اگر قصد دارید باردار شوید خوردن برخی مواد غذایی شانس بارداری را در شما تقویت می‌کند. در حالی که مطالعات کمی در این زمینه انجام شده است که آیا مواد غذایی معینی مستقیما روی شانس بارداری تاثیر می‌گذارند، براساس یافته‌های محققین دانشگاه هاروارد می‌توان یک رژیم غذایی بارداری تنظیم کرد. 
بر طبق این یافته‌ها، بخش عمده‌ای از ناباروری‌ها که ناشی از اختلالات تخمک‌گذاری است از طریق اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری است. در واقع محققین اعتقاد دارند که رژیم غذایی که اصطلاحا رژیم بارداری نامیده می‌شود، می‌تواند به‌طور مطلوبی بر باروری تعداد زیادی از زنان تاثیر بگذارد. 

رژیم غذایی بارداری چیست

این رژیم غذایی بر مبنای مطالعات هشت ساله‌ی سلامت در دانشکده‌ی سلامت عمومی هاروارد در بوستون می‌باشد. زنانی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند، هیچ‌گونه سابقه‌ی ناباروری نداشتند و قصد داشتند باردار شوند. 
با استفاده از یک پرسشنامه، محققین رژیم غذایی بیش از 18,555 زن متاهل که در سنین پیش از یائسگی قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادند. بعد از بررسی رژیم‌های غذایی این زنان، محققین چنین نتیجه‌گیری نمودند که عادات غذایی متعددی می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم بارداری باشد. این توصیه‌های غذایی بدین شرح‌اند:

به نسبت چربی‌های ترانس، چربی‌های تک اشباع شده‌ی بیشتری مصرف کنید. تامین تنها دو درصد از کالری مصرفی روزانه با چربی‌های ترانس به‌جای چربی‌های امگا 6، با افزایش ریسک ناباروری مربوط به تخمک‌گذاری ارتباط دارد. تصور بر این است که چربی‌های ترانس که در غذاهای فرآوری‌شده نظیر دونات‌، پیراشکی‌، کره‌های مارگارین و کلوچه‌ وجود دارند مسیر هورمونی را مختل می‌کنند. به بیان دیگر، سبزیجات، میوه‌ها و همه‌ی غلات بر تخمک‌گذاری تاثیر مثبت دارند. 

در رژیم غذایی بارداری به‌جای پروتئین حیوانی، درصد زیادی پروتئین گیاهی مصرف کنید.

به‌جای پروتئین حیوانی، درصد زیادی پروتئین گیاهی مصرف کنید. جایگزین کردن پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت قرمز با پروتئین‌های گیاهی می‌تواند ریسک ناباروری مربوط به تخمک‌گذاری را کاهش دهد. پروتئین‌های سالم گیاهی در منابعی نظیر لوبیا، عدس، مغزها و دانه‌های روغنی یافت می‌شوند. 
کربوهیدرات‌هایی مصرف کنید که شاخص گلایسیمیک پایینی دارند. کربوهیدرات‌هایی نظیر سیب زمینی، نان سفید یا پاستا و نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند شانس ناباروری مربوط به تخمک‌گذاری را تقویت کنند. کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی آرام هضم، که غنی از فیبر هستند، می‌توانند باروری را بهبود بخشند. این کربوهیدرات‌های پیچیده، شاخص گلایسیمیک پایینی دارند. شاخص گلایسیمیک یک سیستم عددی است که کربوهیدرات‌ها را بر مبنای تاثیری که بر سطح گلوکز خون می‌گذارند در یک درجه‌بندی 0 تا 100 رتبه‌بندی می‌کند. 

به‌جای لبنیات کم چرب، لبنیات پر چرب مصرف کنید. در رژیم غذایی بارداری، مصرف روزانه یک لیوان شیر پر چرب توصیه می‌شود. در مطالعات دانشگاه هاروارد مشخص شد که این محصولات لبنی پر چرب، به‌طور محتملی ریسک ناباروری مربوط به عدم تخمک‌گذاری را کاهش می‌دهند.
 
غذاهای غنی از آهن و قرص مکمل فولیک اسید مصرف کنید. مطالعات رژیم غذایی بارداری آشکار نمود زنانی که سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات غنی از آهن و هم‌چنین زنانی که قرص‌های مکمل آهن مصرف می‌نمودند احتمال باردار شدن بیشتری داشتند. 

تمامی زنان قبل و در حین بارداری می‌بایست به میزان کافی فولیک اسید دریافت کنند.

قرص‌های مکمل فولیک اسید در ساخت سلول‌های سالم جدید به بدن کمک می‌کنند از این رو از اهمیت بالایی برخورداراند. تمامی زنان قبل و در حین بارداری می‌بایست به میزان کافی فولیک اسید دریافت کنند تا از نقص‌های مادرزادی عمده مرتبط با مغز، قلب و ستون فقرات نوزاد جلوگیری بعمل آورند. هم‌چنین برخی مطالعات جدیدتر نشان می‌دهند که مصرف فولیک اسید یک سال پیش از باردار شدن می‌تواند به جلوگیری از زایمان زودرس کمک کند. 
توصیه می‌شود زنانی که در سنین بارداری قرار دارند روزانه حداقل 400 میلی‌گرم فولیک اسید دریافت کنند. متخصص زنان و زایمان ممکن است مصرف روزانه 800 میلی‌گرم فولیک اسید را برای بارداری توصیه کند. در نظر داشته باشید که استاندارترین مولتی ویتامین‌ها محتوی 400 میلی گرم فولیک اسید هستند. 

رژیم غذایی بارداری چگونه عمل می‌کند

محققین معتقدند که رژیم غذایی بارداری به نحوی با ریسک پایین‌تر ناباروری مربوط به اختلال تخمک‌گذاری مرتبط است. فرضیه‌ی آنان بر این است که رژیم غذایی بارداری در بدست آوردن یک سطح متعادل از حساسیت به انسولین و گلوکز، دو فاکتوری که در عمل تخمک‌گذاری نقش دارند اثر مطلوب دارد. 

آیا یک رژیم غذایی بارداری برای من جواب می‌دهد

در مورد نیازتان به رژیم غذایی بارداری با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید. در مورد سطح فعلی حساسیت به انسولین و گلوکز خود سوال کنید. 

احتمال داشتن چرخه‌ی منظم تخمک‌گذاری در زنانی که سطح سالمی از انسولین دارند بیشتر است. زنانی که دچار دیابت یا مقاومت به انسولین هستند، ریسک تخمک‌گذاری نامنظم در آنان بیشتر است و می‌توانند از رژیم غذایی بارداری نفع ببرند. مقاومت به انسولین می‌تواند در اثر سندروم کیست تخمدان هم ایجاد شود.

منبع : Attainfertility