همه ی پدربزرگ ها یا مادربزرگ ها با نوه دار شدن به یکی از بهترین گزینه های والدین برای نگهداری از کودک خود تبدیل خواهند شد و ممکن است هر هفته چند روز، حتی برای چند ساعت، مراقبت از کودک به عهده ی آنان باشد. به همین جهت بد نیست توصیه های موجود در رابطه با بهترین محیط ها برای نگهداری از کودکان، مسائل ایمنی نگهداری از کودک، نیازهای خاص و اگر تعداد بچه ها بیشتر از یکی است، تعداد بچه ها نیز در نظر گرفته شوند.
در ادامه می توانید نکاتی را از نظر بگذرانید که به عنوان پدربزرگ یا مادربزرگ در نگهداری از کودکان به شما کمک خواهند کرد:

شما «فقط» یک پرستار کودک نیستید
به عنوان پدربزرگ یا مادربزرگ، نقش شما منحصر به فرد و حائز اهمیت است. شما «فقط» یک پرستار کودک نیستید. بلکه ارتباطی بنیادین با کودک مذکور دارید و نماینده ی پیوستگی نسل هایی هستید که نوه تان قطعا آن را درک خواهد کرد و به آن احترام خواهد گذاشت.
بنابراین فراموش نکنید از این نقش بی جایگزین نهایت استفاده را ببرید. نقش داشتن در نگهداری از کودک دلبند فرزندان تان و رشد نوه ها و معرفی شان به دنیای خودتان بسیار ارزشمند است؛ قدرش را بدانید.
شما باید از این روز ها نهایت استفاده را ببرید و اگر می توانید، پیشنهاد دهید مسئولیت نگهداری از کودکان بیشتر به شما محول شود. برای نوه تان داستان بگویید، داستان های او را گوش کنید و برایش کتاب بخوانید.

اگر ار نوه خود نگهداری می کنید بهتر است مسئولیت رفت و آمد او را به عهده بگیرید.

در بردن و آوردن نوه تان سهیم شوید
شما ممکن است در دورانی، پرستار اصلی کودک و مسئول نگهداری از کودک فرزند خود نباشید، اما بردنش به مهد کودک و یا آوردنش به منزل از آن جا می تواند به عهده ی شما باشد. پس اگر این طور است، موقع نشاندن نوه تان در اتومبیل، حواس تان به بسته بودن کمربندش باشد و او را در صندلی مناسب بنشانید.
شما هم جدای از والدین آن ها، از کیفیت مهد و یا پرستار انتخاب شده برای نگهداری از کودک اطمینان حاصل کنید. این موضوع به پدر و مادر نوه تان یعنی فرزندان خودتان اطمینان خاطر می دهد.
نکته: اگر مسئولیت بردن و آوردن مرتب نوه تان را برعهده گرفته اید، خودتان را به مربی مهدکودک معرفی کرده و شماره تلفن تان را نیز به عنوان سرپرست کودک یا مسئول نگهداری از کودک در اختیار او قرار دهید.

زمانه عوض شده است
همان طور که می دانید زمانه عوض شده، هر چند که قدرت عشق هنوز هم که هنوز است پابرجاست و به رشد کودک کمک شایانی می کند.
در مورد دستاوردهای جدید پزشکی از زمانی که برای آخرین بار مسئولیت نگهداری از کودک بر عهده تان بوده مطالعه کنید و از نوه تان در این باره سوال بپرسید. علم پزشکی به اطلاعات زیادی در مورد نحوه ی خوابیدن و داروهای بدون نسخه ی ایمن تر دست یافته است. یاد گرفتن این نکات جدید، شما را جوان تر نگاه خواهد داشت.

امنیت دارویی
در منزل شما نیز مثل هر منزل دیگری که افراد مسن تر در آن زندگی می کنند داروهای مختلفی وجود دارد. اما اگر مسئولیت نگهداری از کودک فرزندان خود را بر عهده می گیرید، داروهای تان را جایی دور از دسترس کودک قرار دهید تا نتواند به آن ها دسترسی داشته باشد. این مورد در نگهداری از کودک اهمیت ویژه ای دارد و می تواند نقش مرگ و زندگی را ایفا کند.
منبع : Healthychildren