قبل از این که خودتان را درگیر رژیم غذایی خاصی بکنید، زمان بگذارید و در مورد رژیم های غذایی مطالعه کنید. این را به یاد داشته باشید که صرف این که رژیمی محبوب است یا دوستان تان آن را به کار می گیرند، برای شما به رژیم غذایی مناسب تبدیل نمی شود. همیشه در نظر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی برای همه کارساز نیست. با این وجود در نظر گرفتن تمایلات، سبک زندگی و اهداف تان از کاهش وزن می تواند به شما کمک کند رژیم کاهش وزن مناسب خودتان را پیدا یا تهیه کنید. برای پیدا کردن رژیم غذایی مناسب برای شخص خودتان این سوال ها را از خود بپرسید:

رژیم غذایی مورد نظر شامل چه چیزهایی است؟
آیا شامل راهنمایی هایی هست که با حال و روز شما تناسب داشته باشد؟ آیا لازم است غذاهایی خاص، مکمل، دارو یا آمپول خریداری کنید؟ آیا شامل پشتیبانی آنلاین یا رو در رو نیز می شود؟ آیا به شما یاد می دهد چگونه در زندگی تان تغییراتی مثبت بدهید و به کاهش وزن ادامه دهید؟

چه کسی پشت این رژیم غذایی است؟
مخترع این روش کاهش وزن چه کسی بوده است؟ تجربه و سوابقش کدام اند؟ آیا تحقیقاتی کامل و جامع داشته است و می تواند از روش پیشنهادی خود با دلایل علمی حمایت کند؟ اگر به کلینیک کاهش وزن بروید، پزشکان و خدمه ی کلینیک چه تجربیات، مهارت ها و مدارکی برای ارائه دارند؟ آیا کارکنان شان با سایر پزشکان امکان تعامل دارند؟
در مورد ادعاهای مطرح شده از سوی منابع غیر رسمی محتاط باشید و در مورد نتایج ادعا شده با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

اگر طی رژیم غذایی، دارو یا مکمل مصرف می کنید حتما با متخصص تغذیه در میان بگذارید.

خطرات این نوع رژیم کاهش وزن کدام اند؟
آیا این رژیم غذایی ممکن است به سلامتی تان لطمه بزند؟ آیا داروها یا مکمل های معرفی شده مناسب وضعیت شما هستند؟ مخصوصا اگر شرایط خاصی داشته باشید یا دارو مصرف کنید حتما باید با متخصص تغذیه خود در این مورد مشورت کنید.

نتیجه ی این رژیم غذایی چیست؟
تا چه میزان می توان انتظار کاهش وزن داشت؟ آیا این روش ادعا می کند می توانید در مدتی بسیار کوتاه وزن بسیار زیادی کم کنید؟ این که می توانید نقاط خاصی از بدن تان را هدف گرفته و به لاغری موضعی همان نقاط بپردازید؟ آیا تصاویر «قبل» و «بعد»ی که از این رژیم غذایی ارائه شده اند بیش از حد خوب و غیر واقعی به نظر می رسند؟ آیا می توانند به کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل تان در دراز مدت کمک کند؟

کلید موفقیت در کاهش وزن
متاسفانه ادامه دادن اکثر برنامه های کاهش وزن مشکل است و نمی توان به کمک شان به وزن ایده آل رسید. بعضی از این رژیم های غذایی ممکن است به سلامتی شما لطمه بزنند.
رژیم هایی که شما را در گرسنگی نگه می دارند گاها هوس های غیرقابل مهاری به دنبال دارند؛ یا شاید حتی بدتر، کاری کنند رژیم گرفتن را کنار بگذارید. از آن جا که بیشتر رژیم ها شما را تشویق به تغییر و بهبود وضعیت زندگی تان نمی کنند، وزن کم شده معمولا به زودی بر می گردد.
کاهش وزن موفق نیازمند تغییری همیشگی در عادات غذایی و فعالیت بدنی است. این بدان معنی است که باید به دنبال رژیم غذایی باشید که بتوان یک عمر از آن تبعیت کرد. اما به طور کلی می توان با قاطعیت گفت ترکیب یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی بیشتر، بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل در دراز مدت خواهد بود. فریب تبلیغات لاغری آسان و تناسب اندام بی دردسر را نخورید. هیچ نتیجه ی مثبتی بدون زحمت و تحمل سختی ها به دست نمی آید.
منبع : Mayoclinic