی شما داشته باشد. اگر از بینی خود راضی نیستید و سال هاست این مشکل را دارید، جراحی زیبایی بینی می تواند تصمیم درستی باشد. مثل دیگر جراحی های زیبایی، اگر انتظارات روشن و واقعگرایانه ای از آن داشته باشید، به احتمال زیاد از نتیجه ی جراحی زیبایی خود راضی خواهید بود.
اگر جراحی زیبایی بینی برای حل کردن مشکلی جدی و یا در اثر بیماری یا آسیب دیدگی نباشد، اکثر شرکت های بیمه هزینه ای برای آن پرداخت نمی کنند. حتی در موارد یاد شده نیز حتما در مورد قیمت و پوشش بیمه با شرکت بیمه ی خود مشورت کنید.

منبع : Webmd